A contribuição da literatura infantil no desenvolvimento da criança: um estudo de caso no Projeto Literatura da Biblioteca do SESC DOCA
DOI:
https://doi.org/10.26512/rici.v11.n2.2018.8335Keywords:
children´´'s literature, cognitive development, library, Serviço Social do Comércio, storytellingAbstract
Study about the importance of storytelling realized in projects of literature, with the objective of to analyze the contribution of children's literature in the cognitive development of child, by means of investigation from the Literature Project from the Library of the Serviço Social do Comércio (SESC) Doca, in the state of Pará. It is a bibliographical and exploratory research about of the literature child and your contribution to child development, and of the various forms of literature dissemination. With qualitative approach. Case study is accomplished, being evaluated the Literature Project of the Library of SESC Doca, in the municipality of Belém / Pará, by means of interviews with those involved in the project. The results point for the advantages that the project provides the children, having positive evaluation of the interviewees in relation to the initiative of the Library SESC Doca by provide the community: knowledge, information and entertainment, with highlight the children's which react favorably to the project meetings. It is concluded that the Literature Project of SESC Doca has contributed to the cognitive development of children participating in the Project, ratifying the importance of this type of project.
Downloads
References
ABRAMOVICH, Fanny. Literatura infantil: gostosuras e bobices. São Paulo: Scipione, 1989.
ALBINO, Lia Cupertino Duarte. A literatura infantil no Brasil: origem, tendências e ensino. Disponível em: http://docplayer.com.br/8682229-A-literatura-infantil-no-brasil-origem-tendencias-e-ensino.html Acesso em: 6 jun. 2017.
AMARILHA, Marly. Alice que não foi ao país das maravilhas: educar para ler ficção na escola. São Paulo: Livraria da Física, 2013.
BUSATTO, Cléo. Contar e encantar: pequenos segredos da narrativa. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
CAVÉQUIA, Marcia A. Paganini. Breve panorama da literatura infantil e juvenil no Brasil. Disponível em: http://www.abrale.com.br/wp-content/uploads/breve-panorama.pdf Acesso em: 7 jun. 2017.
COELHO, Nelly Novaes. Literatura infantil: teoria, análise, didática. São Paulo: Moderna, 2000.
CONFESSOR, Rosinete de Sales Gomes. A literatura infantil como recurso de inclusão social nas escolas. Disponível em: http://editorarealize.com.br/revistas/cintedi/trabalhos/Modalidade_1datahora_10_11_2014_09_57_00_idinscrito_1510_c3564b3858d541e73778b636cc883d73.pdf Acesso em: 30 jun. 2017.
CRISTÓFANO, Sirlene. A literatura e as novas tecnologias: a formação de leitores ativos em múltiplos suportes. Disponível em: http://www.ufjf.br/darandina/files/2010/12/A-Literatura-e-as-Novas-Tecnologias-A-Forma%C3%A7%C3%A3o-de-Leitores-Ativos-em-M%C3%BAltiplos-Suportes.pdf Acesso em: 24 mar. 2016.
CUNHA, Maria Antonieta Antunes. Literatura infantil: teoria e prática. 18. ed. São Paulo: Ática, 2006.
DINIZ, Patrícia. Uma caixa que ajuda a narrar histórias. Revista Nova Escola, n. 190, p. 26, mar. 2006.
FERNANDES, Priscila Dantas. O mundo encantado da literatura infantil: práticas pedagógicas para formação de leitores. In: SEMINÁRIO NACIONAL LITERATURA E CULTURA, 4., São Cristóvão, 2012. Anais eletrônicos. São Cristóvão: GELIC/UFS, 2012. 11 p. Disponível em: http://docplayer.com.br/7494438-O-mundo-encantado-da-literatura-infantil-praticas-pedagogicas-para-formacao-de-leitores.html Acesso em: 25 ago. 2017.
FRANTZ, Maria Helena Zancan. O ensino da literatura nas séries iniciais. 3. ed. Ijuí, RS: UNIJUI, 2001.
GASPAR, Pedro João. O milénio de Gutenberg: do desenvolvimento da imprensa à popularização da ciência. Disponível em: https://iconline.ipleiria.pt/bitstream/10400.8/112/1/O%20Mil%C3%A9nio%20de%20Gutenberg%20-do%20desenvolvimento%20da%20Imprensa%20%C3%A0.pdf Acesso em: 3 jun. 2016.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projeto de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GÓES, Lúcia Pimentel. Introdução à literatura infantil e juvenil. São Paulo: Pioneira, 1984.
GOLDSCHMIED, Elinor; JACKSON, Sonia. Educação de 0 a 3 anos: o atendimento em creche. Porto Alegre: Grupo A, 2006.
HOFFMANN, Jussara. Avaliação e educação infantil: um olhar sensível e reflexivo sobre a criança. Porto Alegre: Mediação, 2012.
LOBATO, Monteiro. Conferências, artigos e crônicas. São Paulo: Brasiliense, 1964.
MEIRELES, Cecília. Problemas da literatura infantil. 3. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.
MELO, Francilene Lima de; LIMA, Enir Ferreira. A contribuição do lúdico para o desenvolvimento da leitura na pré-escola. Disponível em: http://www.inicepg.univap.br/cd/INIC_2011/anais/arquivos/RE_0794_1103_01.pdf Acesso em: 10 ago. 2016.
NEDER, Divina Lúcia de Souza et al. Importância da contação de história como prática educativa no cotidiano escolar. Pedagogia em Ação, v. 1, n. 1, p. 1-141, jan./jun. 2009. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/pedagogiacao/article/view/648/662 Acesso em: 20 ago. 2016.
PAULA, Flávia Ferreira de; FERNANDES, Célia Regina Delácio. Políticas públicas de leitura e formação de leitores: um estudo do projeto literatura em minha casa. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/277125181_POLITICAS_PUBLICAS_DE_LEITURA_E_FORMACAO_DE_LEITORES_UM_ESTUDO_DO_PROJETO_LITERATURA_EM_MINHA_CASA Acesso em: 20 mar. 2017.
OLIVEIRA, Marlene Panarali. Literatura e escola: concepções e práticas: contando e encantando. 2010. 61 f. Artigo Científico, Programa de Desenvolvimento Educacional, Universidade Estadual de Maringá. Maringá/PR, 2010. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2010/2010_uem_port_artigo_marlene_panarali_de_oliveira.pdf Acesso em: 13 ago. 2017.
ORELO, Eliane Rodrigues Mota; VITORINO, Elizete Vieira. Competência informacional: um olhar para a dimensão estética. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 17, n. 4, p. 41-56, out./dez. 2012. Disponível em: http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/1614/1066 Acesso em: 4 ago. 2016.
PAIVA, Sílvia Cristina Fernandes; OLIVEIRA, Ana Arlinda. A literatura infantil no processo de formação do leitor. Caderno de Pedagogia, São Carlos, v. 4, n. 7, p. 22-36, jan./jun. 2010.
PAPALIA, Diane E; OLDS, Sally Wendkos; FELDMAN, Ruth Duskin. Desenvolvimento humano. 8. ed. Porto Alegre, RS: Artmed, 2006.
PAÇO, Glaucia Machado de Aguiar. O encanto da literatura infantil no cemei CARMEM montes paixão. 2009. 50 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Curso de Especialização), Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Mesquita/RJ, 2009. Disponível em: http://www.ufrrj.br/graduacao/prodocencia/publicacoes/desafios-cotidianos/arquivos/integra/integra_PACO.pdf Acesso em: 10 jun. 2016.
PONTES, Oziane de Souza. A leitura do livro infantil na sala de aula. 2014. 21 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Curso de Letras) - Departamento de Letras e Educação, Universidade Estadual da Paraíba. Guarabira/PB, 2014. Disponível: http://dspace.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/123456789/3364/1/PDF%20-%20Oziane%20de%20Pontes%20Souza.pdf Acesso em: 27 fev. 2016.
PROJETO CASA DA CRIANÇA. Quem somos. Disponível em: http://www.projetocasadacrianca.com.br/ Acesso em: 24 ago. 2016.
RABELLO, Elaine; PASSOS, José Silveira. Vygotsky e o desenvolvimento humano. Disponível em: http://www.josesilveira.com/artigos/vygotsky.pdf Acesso em: 29 jul. 2016.
SANTOS, Célia de Jesus. A contribuição da literatura infantil na formação do pré-leitor no centro municipal de educação infantil Dr. Álvaro da Franca Rocha. 2009. 61 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Curso de Pedagogia) - Departamento de Educação, Universidade do Estado da Bahia. Salvador, 2009. Disponível em: http://www.uneb.br/salvador/dedc/files/2011/05/Monografia-CELIA-DE-JESUS-SANTOS.pdf Acesso em: 10 ago. 2016.
SERGIO, Ricardo. O poeta Rapsodo: estudos literários. Disponível em: http://www.recantodasletras.com.br/teorialiteraria/2067832 Acesso em: 4 jul. 2016.
SESC. Biblioteca. Proposta de realização na atividade nº 19/2016. Belém, PA: SESC, 2016.
SILVA, Aline Luiza da. Trajetória da literatura infantil: da origem histórica e do conceito mercadológico ao caráter pedagógico na atualidade. Revista Eletrônica de Graduação do Univem, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 135-149, jul./dez. 2009. Disponível em: http://revista.univem.edu.br/REGRAD/article/view/234 Acesso em: 30 maio 2017.
SILVA, Ariane Lourenço da. Literatura infantil: qual a sua contribuição para o desenvolvimento da literatura nas séries iniciais? Revista Soletras, Rio de Janeiro, n. 16, p. 31-39, jul./dez. 2008. Disponível em: http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/soletras/article/view/5007 Acesso em: 3 ago. 2016.
TRIVINOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 2008.
VAZ, Michelle. As concepções de Piaget sobre a aprendizagem. Disponível em: http://www.psicologiamsn.com/2013/03/as-concepcoes-de-piaget-sobre-aprendizagem-etapas-do-desenvolvimento-cognitivo.html Acesso em: 12 mar. 2016.
VYGOTSKY, L. S. O desenvolvimento psicológico na infância. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
ZILBERMAN, Regina. A literatura infantil na escola. Porto Alegre: Global, 1981.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Marise Teles Condurú, Ana Cristina da S. Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License 4.0, allowing the sharing of work and recognition of the work of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex.: distribute to an institutional repository or publish as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to distribute their work online (eg.: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and citation the published work.