Ações afirmativas, assistência estudantil e Serviço Social: uma análise a partir do perfil discente da UFSC e UFJF

Authors

  • Cláudia Priscila dos Santos Instituto Universitário de Lisboa (ISCTE-IUL)
  • Heide de Jesus Damasceno Instituto Universitário de Lisboa (ISCTE-IUL)
  • Jorge Manuel Leitão Ferreira Instituto Universitário de Lisboa (ISCTE-IUL)

DOI:

https://doi.org/10.26512/ser_social.v20i43.18859

Keywords:

affirmative action, student welfare services, Social Work

Abstract

This article presents an analysis of the admitted student’s profiles in higher education from affirmative action, the demands to the students’ welfare services and the social worker’s interventions. It discusses the criteria of the quota systems considering the student’s social and economic characteristics which access higher education in two Brazilian Federal Universities. It recognizes inequalities in the access to this level of education imposed to the afro-descendent’ population (SANTOS; SOUZA; SASAKI, 2013). The research field was oriented by a quantitative and qualitative approach. Bibliographic and documental research was carried out. Besides, data were collected by on-line inquiry by questionnaire applied to students granted with scholarships who entered university by both through the quota and by general system. Even though differences was not registered in admitted student’s profiles considering criteria set by affirmative action, there is a diversity of subjective demands which students’ social services and Social Work action has not already attended.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cláudia Priscila dos Santos, Instituto Universitário de Lisboa (ISCTE-IUL)

Doutora em Serviço Social no Instituto Universitário de Lisboa (ISCTE-IUL), mestre em Serviço Social pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), assistente social da Pró-Reitoria de Assuntos Estudantis (Prae/UFSC). Investigadora do Núcleo de Doutorandos em Serviço Social do ISCTE ”“ Latino América (Nudla/ISCTE).

Heide de Jesus Damasceno, Instituto Universitário de Lisboa (ISCTE-IUL)

Doutoranda em Serviço Social no Instituto Universitário de Lisboa (ISCTE-IUL). Graduada e mestre em Serviço Social pela Universidade Federal de Sergipe. Especialista em Serviço Social: direitos sociais e competências profissionais pela Universidade de Brasília (UnB). Assistente social do Instituto Federal da Bahia/Campus de Salvador.

Jorge Manuel Leitão Ferreira, Instituto Universitário de Lisboa (ISCTE-IUL)

Professor auxiliar do Departamento de Sociologia e Políticas Públicas do Instituto Universitário de Lisboa (ISCTE-IUL). Doutor em Serviço Social pelo ISCTE-IUL. Mestre em Serviço Social pelo Instituto Superior de Serviço Social de Lisboa (ISSSL). Investigador do Centro de Investigação em Estudo em Sociologia (Cies/IUL). Supervisor científico do Núcleo de Doutorandos em Serviço Social do ISCTE ”“ Latino América (Nudla/ISCTE).

Published

2018-11-13

How to Cite

DOS SANTOS, Cláudia Priscila; DAMASCENO, Heide de Jesus; FERREIRA, Jorge Manuel Leitão. Ações afirmativas, assistência estudantil e Serviço Social: uma análise a partir do perfil discente da UFSC e UFJF. SER Social, Brasília, v. 20, n. 43, p. 241–267, 2018. DOI: 10.26512/ser_social.v20i43.18859. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/SER_Social/article/view/18859. Acesso em: 24 nov. 2024.