Maturity model in archival management of documents: a diachronic view

uma visão diacrônica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v16.n3.2023.48171

Keywords:

Maturity model, Archival management, Records management, Archival Science, Organizational intelligence

Abstract

Maturity models have been the object of study in the field of information, as they support organizations in assessing the moment and make it possible to design improvements for the future. Recent scientific communications indicate that these studies are necessary for Archival Document Management (GAD), since the maturity analysis helps organizations in the management of archives and enables access, both for decision-making and for consultation by researchers and citizens. Bearing in mind the role of the National Archives (NA) as guardians of memory and as normalizing entities, this research, of an exploratory and descriptive nature, was carried out to identify and analyze the maturity models in GAD published by the NAs of the countries of South America. As a result, two models were identified: one published by Brazil and the other by Colombia. The research concludes that maturity analysis is a necessary and promising area of study for the field of information, as it adds value to processes and promotes the development of the scientific field through quantitative and qualitative analysis. In addition, although it was not the purpose of the work, it was evident that GAD is one of the pillars of Organizational Intelligence.

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Author Biographies

Camila Gomes, Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Doutoranda em Ciência da Informação (CI) pelo IBICT/UFRJ. Mestre em (CI) pela Universidade de Brasília (2019). Possui pós-graduação lato sensu em Gestão de documentos e informações (2014) e graduação em Arquivologia pela Universidade de Brasília (2012). É responsável pela Gestão da Informação e do Conhecimento da Telecomunicações Brasileiras - Telebras. Tem experiência na área de Ciência da Informação.

Lillian Alvares, Universidade de Brasília, Faculdade Ciência da Informação, DF, Brasil

Professora da Faculdade de Ciência da Informação da Universidade de Brasília (UnB), desde 2006. Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação do Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT) em associação ampla com a Escola de Comunicação (ECO) da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Pós-doutora pela Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals da Universitat Jaume I, Espanha (2017) e pelo Departamento de Engenharia e Gestão do Conhecimento na Universidade Federal de Santa Catarina (2021). Vice-líder do grupo de pesquisa Inteligência Organizacional e Competitiva (IOC/UnB) e membro dos grupos de pesquisa Engenharia da Integração e Governança do Conhecimento (ENGIN/UFSC) e Ciência Aberta e Acesso Aberto à Informação Científica (IBICT/MCTI). Doutora em Ciência da Informação pela Universidade de Brasília e em Sciences de lInformation et de la Communication pela Université de Toulon (em regime de cotutela) em 2010. Especialista em Inteligência Competitiva pelo Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (Ibict) em parceria com o Instituto Nacional de Tecnologia (INT) e Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) em 2001. Mestre em Biblioteconomia pela Universidade de Brasília (1997) e Graduada em Engenharia Mecânica (1990) pela mesma universidade. As principais áreas de pesquisa são Gestão da Informação, Gestão do Conhecimento e Inteligência Organizacional e Competitiva.

Angelica Marques, Universidade de Brasília, Faculdade Ciência da Informação, DF, Brasil

Possui graduação em Biblioteconomia pela Universidade de Brasília (2010) e Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica pelo Instituto Federal de Brasília (2020). Atualmente é técnico administrativo - bibliotecário do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Brasília.

Renato Machado, Universidade de Brasília, Faculdade Ciência da Informação, DF, Brasil

Mestre em Gestão do Conhecimento e da Tecnologia da Informação pela Universidade Católica de Brasília

Anderson Itaborahy, Universidade de Brasília, Faculdade Ciência da Informação, DF, Brasil

Doutorando; Universidade de Brasília, Brasília, DF, Brasil

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Published

2023-11-08

How to Cite

Gomes, C., Alvares, L., Marques, A., Machado, R., & Itaborahy, A. (2023). Maturity model in archival management of documents: a diachronic view: uma visão diacrônica. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 16(3), 666–687. https://doi.org/10.26512/rici.v16.n3.2023.48171