Analysis of scientific production on informational competence in the context of information science in Brazil

Authors

  • Fabíola Maria Siqueira Rocha Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Ciência da Informação, Programa de Pós-graduação em Gestão & Organização do Conhecimento, Belo Horizonte, MG Brasil https://orcid.org/0000-0003-4461-1586

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v15.n1.2022.37993

Keywords:

Information science, Scientific communication, Information literacy

Abstract

The objective of this research masters is to analyze the scientific production on Information Literacy in the context of Information Science in Brazil, conveyed through articles indexed in SciELO, BRAPCI, theses and dissertations available in digital thesis and dissertation libraries or in the institutional repositories of the post- graduation programs in information science (PPGCI´s). This is a descriptive research with quantitative and qualitative approaches. The results show that in the period of 17 years, 68 theses and dissertations were identified in 10 post- graduation programs in information science. A total of 158 articles published in 34 scientific journals indexed in BRAPCI, in the period 2000 to 2017. We identified 68 theses and dissertations in 10 graduate program in information science. The results show that the theme was more expressive in the PPGCI´s of the State University "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP) with 17 (25%) publications, Universidade de Brasília (UnB) with 12 (17,6) publications and Universidade Federal da Bahia (UFBA) with 10 (14,7%) publications. There is a great diversity of researchers who have only guided a work that shows a dispersion of productivity. The subjects most frequently addressed in theses and dissertations are competence in information with frequency six and informational competence with four replications. Information Literacy a recent theme in Brazil and still does not have the cohesion and preferences of its researchers regarding the important problems to be studied in Brazil.

Keywords: Information science. Scientific communication. Information literacy.

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Author Biography

Fabíola Maria Siqueira Rocha, Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Ciência da Informação, Programa de Pós-graduação em Gestão & Organização do Conhecimento, Belo Horizonte, MG Brasil

Possui graduação em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Minas Gerais (2013) , licenciatura em Pedagogia pelo Centro Universitário Newton Paiva (2021), mestrado em gestão & organização do conhecimento pela Universidade Federal de Minas Gerais (2019) e especialização em Gestão e Docência no Ensino Superior na faculdade UniBF. Fez estágios em bibliotecas e foi bolsista de iniciação científica. Trabalhou como arquivista jurídica e bibliotecária escolar no Instituto Padre Machado e Piaget. Ministrou a disciplina Competência Informacional no estágio docência do mestrado no curso de biblioteconomia da escola de Ciência da Informação da UFMG com duração de 30 h. Interessa pelas seguintes temáticas: biblioteca escolar, estudo bibliométrico, periódico científico , comunicação científica, competência informacional, estudos de usuários. leitura, biblioterapia dentre outros assuntos

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Published

2022-06-25

How to Cite

Rocha, F. M. S. (2022). Analysis of scientific production on informational competence in the context of information science in Brazil. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 15(1), 52–75. https://doi.org/10.26512/rici.v15.n1.2022.37993

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