Reading mediation in the process of attributing sense and significance for identity and protagonism recognition of social subjects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v14.n3.2021.37458

Keywords:

Reading mediation, Sense and significance, Identity, Social protagonism

Abstract

When understanding the act of reading as subjective, cultural and political, it is necessary to reflect on how reading mediation can contribute for the subjects to understand its sense and significance and to build and strengthen their identity process and social protagonism. Therefore, it is fundamental to deepen the research that demonstrates the importance of reading mediation in this process. In this perspective, this article aims to highlight, from the Information Science literature and related areas , which deals with reading mediation, aspects that address the process of attributing sense and significance for identity recognition and strengthening as basic to achieve social protagonism. This research is characterized as qualitative and uses the bibliographic method, relating conceptual and analytical aspects that supported this study. The results indicated that reading mediation actions can awaken the taste and pleasure for reading (literary, artistic, musical, etc.) - which requires the mediating agent to consider the socio-cultural contexts in which the subjects integrate - and also that conscious reading mediation contributes to form the subjects, both individually and collectively, and has a (trans)formative character in the development of critical, conscious and autonomous readers, stimulating them to achieve social protagonism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raquel do Rosário Santos, Universidade Federal da Bahia, Instituto de Ciência da Informação, Salvador, BA, Brasil

Professora Adjunto do Departamento de Documentação e Informação da Universidade Federal da Bahia. Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Paraíba. 

Ana Claudia Medeiros de Sousa, Universidade Federal da Bahia, Instituto de Ciência da Informação, Salvador, BA, Brasil

Docente Adjunto do Instituto de Ciência da Informação da Universidade Federal da Bahia. Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Paraíba. 

Pamela Oliveira Assis, Universidade Federal da Bahia, Instituto de Ciência da Informação, Salvador, BA, Brasil

Mestranda em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Bahia. Bacharel em Biblioteconomia e Documentação pela Universidade Federal da Bahia.

Gisele Meneses de Paula Almeida Sousa, Universidade Federal da Bahia, Instituto de Ciência da Informação, Salvador, BA, Brasil

Estudante de Iniciação Científica do Curso de Arquivologia do Instituto de Ciência da Informação da Universidade Federal da Bahia

João Manoel Santana Ferreira Santos, Universidade Federal da Bahia, Instituto de Ciência da Informação, Salvador, BA, Brasil

Estudante de Iniciação Científica do Curso de Biblioteconomia e Documentação do Instituto de Ciência da Informação da Universidade Federal da Bahia.

 

Tamiris Barros Silva, Universidade Federal da Bahia, Instituto de Ciência da Informação, Salvador, BA, Brasil

Estudante de Iniciação Científica do Curso de Biblioteconomia e Documentação do Instituto de Ciência da Informação da Universidade Federal da Bahia.

References

ALMEIDA, C. C. Mediação como processo semiótico: em busca de bases conceituais. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, v. 5, p. 1-18, 2012. Acesso em: 24 fev. 2021.

ALMEIDA, L. M. de; FARIAS, G. B. de; FARIAS, M. G. G. Empoderamento e protagonismo social na práxis bibliotecária. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v.16, p.3, 2020. Disponível em: https://docplayer.com.br/199978575-Empoderamento-e-protagonismo-social-na-praxis-bibliotecaria.html Acesso em: 21 fev. 2021.

BARROS, M. H. T. C. de. A mediação da leitura na biblioteca. In: BARROS, M. H. T. C. de. Leitura: mediação e mediador. São Paulo: Ed. FA, 2006, p. 17-22.

BARROS, M. S. F.; LEITE, S. R. M. Ludoteca e o brincar na infância: um olhar à luz da perspectiva sócio histórica. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO EDUCERE, 11., 2013, Curitiba. Anais eletrônicos... Curitiba, 2013. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/ANAIS2013/pdf/7400_6106.pdf Acesso em: 5 mar. 2021.

BORTOLIN, S. O mediador de leitura. 2007. Disponível em: http://www.ofaj.com.br/colunas_conteudo.php?cod=302 Acesso em: 2 maio 2014.

COSTA, A. C. C.; NETO, J. A. S. Brinquedotecas e ludotecas: ambientes para a mediação da leitura no Paraná. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, v. 21, n. 2, 2016. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/69011 Acesso em: 5 mar. 2021.

DUMONT, L. M. M. Construtos próprios sobre leitura na Ciência da Informação. In: DUMONT, Lígia Maria Moreira (org.). Leitor e leitura na Ciência da Informação: diálogos, fundamentos, perspectivas. Belo Horizonte: ECI/UFMG, 2020. cap. 1, p. 21-52.

FREIRE, P. Carta de Paulo Freire aos professores. Estudos Avançados, São Paulo, v. 15, n. 42, Ago. 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40142001000200013&lng=en&nrm=iso Acesso em: 5 mar. 2021.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 51.ed. São Paulo: Cortez, 2011.

GOMES, H. F. Protagonismo Social e Mediação da Informação, LOGEION: Filosofia da informação, Rio de Janeiro, v. 5, n. 2, mar./ago. 2019. Disponível em: http://revista.ibict.br/fiinf/article/view/4644/4046 Acesso em: 21 fev. 2021.

HALL, S. Identidade cultural na pós-modernidade. 11 ed. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 2006.

JESUS, I. P.; GOMES, H. F. A mediação da leitura no viés das dimensões da mediação da informação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 20., 2019, Florianópolis. Anais eletrônicos [...]. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2019. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/122545 Acesso em: 12 nov. 2020.

MARTINS, M. H. O que é leitura. 9. ed. São Paulo: Brasiliense, 1998. Disponível em: https://pt.scribd.com/doc/30652716/O-que-e-Leitura-Maria-Helena-Martins Acesso em: 8 mar. 2021.

OLIVEIRA, R. C. de. Identidade, Etnia e Estrutura Social. São Paulo: Livraria Pioneira Editora, 1976.

PERROTTI, E. Leitores, ledores e outros afins (apontamentos sobre a formação ao leitor). In: PADRO, Jason; CONDINI, Paulo (org.). A formação do leitor: pontos de vista. Rio de Janeiro: Agnus, 1999. cap. 5, p. 31- 43.

PERROTTI, E. Sobre informação e protagonismo cultural. In: GOMES, Henriette Ferreira; NOVO, Hildenise Ferreira. Informação e protagonismo social. Salvador: EDUFBA, 2017, cap. 1, p. 11-25.

PETIT, M. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. São Paulo: Editora 34, 2008. Disponível em: https://docero.com.br/doc/xe5vv Acesso em: 8 mar. 2021.

PIERUCCINI, I. Ordem informacional dialógica: mediação como apropriação da informação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 8., 2007, Salvador. Anais... Salvador: Universidade Federal da Bahia, 2007. Disponível em: http://www.enancib.ppgci.ufba.br/artigos/GT3--159.pdf Acesso em: 21 fev. 2021.

PINTO, L. Significados e contextos: leitura e interpretação na ciência da informação. Revista Digital de Biblioteconomia & Ciência da Informação, v. 16, n. 3, p. 338-354, 2018. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8652462 Acesso em: 16 fev. 2021.

SANTOS, J. O. C. Uma discussão sobre a produção de sentidos na leitura entre Bakhtin e Vygostsk. Leitura: Teoria & Prática, Campinas, v. 32, n. 62, p. 75-86, jun. 2014. Disponível em: https://ltp.emnuvens.com.br/ltp/article/view/241/140 Acesso em: 25 jan. 2021.

SILVA, I. P.; SILVA, W. T. N.; LOURENÇO, A. Contação de história como mediação de leitura: contribuição na formação do bibliotecário. Ciência da Informação em Revista, v. 3, n. 2, p. 10-17, 2016. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/36360 Acesso em: 25 fev. 2021.

SOUSA, A. C. M. de; SANTOS, R. do R.; JESUS, I. P. de. Mediação da cultura, da informação e da leitura para o protagonismo social. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 16, p. 1-20, 2020. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1333/1226 Acesso em: 22 fev. 2021.

SOUSA, A. L. M. de; SÀ, P. I. B. de; BUFREM, L. S. Memória e Oralidade: a cantoria de viola e a contação de histórias na Região do Cariri Cearense. Revista Ibero-americana de Ciência da Informação, Brasília, v. 13, n. 2, p. 619-635, maio/agosto 2020. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/28269/26280 Acesso em: 21 fev. 2021.

TOLENTINO, Á. B. Memórias coletivas e narrativas museológicas: limites e conflitos da representação de identidades. Revista Memorare, Tubarão, v. 5, n. 1, p. 63, jan./abr. 2018. Disponível em: http://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/memorare_grupep/article/view/6301/381 Acesso em: 21 fev. 2021.

VYGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

Published

2021-10-08

How to Cite

Santos, R. do R., Sousa, A. C. M. de, Assis, P. O., Sousa, G. M. de P. A. ., Santos, J. M. S. F., & Silva, T. B. (2021). Reading mediation in the process of attributing sense and significance for identity and protagonism recognition of social subjects. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 14(3), 930–944. https://doi.org/10.26512/rici.v14.n3.2021.37458

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.