Public libraries, Ranganathan and the 2030 Agenda: possible dialogues
DOI:
https://doi.org/10.26512/rici.v17.n2.2024.53676Keywords:
Public libraries, Ranganathan, Agenda 2030Abstract
Access to secure information is one of the conditions for democracy to be consolidated and for citizens to be increasingly active in the community. The 2030 Agenda guides society towards a path of sustainable development through the 17 goals proposed by the United Nations and, in this context, the public library presents itself as a space that provides access to this information and knowledge. When Ranganathan published the 5 fundamental laws of librarianship in the 1930s, he envisioned the democratization of libraries and, consequently, of information. This article therefore aims to discuss the convergence of aspects inherent to public libraries, based on Ranganathan's first two laws, tracing possible dialogues with the purposes disseminated in Agenda 2030, considering the Brazilian context. In order to produce this reflective alignment, a social approach was used, with a qualitative design, based on bibliographical research as a technical procedure. It concludes by pointing out the indispensability of the presence of Ranganathan's laws in librarianship, highlighting the role of public libraries in promoting the 2030 Agenda. And it points to the need for investment in popularizing this institution in Brazil, as one of the ways of strengthening the democratic ethos regarding access to information and the exercise of citizenship.
Downloads
References
Bernardino, M. C. R. Biblioteca Pública e sua atuação na sociedade. Revista Fontes Documentais, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 57–71, 2022. Disponível em: https://periodicos.ifs.edu.br/periodicos/fontesdocumentais/article/view/1354. Acesso em: 19 jul. 2023.
Campos, Maria L. de Almeida. As Cinco Leis da Biblioteconomia e o exercício profissional. Disponível em: https://www.conexaorio.com/biti/mluiza/index.htm. Acesso em: 19 jul. 2023.
DESMONTE das Bibliotecas Públicas Evidencia o Desinvestimento Cultural e Educacional no Brasil. Jornal da USP, São Paulo, 2 set. 2022. Disponível em: <https://jornal.usp.br/atualidades/desmonte-das-bibliotecas-publicas-evidencia-o-desinvestimento-cultural-e-educacional-no-brasil/>. Acesso em: 20 jul. 2023.
Figueiredo, N. M. de. A modernidade das cinco leis de Ranganathan. Ciência da Informação, Brasília, v. 21, n. 3, 1992. DOI: 10.18225/ci.inf.v21i3.430. Disponível em: https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/430. Acesso em: 19 jul. 2023.
IFLA. The public library: a living force for popular education. 1949. Disponível em: https://www.ifla.org/wp-content/uploads/2019/05/assets/public-libraries/documents/unesco-public-library-manifesto-1949.pdf. Acesso em 19 jul. 2023.
IFLA. Manifesto da IFLA/UNESCO sobre Bibliotecas Públicas. 1972.
IFLA. Manifesto da IFLA/UNESCO sobre Bibliotecas Públicas. 1994. Disponível em: https://www.ifla.org/files/assets/public-libraries/publications/PL-manifesto/pl-manifesto-pt.pdf. Acesso em: 19 jul. 2023.
IFLA. Declaração de Lyon sobre o Acesso à Informação e Desenvolvimento. 2014. Disponível em: https://www.lyondeclaration.org/content/pages/lyon-declaration-pt.pdf. Acesso em: 20 jul. 2023.
IFLA. Acesso e oportunidade para todos: como as bibliotecas contribuem para a Agenda 2030 das Nações Unidas. Haia: IFLA, 2016. Disponível em: https://www.ifla.org/files/assets/ hq/topics/libraries-development/documents/access-and-opportunityfor-all-pt.pdf. Acesso em: 19 jul. 2023.
IFLA. Declaração de Santiago: O acesso à informação para alcançar o desenvolvimento sustentável na América Latina e no Caribe. 2019. Disponível em: https://www.ifla.org/publications/declaracao-desantiago/. Acesso em: 19 jul. 2023.
IFLA. Manifesto da Biblioteca Pública IFLA-UNESCO 2022. Disponível em: http://repositorio.febab.org.br/items/show/6247. Acesso em: 19 jul. 2023.
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílio Contínua – Educação 2023. IBGE, 2023. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv102002_informativo.pdf. Acesso em: 19 jul. 2023.
Instituto Pró-Livro. Retratos da Leitura no Brasil. 5ª ed. São Paulo, 2020. Disponível em: https://cbl.org.br/wp-content/uploads/2022/05/5a_edicao_Retratos_da_Leitura_no_Brasil_IPL-compactado-1.pdf. Acesso em: 19 jul. 2023.
Machado, E.; Elias Junior, A.; Achilles, D. A biblioteca pública no espaço público: estratégias de mobilização cultural e atuação sócio-política do bibliotecário. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, p. 115–127, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22671. Acesso em: 19 jul. 2023.
Oliveira, Zita Catarina Prates de. A biblioteca ‘fora do tempo’: políticas governamentais de bibliotecas públicas no Brasil, 1937 – 1989. Tese (Doutorado em Ciência da Comunicação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 1994. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/1437. Acesso em: 18 jul. 2023.
Organização das Nações Unidas (ONU). Transformando Nosso Mundo: A Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável. 2015. Disponível em: https://brasil.un.org/sites/default/files/2020-09/agenda2030-pt-br.pdf. Acesso em 13 jun. 2023.
Ranganathan, S.R. As cinco leis da Biblioteconomia. Brasília: Briquet de Lemos, 2009.
Rizzi, Iuri Rocio Franco. As cinco leis da Biblioteconomia no Brasil. In: Lucas, Elaine Rosangela de Oliveira; Corrêa, Elisa Cristina Delfini; Eggert-Steindel, Gisela (Org.). As contribuições de Ranganathan para a Biblioteconomia: reflexões e desafios. São Paulo: FEBAB, 2016. p.30-42. Disponível em: https://ridi.ibict.br/bitstream/123456789/921/1/As_contribuicoes_de_Ranganathan.pdf. Acesso em: 20 jul. 2023.
Sousa, M. E. P.; Targino, M. das G. Cinco Leis da Biblioteconomia / Cinco Leis de Ranganathan: resistindo bravamente ao tempo. Ciência da Informação em Revista, [S. l.], v. 3, n. 1, p. 11–29, 2016. DOI: 10.28998/cirev.2016v3n1b. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/cir/article/view/2334. Acesso em: 19 jul. 2023.
VI RELATÓRIO Luz da Sociedade Civil da Agenda 2030 de Desenvolvimento Sustentável. Brasil. Disponível em: https://brasilnaagenda2030.files.wordpress.com/2022/07/pt_rl_2022_final_web-1.pdf. Acesso em: 20 jul. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Renata Oliveira da Silva, Daniele Achilles
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License 4.0, allowing the sharing of work and recognition of the work of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex.: distribute to an institutional repository or publish as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to distribute their work online (eg.: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and citation the published work.