UFPE’s internalized campuses and the challenge of their consolidation: an analysis based on the institution’s academic and professional indicators
DOI:
https://doi.org/10.26512/ser_social.v26i55.52969Keywords:
Federal university internalization., Teaching work., Lula da Silva and Dilma Rousseff governments., Federal University of Pernambuco.Abstract
The aim of this article is to analyze the dynamics of the internal expansion of the Federal University of Pernambuco and its repercussions for the development of academic activities at the Agreste Academic Center and the Vitória Academic Center.
As a theoretical epistemological framework, we used historical-dialectical
materialism. As a methodological approach, we resorted to documentary research, using UFPE documents (2015a; 2015b; 2017; 2019) and its institutional indicators
regarding the distribution of research groups, scientific initiation projects and
extension projects between the different campuses of the university. In conclusion,
we found that UFPE’s headquarters campus almost always had more proportional figures than the academic units in the interior, indicating different conditions for the
development of academic work between the university’s campuses, with the Caruaru unit’s particularly critical context standing out.
Downloads
References
ANTUNES, R.; PINTO, G. A. A fábrica da educação: da especialização taylorista à
flexibilização toyotista. São Paulo: Cortez, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Decreto nº 6.096, de 24 de abril de 2007. Institui o
Programa de Apoio a Planos de Reestruturação e Expansão das Universidades
Federais (REUNI). Disponível em:
<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6096.htm>.
Acesso em: 9 jun. 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Análise sobre a Expansão das Universidades
Federais: 2003 a 2012. Relatório da Comissão Constituída pela Portaria nº
/2012. Brasília, DF: MEC, 2012.
BRASIL. Ministério da Educação. A democratização e expansão da educação
superior no país: 2003-2014. Brasília, DF: MEC, 2015.
BRASIL. Censo da Educação Superior 2016: notas estatísticas. Brasília, DF:
INEP/MEC, 2017. Disponível em:
<http://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/201
/notas_sobre_o_censo_da_educacao_superior_2016.pdf>. Acesso em: 11 dez.
COÊLHO, L. Z. G. F. Expansão da educação superior: um estudo sobre trabalho
docente no campus Pontal, da Universidade Federal de Uberlândia (2006-2012).
Uberlândia: UFU, 2015. 176f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de PósGraduação em Educação, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2015.
COSTA, M. Más condições de trabalho afastam docentes dos campi do interior. In:
SINDICATO NACIONAL DOS DOCENTES DAS INSTITUIÇÕES DE ENSINO
SUPERIOR (ANDES-SN). Dossiê Nacional Precarização: Precarização das
Condições de Trabalho I. Brasília, DF: ANDES-SN, 2013.
FIALHO, Nadia Hage. Universidade Multicampi. Brasília: Autores Associados:
Plano Editora, 2005.
LEHER, R. Educação no governo Lula da Silva: a ruptura que não aconteceu. In:
MAGALHÃES, João Paulo de Almeida. Os anos Lula: contribuições para um
balanço crítico: 2003-2010. Rio de Janeiro: Garamond, 2010.
LISBOA, C. Reuni expande a precarização nas universidades. In: SINDICATO
NACIONAL DOS DOCENTES DAS INSTITUIÇÕES DE ENSINO SUPERIOR
(ANDES-SN). Dossiê Nacional Precarização: Precarização das Condições de
Trabalho II. Brasília, DF: ANDES-SN, 2013.
MARX, K.; ENGELS, F. A Ideologia Alemã. 1ª ed. São Paulo: Expressão Popular,
MARX, K. O Capital. 34ª ed. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 2016. Livro I, v.
OLIVEIRA, F. Problemas extrapolam a infraestrutura e avançam sobre os direitos
trabalhistas. In: SINDICATO NACIONAL DOS DOCENTES DAS INSTITUIÇÕES DE
ENSINO SUPERIOR (ANDES-SN). Dossiê Nacional. ANDES/SN. Brasília, DF, nº
, p. 22-34, abril. 2013.
REIS, L. F.; MACÁRIO, E. “Dívida pública e financiamento das universidades
federais e da ciência e tecnologia no Brasil (2003-2020)”. Revista Práxis Educacional,
Vitória da Conquista – Bahia – Brasil, v. 16, nº 41, p. 20-46, edição especial, 2020.
RIBEIRO, C. V. dos S.; LÉDA, D. B.; SILVA, E. P. e. “A expansão da educação
superior pública e suas implicações no trabalho docente”. Revista Educação em
Questão, Natal, v. 51, nº 37, p. 147-174, jan./abr. 2015.
SAAD FILHO, A.; MORAIS, L. Brasil: neoliberalismo versus democracia. 1ª ed. São
Paulo: Boitempo, 2018.
SGUISSARDI, V.; SILVA JÚNIOR, J. dos R. Trabalho intensificado nas
federais: pós-graduação e produtivismo acadêmico. São Paulo: Xamã, 2009.
SILVA, Tatianne Amanda Bezerra da. A expansão da educação superior
pública nos governos Lula da Silva e Dilma Rousseff: a interiorização da
Universidade Federal de Pernambuco e suas implicações para o trabalho docente
(2023). 386 f. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação, Universidade
Federal de Pernambuco, Recife, 2023.
SINDICATO NACIONAL DOS DOCENTES DAS INSTITUIÇÕES DE ENSINO
SUPERIOR (ANDES-SN). Dossiê Nacional Precarização: Precarização das
Condições de Trabalho I. Brasília, DF: ANDES-SN, 2013a.
SINDICATO NACIONAL DOS DOCENTES DAS INSTITUIÇÕES DE ENSINO
SUPERIOR (ANDES-SN). Dossiê Nacional Precarização: Precarização das
Condições de Trabalho II. Brasília, DF: ANDES-SN, 2013b.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE PERNAMBUCO. Plano de Desenvolvimento
Institucional (2014-2018). Recife: UFPE, 2015a.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE PERNAMBUCO. Indicadores Institucionais da
UFPE: 2007-2014. Recife: UFPE, 2015b.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE PERNAMBUCO. Anuário Estatístico UFPE
– Base 2016. Recife: UFPE, 2017.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE PERNAMBUCO. Anuário Estatístico UFPE
– Base 2018. Recife: UFPE, 2019.
XAVIER, F. Vagas nas universidades públicas: expansão versus precarização? In:
SINDICATO NACIONAL DOS DOCENTES DAS INSTITUIÇÕES DE ENSINO
SUPERIOR (ANDES-SN). Dossiê Nacional Precarização: Precarização das
Condições de Trabalho I. Brasília, DF: ANDES-SN, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 SER Social
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma https://creativecommons.
Copyright: Os autores serão responsáveis por obter o copyright do material incluído no artigo, quando necessário.
Excepcionalmente serão aceitos trabalhos já publicados (seja em versão impressa, seja virtual), desde que devidamente acompanhados da autorização escrita e assinada pelo autor e pelo Editor Chefe do veículo no qual o trabalho tenha sido originalmente publicado.