O novo projeto gráfico nas obras de Clarice Lispector:

os textos ficcionais e as artes plásticas

Keywords:

Clarice Lispector, Graphic project, Covers, Paintings, Novels

Abstract

This article discusses the new graphic project for the covers of Clarice Lispector's books. Started in 2019, the project signed by the designer Victor Burton opens the celebrations of the author's centenary of birth and brings to the audience another profile of Lispector: Clarice painter. As corpus of analysis, this study contemplates the first three novels of the fiction writer, Near to the wild heart, The chandelier and The besieged city, in the reason of these works had been chosen to start the referred project, having as illustrative support small parts of the paintings Sem título, Escuridão e luz: centro da vida and Gruta. Based on Gerárd Genette's considerations about the cover as a peritext and recognizing the research by Carlos Mendes de Sousa, Lucia Helena Vianna and Ricardo Iannace regarding the Plastic Arts of Lispector, this study shows that not only the covers of Clarice's books were changed, but also her canvases. This paper also concludes that the author's pictures do not complement her literary writing, but can expand their meanings when viewed together.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BURTON, Vitor. In: Editora Rocco (Canal Youtube) Centenário de Clarice Lispector: Novo projeto gráfico por Vitor Burton. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?time_continue=25&v=yL-1ffiJ2zo&feature=emb_title. Acesso em: 21 abr. 2020.

BORELLI, Olga. Clarice Lispector: esboço para um possível retrato. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1981.

CANDIDO, Antonio. No começo era de fato o verbo. In: LISPECTOR, Clarice. A paixão segundo G.H. Edição crítica, coord. Benedito Nunes. 2. ed. Madrid/Paris/México/Buenos Aires/São Paulo/Lima: Allca XX (Col. Archivos), 1996, p. XVII.

_______. No raiar de Clarice Lispector. In: Vários escritos. São Paulo: Duas cidades, 1970.

FIORIN, José Luiz. Introdução ao pensamento de Bakhtin. São Paulo: Ática, 2006.

GENETTE, Gérard. Paratextos editoriais. Tradução Álvaro Faleiros. Cotia: Ateliê, 2009.

GOTLIB, Nádia Battella. Clarice: uma vida que se conta. 6. ed. rev. e aum. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2009.

IANNACE, Ricardo. Retratos em Clarice Lispector: literatura, pintura e fotografia. Belo Horizonte: Editora da Universidade Federal de Minas Gerais, 2009.

LISPECTOR, Clarice. A hora da estrela. Edição com manuscritos e ensaios inéditos. Rio de Janeiro: Rocco, 2017.

_______. A via crucis do corpo. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.

_______. Perto do coração selvagem. Rio de Janeiro: Rocco, 2019a.

_______. O lustre. Rio de Janeiro: Rocco, 2019b.

_______. A cidade sitiada. Rio de Janeiro: Rocco, 2019c.

_______. Um sopro de vida. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.

NUNES, Benedito. O drama da linguagem: uma leitura de Clarice Lispector. São Paulo: Editora Ática, 1995.

PEDROSA, Israel. Da cor à cor inexistente. 10. ed. São Paulo: Senac, 2010.

POWERS, Alan. Era uma vez uma capa: história ilustrada da literatura infantil. Tradução Otacílio Nunes. São Paulo: Cosac Naify, 2008.

ROUSSEAU, René-Lucien. A linguagem das cores: energia, simbolismo, vibrações e ciclos das estruturas coloridas. Tradução J. Constantino K. Riemma. 8. ed. São Paulo: Pensamento-Cultrix, 2002.

SOGGIA, Janaina. O duplo espelho: a (auto)reflexividade da obra clariceana ”“ Um sopro de vida (Pulsações). São Paulo: Big Time Editora, 2018.

SOUSA, Carlos Mendes de. Clarice Lispector: Figuras da escrita. São Paulo: Instituto Moreira Salles, 2012.

_______. Clarice Lispector pinturas. Rio de Janeiro: Rocco, 2013.

VIANNA, Lucia Helena. O figurativo inonimável: os quadros de Clarice (restos de ficção). In: ZILBERMAN, Regina et al. Clarice Lispector: a narração do indizível. Porto Alegre: Artes e Ofícios / EDIPUP / Instituto Cultural Judaico Marc Chagall, 1998.

VOLÓCHINOV, Valentin. (CÍRCULO DE BAKHTIN). Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2017 [1929].

Published

2020-11-23

How to Cite

O novo projeto gráfico nas obras de Clarice Lispector:: os textos ficcionais e as artes plásticas. (2020). Revista Cerrados, 29(54), 259–271. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/cerrados/article/view/31377

Issue

Section

Clarice Lispector: 100 years between other arts

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.