Perspectives of an archival literacy: reflections on the archive, mediation and the user

Authors

  • Thiago de Oliveira Vieira Universidade de Coimbra / Arquivo Nacional do Brasil
  • Paola Rodrigues Bittencourt Universidade de Coimbra / Arquivo Nacional do Brasil
  • Marcelo Nogueira de Siqueira

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v12.n2.2019.17159

Keywords:

Archival Science. Archival literacy. Archival mediation. User studies. Heritage education. Digital humanities.

Abstract

It presents the concepts of information literacy and literacy and explores the notion of archival literacy. Contextualizes the archive-user relationship from archival mediation, heritage education and archival education. It establishes the differences between the notion of archival literacy and the concept of heritage education. Exploratory article, in which systematic bibliographic research, carried out in databases, served as a foundation for the design of the state of the art around the notion of archival literacy. The results point to an emerging notion of archival literacy, not yet widely explored in Portuguese language, as evidenced by the results of the bibliographic research. It highlights some reflections and perspectives of archival literacy for archives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thiago de Oliveira Vieira, Universidade de Coimbra / Arquivo Nacional do Brasil

Doutorando em Ciência da Informação pela Universidade de Coimbra. Mestre em Gestão de Documentos e Arquivos pelo Programa de Pós-Graduação em Gestão de Documentos e Arquivos - PPGARQ/Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO (2014). Especialista em Docência do Ensino Superior pela Universidade Cândido Mendes - UCAM (2007). Bacharel em Arquivologia pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO (2006). Atualmente é Arquivista do Arquivo Nacional e Membro da Câmara Técnica de Documentos Audiovisuais, Iconográficos e Sonoros do Conselho Nacional de Arquivos - CONARQ. Tem experiências profissionais na área de gestão de arquivos permanentes e arquivos audiovisuais e sonoros. Atua principalmente nos seguintes temas de pesquisa: Arquivologia, gestão de documentos; arquivos permanentes e arquivos audiovisuais e sonoros.

Paola Rodrigues Bittencourt, Universidade de Coimbra / Arquivo Nacional do Brasil

Doutoranda em Ciência da Informação na Universidade de Coimbra. Mestre em Gestão de Documentos e Arquivos pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Pós-graduada em Docência do Ensino Superior pela Universidade Cândido Mendes. Bacharel em Arquivologia pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Servidora do Arquivo Nacional, atua como arquivista da Coordenação-Geral de Gestão de Documentos, fornecendo orientação técnica aos órgãos e entidades do Poder Executivo Federal.

Marcelo Nogueira de Siqueira

Doutorando em Ciência da Informação pela Universidade de Coimbra, Portugal. Mestre em História Social pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Bacharel em Arquivologia pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Estudou História na Universidade Federal Fluminense (UFF). Possui especialização em História do Brasil Pós 1930 (UFF) e em Docência do Ensino Superior pela Universidade Cândido Mendes. Foi professor da rede pública municipal do Rio de Janeiro e, atualmente, professor do Departamento de Arquivologia da UNIRIO. Arquivista concursado do Arquivo Nacional. Membro da Câmara Técnica de Paleografia e Diplomática e da Câmara Técnica de Documentos Audiovisuais, Iconográficos, Sonoros e Musicais do Conselho Nacional de Arquivos.

Published

2018-12-26

How to Cite

Vieira, T. de O., Bittencourt, P. R., & Siqueira, M. N. de. (2018). Perspectives of an archival literacy: reflections on the archive, mediation and the user. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 12(2), 385–404. https://doi.org/10.26512/rici.v12.n2.2019.17159

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.