A trajetória histórica do ensino superior no Brasil: expansão e privatização da ditadura aos governos do PT

Authors

  • Juliana Fiuza Cislaghi Universidade do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.26512/ser_social.v21i44.23485

Keywords:

higher education, privatization, public funds

Abstract

The article discusses the changes in Brazilian higher
education that, since the reform of the military dictatorship, is based
on the hegemony of private capital and more recently has undergone a
process of concentration, financialization and internationalization since
the creation of Prouni and changes in the Fies implemented by the PT
governments. This private hegemony is supported by legislation and
transfers of public funds to the private sector, legitimized even by the
1988 Constitution. Influenced by US think-tanks such as USAID and the
World Bank, government policies have sought to adjust the opening of
spaces of valorization for the capital of educational services companies
with subsidies from the public fund. At a time of setbacks in labor
legislation and conservative movements such as the “School without
Party”, it is underway to give up education as a social right, obligation of
the state and socialization of historically produced knowledge

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDES. Associação Nacional de Docentes do Ensino Superior. As novas faces da reforma universitária do governo Lula e os impactos do PDE sobre a Educação Superior. Caderno ANDES, n. 25, 2007.

ANDRÉS, Aparecida. O programa universidade para todos (Prouni): estudo. Brasília: Câmara de Deputados, 2008.

BANCO MUNDIAL. Construir sociedades de conocimiento: nuevos desafios para la educación terciária. Washington, D.C.: The World Bank Group, 2003.

BANCO MUNDIAL. La enseñanza superior: las lecciones derivadas de la experiência. Washington, D.C.: The World Bank Group, 1994.

BEHRING, Elaine Rossetti. Brasil em contra reforma: desestruturação do Estado e perda de direitos. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2003.

CISLAGHI, Juliana Fiuza. Análise do Reuni: uma nova expressão da contrarreforma universitária brasileira. Dissertação de Mestrado apresentada ao PPGSS UERJ, 2010.

CISLAGHI, Juliana Fiuza. A categoria “serviços” na tradição marxista e o debate sobre serviços na atualidade. In: BOSCHETTI, Ivanete; BEHRING, Elaine; LIMA, Rita de Lourdes. Marxismo, política social e direitos. São Paulo: Cortez, 2018.

COBUCCI, Paulo Roberto; KUBOTA, Luis Claudio; MEIRA, Ana Paula Barbosa. Evolução da educação superior privada no Brasil da reforma universitária de 1968 Ã década de 2010. Brasília: IPEA, 2016a.

COBUCCI, Paulo Roberto; KUBOTA, Luis Claudio; MEIRA, Ana Paula Barbosa. Reconfiguração estrutural ou concentração do mercado da educação no Brasil? Brasília: IPEA, 2016b.

LEHER, Roberto. Um novo senhor para a educação? A política educacional do Banco Mundial para a periferia do capitalismo. Outubro, v. 3. São Paulo, 1999.

LIMA, Kátia Regina de Souza. Contrarreforma na educação superior: de FHC a Lula. São Paulo: Xamã, 2007.

NETTO, José Paulo. Ditadura e serviço social: uma análise do Serviço Social no Brasil pós-64. 6. ed., São Paulo: Cortez, 2002.

NEVES, Lucia Maria Wanderley; PRONKO, Marcela Alejandra. O mercado do conhecimento e o conhecimento para o mercado. Rio de Janeiro: EPSJV, 2008.

ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da Educação no Brasil. 34 ed. Petrópolis: Vozes, 2009, 265 p.

SIQUEIRA, Angela Carvalho de. Organismos internacionais, gastos sociais e reforma universitária do governo Lula. In: NEVES, Lúcia Maria Wanderley (Org.). Reforma universitária do governo Lula: reflexões para o debate. São Paulo: Xamã, 2004.

TCU. Auditoria Operacional do Fundo de Financiamento Estudantil (Fies). Brasília: TCU, 2016.

Published

2019-03-10

How to Cite

CISLAGHI, Juliana Fiuza. A trajetória histórica do ensino superior no Brasil: expansão e privatização da ditadura aos governos do PT. SER Social, Brasília, v. 21, n. 44, p. 134–151, 2019. DOI: 10.26512/ser_social.v21i44.23485. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/SER_Social/article/view/23485. Acesso em: 25 aug. 2024.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.