Intercrossed narratives and paths under construction

teachers and librarian in the ambience of a school library

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v16.n3.2023.47184

Keywords:

School library, Vitor Soares State College Library, Teacher perception, User studies

Abstract

The contribution of the school library to the pedagogical activities and consequently to the students' education, according to the teachers' perception, is the object of this study. The objective of this work was to analyze the perceptions of the teachers of Colégio Estadual Vitor Soares about the school library of that institution, in order to identify if and how this informational environment has contributed to their pedagogical activities. As for the methodology, it is a study of a descriptive nature and of a qualitative and quantitative nature, carried out through the method of case study, having as object of study the Library of Colégio Estadual Vitor Soares. For data collection, the technique of applying a questionnaire with the teachers and librarian of the aforementioned College was used. As a result, it was identified that the Vitor Soares State College Library contributes to the pedagogical activities carried out by the teachers, it was also identified that a significant part of the teachers collaborate to change the reality and the difficulties that arise in the Library. In addition, the importance of the Librarian for the Library and its contribution to the individual and collective development of the school community was highlighted. Thus, it is concluded that the perceptions presented in this work demonstrate the contribution of the school library to the training of students, through support for pedagogical activities, in addition to presenting itself as a welcoming and interaction space.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcos Manuel Santiago Alves, Universidade Federal da Bahia, Instituto de Ciência da Informação, Salvador, BA, Brasil

Bacharel em Biblioteconomia e Documentação pela Universidade Federal da Bahia. 

Raquel do Rosário Santos, Universidade Federal da Bahia, Instituto de Ciência da Informação, Salvador, BA, Brasil

Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Paraíba. Docente do Instituto de Ciência da Informação da Universidade Federal da Bahia.

Pamela Oliveira Assis, Universidade Federal da Bahia, Instituto de Ciência da Informação, Salvador, BA, Brasil

Mestre em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Bahia. 

References

Bueno, Silveira. Minidicionário da língua portuguesa. 2 ed. São Paulo: Editora FTD S.A., 2007.

Campello, Bernadete Santos; Carvalho Maria da Conceição; Andrade, Maria Eugênia Albino; Vianna, Márcia Milton; Caldeira. Paulo da Terra; Abreu ,Vera Lúcia Furst Gonçalves. Biblioteca escolar: temas para uma prática pedagógica. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

Corrêa, Elisa Cristina Delfini; Oliveira, Karina Costa de; Bourscheid, Laura da Rosa; Silva, Lucélia Naside da; Oliveira, Salete de. Bibliotecário escolar: um educador?. Revista ACB, Florianópolis, v. 7, n. 1, p. 107-123, 2002. Disponível em: https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/379/458 Acesso em: 15 fev. 2023.

Côrte, Adelaide Ramos; Bandeira, Suelena Pinto. Biblioteca Escolar. Brasília: Briquet de Lemos, 2011.

Douglas, Mary Peacock. La biblioteca de la escuela primária y sus servicios. Paris: Unesco, 1961.

Fragoso, Graça Maria. Biblioteca na escola. Revista ACB, Florianópolis, v. 7, n. 1, 2002. Disponível em: https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/380/460. Acesso em: 14 fev. 2023.

Gil, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo. Atlas. 2002.

Gil, Patrícia. Chega de silêncio. Educação, p. 22-26, jul. 2002.

Hillesheim, Araci Isaltina de Andrade; Fachin, Gleisy Regina Bories. Biblioteca escolar: relato de experiência. Revista ACB, Florianópolis, v. 5, n. 5, p. 90-103, 2000. Disponível em: https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/349 Acesso em: 14 fev. 2023.

IFLA. UNESCO. Manifesto IFLA/UNESCO para biblioteca escolar. Tradução de Neusa Dias de Macedo, 2000.

Macedo, Neusa Dias. Biblioteca escolar brasileira em debate: da memória profissional a um fórum virtual. São Paulo: Senac São Paulo, Conselho Regional de Biblioteconomia – 8ª. Região, 2005.

Moro, Eliane Lourdes da Silva; Neves, Iara Conceição Bitencourt; Estabel, Lizandra Brasil. Projeto Especialização em Bibliotecas Escolares e Acessibilidade. Porto Alegre: UFRGS, 2007.

Oliveira, Maria Cleia Filogonio de Oliveira. A função da biblioteca escolar. Cadernos do CED, Florianópolis, v.4, n. 10, p:81-86, jul./dez.1987. Disponível em: https://nup.ced.ufsc.br/cadernos-do-ced/ Acesso em: 15 fev. 2023.

Santos, Andréa Pereira dos; Gomes, Suely; Gomes, Elisângela; Valério, Erinaldo; Reis ,Filipe; Ramos, Frederico; Müller ,Geisa; Carvalho ,Lívia; Moraes, Marizângela; Oliveira, Lettícia; Faria, Keyla de. Retratos da biblioteca escolar da Rede Estadual de Ensino de Goiás. Goiânia: Gráfica UFG, 2017. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/366/o/E-book_sobre_bibilioteca_escolar.pdf. Acesso em: 14 fev. 2023.

Silva, José Fernando Modesto da; Siqueira, Ivan. Biblioteca Escolar como uma Questão de Direitos Humanos. Biblioteca Escolar em Revista, Ribeirão Preto, v. 3, n. 1, p. 38-50, 2014. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/52342. Acesso em: 14 fev. 2023.

Published

2023-11-08

How to Cite

Alves, M. M. S., Santos, R. do R., & Assis, P. O. (2023). Intercrossed narratives and paths under construction: teachers and librarian in the ambience of a school library. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 16(3), 628–644. https://doi.org/10.26512/rici.v16.n3.2023.47184