Infocommunication competences of adolescents and young social media users

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v14.n3.2021.35533

Keywords:

Infocommunication competence, Competence in information, Information evaluation, Social media, Fake news

Abstract

The research addresses the topic of infocommunicational competences of adolescents and young people on social media. It brings the concepts of information sources, social media and competences, going through the competences in information and communication until converging in the infocommunicational competences. It addresses the subject of fake news and its most recent evolution, the deepfakes. Quantitative research is used to determine whether and how adolescents and young people validate information obtained through social media. Among the objectives of the study, the following stand out: to identify the use of social media as a source of information by adolescents and young people and why they use them; and describe the information evaluation process on social media in the light of the criteria proposed by the IFLA. It is concluded that, although not satisfactorily, adolescents and young people validate the information obtained through social media, showing the need for infocommunicational competences in the training of these users.

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Author Biographies

Greison Jacobi, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Porto Alegre, RS, Brasil

Mestrando em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGCIN/UFRGS) e Bibliotecário pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

Jussara Borges, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Porto Alegre, RS, Brasil

Doutora em Comunicação e Cultura Contemporâneas (Póscom-UFBA). Professora no Departamento de Ciência da Informação (Fabico-UFRGS). Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq.

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Published

2021-10-08

How to Cite

Jacobi, G., & Borges, J. (2021). Infocommunication competences of adolescents and young social media users. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 14(3), 722–741. https://doi.org/10.26512/rici.v14.n3.2021.35533

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