UFPE’s internalized campuses and the challenge of their consolidation: an analysis based on the institution’s academic and professional indicators

Authors

  • Tatianne Silva UFPE

DOI:

https://doi.org/10.26512/ser_social.v26i55.52969

Keywords:

Federal university internalization., Teaching work., Lula da Silva and Dilma Rousseff governments., Federal University of Pernambuco.

Abstract

The aim of this article is to analyze the dynamics of the internal expansion of the Federal University of Pernambuco and its repercussions for the development of academic activities at the Agreste Academic Center and the Vitória Academic Center.
As a theoretical epistemological framework, we used historical-dialectical
materialism. As a methodological approach, we resorted to documentary research, using UFPE documents (2015a; 2015b; 2017; 2019) and its institutional indicators
regarding the distribution of research groups, scientific initiation projects and
extension projects between the different campuses of the university. In conclusion,
we found that UFPE’s headquarters campus almost always had more proportional figures than the academic units in the interior, indicating different conditions for the
development of academic work between the university’s campuses, with the Caruaru unit’s particularly critical context standing out.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTUNES, R.; PINTO, G. A. A fábrica da educação: da especialização taylorista à

flexibilização toyotista. São Paulo: Cortez, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Decreto nº 6.096, de 24 de abril de 2007. Institui o

Programa de Apoio a Planos de Reestruturação e Expansão das Universidades

Federais (REUNI). Disponível em:

<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6096.htm>.

Acesso em: 9 jun. 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Análise sobre a Expansão das Universidades

Federais: 2003 a 2012. Relatório da Comissão Constituída pela Portaria nº

/2012. Brasília, DF: MEC, 2012.

BRASIL. Ministério da Educação. A democratização e expansão da educação

superior no país: 2003-2014. Brasília, DF: MEC, 2015.

BRASIL. Censo da Educação Superior 2016: notas estatísticas. Brasília, DF:

INEP/MEC, 2017. Disponível em:

<http://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/201

/notas_sobre_o_censo_da_educacao_superior_2016.pdf>. Acesso em: 11 dez.

COÊLHO, L. Z. G. F. Expansão da educação superior: um estudo sobre trabalho

docente no campus Pontal, da Universidade Federal de Uberlândia (2006-2012).

Uberlândia: UFU, 2015. 176f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de PósGraduação em Educação, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2015.

COSTA, M. Más condições de trabalho afastam docentes dos campi do interior. In:

SINDICATO NACIONAL DOS DOCENTES DAS INSTITUIÇÕES DE ENSINO

SUPERIOR (ANDES-SN). Dossiê Nacional Precarização: Precarização das

Condições de Trabalho I. Brasília, DF: ANDES-SN, 2013.

FIALHO, Nadia Hage. Universidade Multicampi. Brasília: Autores Associados:

Plano Editora, 2005.

LEHER, R. Educação no governo Lula da Silva: a ruptura que não aconteceu. In:

MAGALHÃES, João Paulo de Almeida. Os anos Lula: contribuições para um

balanço crítico: 2003-2010. Rio de Janeiro: Garamond, 2010.

LISBOA, C. Reuni expande a precarização nas universidades. In: SINDICATO

NACIONAL DOS DOCENTES DAS INSTITUIÇÕES DE ENSINO SUPERIOR

(ANDES-SN). Dossiê Nacional Precarização: Precarização das Condições de

Trabalho II. Brasília, DF: ANDES-SN, 2013.

MARX, K.; ENGELS, F. A Ideologia Alemã. 1ª ed. São Paulo: Expressão Popular,

MARX, K. O Capital. 34ª ed. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 2016. Livro I, v.

OLIVEIRA, F. Problemas extrapolam a infraestrutura e avançam sobre os direitos

trabalhistas. In: SINDICATO NACIONAL DOS DOCENTES DAS INSTITUIÇÕES DE

ENSINO SUPERIOR (ANDES-SN). Dossiê Nacional. ANDES/SN. Brasília, DF, nº

, p. 22-34, abril. 2013.

REIS, L. F.; MACÁRIO, E. “Dívida pública e financiamento das universidades

federais e da ciência e tecnologia no Brasil (2003-2020)”. Revista Práxis Educacional,

Vitória da Conquista – Bahia – Brasil, v. 16, nº 41, p. 20-46, edição especial, 2020.

RIBEIRO, C. V. dos S.; LÉDA, D. B.; SILVA, E. P. e. “A expansão da educação

superior pública e suas implicações no trabalho docente”. Revista Educação em

Questão, Natal, v. 51, nº 37, p. 147-174, jan./abr. 2015.

SAAD FILHO, A.; MORAIS, L. Brasil: neoliberalismo versus democracia. 1ª ed. São

Paulo: Boitempo, 2018.

SGUISSARDI, V.; SILVA JÚNIOR, J. dos R. Trabalho intensificado nas

federais: pós-graduação e produtivismo acadêmico. São Paulo: Xamã, 2009.

SILVA, Tatianne Amanda Bezerra da. A expansão da educação superior

pública nos governos Lula da Silva e Dilma Rousseff: a interiorização da

Universidade Federal de Pernambuco e suas implicações para o trabalho docente

(2023). 386 f. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação, Universidade

Federal de Pernambuco, Recife, 2023.

SINDICATO NACIONAL DOS DOCENTES DAS INSTITUIÇÕES DE ENSINO

SUPERIOR (ANDES-SN). Dossiê Nacional Precarização: Precarização das

Condições de Trabalho I. Brasília, DF: ANDES-SN, 2013a.

SINDICATO NACIONAL DOS DOCENTES DAS INSTITUIÇÕES DE ENSINO

SUPERIOR (ANDES-SN). Dossiê Nacional Precarização: Precarização das

Condições de Trabalho II. Brasília, DF: ANDES-SN, 2013b.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE PERNAMBUCO. Plano de Desenvolvimento

Institucional (2014-2018). Recife: UFPE, 2015a.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE PERNAMBUCO. Indicadores Institucionais da

UFPE: 2007-2014. Recife: UFPE, 2015b.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE PERNAMBUCO. Anuário Estatístico UFPE

– Base 2016. Recife: UFPE, 2017.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE PERNAMBUCO. Anuário Estatístico UFPE

– Base 2018. Recife: UFPE, 2019.

XAVIER, F. Vagas nas universidades públicas: expansão versus precarização? In:

SINDICATO NACIONAL DOS DOCENTES DAS INSTITUIÇÕES DE ENSINO

SUPERIOR (ANDES-SN). Dossiê Nacional Precarização: Precarização das

Condições de Trabalho I. Brasília, DF: ANDES-SN, 2013.

Published

2024-07-02

How to Cite

SILVA, Tatianne. UFPE’s internalized campuses and the challenge of their consolidation: an analysis based on the institution’s academic and professional indicators. SER Social, Brasília, v. 26, n. 55, 2024. DOI: 10.26512/ser_social.v26i55.52969. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/SER_Social/article/view/52969. Acesso em: 21 nov. 2024.