The reading journal in middle school: first remarks
Keywords:
Middle School. Literary reading. Reading journal.Abstract
This article aims at presenting a brief analysis of the results obtained from the use of the reading journal (rouxel, 2013) in three classes of sixth grade in a federal public Middle School. Our goal was, on the one hand, create opportunities for students to express themselves in a subjective way about the literary reading they
were sharing. On the other hand, we intended to regist the reception of students concerning understanding and fruition, so that we could adapt the text approach in the classroom to children’s needs. Furthermore, we could also create strategies to facilitate their interest in the text and in the experience of reading.
Downloads
References
Aguiar, Vera Teixeira; Bordini, Maria da Glória. Literatura e formação do leitor: alternativas metodológicas. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1993.
Colomer, Teresa. Andar entre livros: a leitura literária na escola. São Paulo: Global, 2007.
Díaz-Plaja, A. Entre libros: la construcción de um itinerário lector próprio em la adolescência. In: colomer, Teresa (Org.). Lecturas adolescentes. Barcelona: graó, 2009.
Iser, Wolfgang. O ato de leitura. Tradução de Johannes Kretschmer. São Paulo: Editora 34, 1996, 2v.
Jouve, Vincent. A leitura. São Paulo: Editora unesp, 2002.
_____________. A leitura como retorno de si: sobre o interesse pedagógico das leituras subjetivas. In: rouxel, Annie; langlade, Gérard; rezende, Neide Luzia de. Leitura subjetiva e ensino de literatura. São Paulo: Alameda, 2013.
Petit, Michèle. Petit, Michèle. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. Tradução de Celina Olga de Souza. São Paulo: Editora 34, 2008.
_____________. A arte de ler ou como resistir à adversidade. São Paulo: Ed.34, 2009.
_____________. Leituras: do espaço íntimo ao espaço público. Tradução de Celina Olga de Souza. São Paulo: Editora 34, 2013.
Rouxel, Annie. Práticas de leitura: quais rumos para favorecer a expressão do sujeito leitor? Tradução de Neide Luzia de Rezende e Gabriela Rodella de
Oliveira. Cadernos de Pesquisa, v. 42, n. 145, p. 272-283, Jan-abr. 2012a.
_____________. Mudanças epistemológicas e o ensino da literatura: o advento do sujeito leitor.
_____________.Tradução de Samira Murad. Revista Criação & Crítica, n. 9, p. 13-14, Nov. 2012b.
_____________. Autobiografia de leitor e identidade literária. In: Rouxel, Annie; Langlade, Gérard; Rezende, Neide Luzia de. Leitura subjetiva e ensino de literatura. São Paulo: Alameda, 2013.
Vibert, Anne. Explicar um texto literário: o que a pesquisa em didática da literatura pode fazer para a renovação e a diversificação das práticas. Tradução
de Helaine Giraldeli Balla. Revista Letras Raras, v.4, n. 1, Campina Grande, 2014, p. 214-215.
Yang, Gene Luen. O chinês americano, de Gene Luen Yang. São Paulo; Companhia das Letras, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Revista Cerrados
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Proibida a reprodução parcial ou integral desta obra, por qualquer meio eletrônico, mecânico, inclusive por processo xerográfico, sem permissão expressa do editor (Lei n. 9.610 de 19/2/1998 )