The reading journal in middle school: first remarks

Authors

  • Raquel Cristina de Souza e Souza Faculdade de Letras da UFRJ

Keywords:

Middle School. Literary reading. Reading journal.

Abstract

This article aims at presenting a brief analysis of the results obtained from the use of the reading journal (rouxel, 2013) in three classes of sixth grade in a federal public Middle School. Our goal was, on the one hand, create opportunities for students to express themselves in a subjective way about the literary reading they
were sharing. On the other hand, we intended to regist the reception of students concerning understanding and fruition, so that we could adapt the text approach in the classroom to children’s needs. Furthermore, we could also create strategies to facilitate their interest in the text and in the experience of reading.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguiar, Vera Teixeira; Bordini, Maria da Glória. Literatura e formação do leitor: alternativas metodológicas. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1993.

Colomer, Teresa. Andar entre livros: a leitura literária na escola. São Paulo: Global, 2007.

Díaz-Plaja, A. Entre libros: la construcción de um itinerário lector próprio em la adolescência. In: colomer, Teresa (Org.). Lecturas adolescentes. Barcelona: graó, 2009.

Iser, Wolfgang. O ato de leitura. Tradução de Johannes Kretschmer. São Paulo: Editora 34, 1996, 2v.

Jouve, Vincent. A leitura. São Paulo: Editora unesp, 2002.

_____________. A leitura como retorno de si: sobre o interesse pedagógico das leituras subjetivas. In: rouxel, Annie; langlade, Gérard; rezende, Neide Luzia de. Leitura subjetiva e ensino de literatura. São Paulo: Alameda, 2013.

Petit, Michèle. Petit, Michèle. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. Tradução de Celina Olga de Souza. São Paulo: Editora 34, 2008.

_____________. A arte de ler ou como resistir à adversidade. São Paulo: Ed.34, 2009.

_____________. Leituras: do espaço íntimo ao espaço público. Tradução de Celina Olga de Souza. São Paulo: Editora 34, 2013.

Rouxel, Annie. Práticas de leitura: quais rumos para favorecer a expressão do sujeito leitor? Tradução de Neide Luzia de Rezende e Gabriela Rodella de

Oliveira. Cadernos de Pesquisa, v. 42, n. 145, p. 272-283, Jan-abr. 2012a.

_____________. Mudanças epistemológicas e o ensino da literatura: o advento do sujeito leitor.

_____________.Tradução de Samira Murad. Revista Criação & Crítica, n. 9, p. 13-14, Nov. 2012b.

_____________. Autobiografia de leitor e identidade literária. In: Rouxel, Annie; Langlade, Gérard; Rezende, Neide Luzia de. Leitura subjetiva e ensino de literatura. São Paulo: Alameda, 2013.

Vibert, Anne. Explicar um texto literário: o que a pesquisa em didática da literatura pode fazer para a renovação e a diversificação das práticas. Tradução

de Helaine Giraldeli Balla. Revista Letras Raras, v.4, n. 1, Campina Grande, 2014, p. 214-215.

Yang, Gene Luen. O chinês americano, de Gene Luen Yang. São Paulo; Companhia das Letras, 2009.

Published

2016-12-27

How to Cite

Souza, R. C. de S. e. (2016). The reading journal in middle school: first remarks. Revista Cerrados, 25(42), 181–209. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/cerrados/article/view/25332

Issue

Section

Dossiê Ensino de Literatura: Tensões, Polêmicas e Processos.