Mappings of the Actress-Poet-Singer in the Small singing funeral rite
Minimal Odes for Hilda Hilst - Poesia Cantada Group
DOI:
https://doi.org/10.26512/vozcen.v5i02.56115Keywords:
Actress-Poet-Singer, Vocal Poetics, Cartographies, Voice, Poem-LetterAbstract
This article has as its main question: What are the poetic paths from the spoken voice to the sung voice of an Actress-Poet-Singer? My objective is to map possible paths for a poetics of the voice from the spoken voice to the sung voice. Within my research, I found three axes that are present in my artistic work, namely: Identification and Memory, Experience and Ritual. In this, subtle questions about the vocal poetics of the Actress-Poet-Singer, her memories, artistic reverberations based on the show Pequeno Funeral Cantante by Grupo Poesia Cantada , which provided so many reflections and which are part of my Master's research in Arts at UNESP.
Downloads
References
BARTHES, Roland. O Grão da Voz. São Paulo. Martins Fontes, 2004.
CONTRERAS, J. D.; PEREZ L. N. Investigar la experiência educativa. Madrid: Morata, 2010.
COURA, Letícia. Barbosa. A(s) música(s) no Teatro Oficina. Dossiê Temático -Artigos -Revista Voz e Cena -Brasília, v. 3, n. 02, jul-dez. 2022, p. 27-52. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/vozecena/. Acesso em: 05 maio 2023.
GIBSON, James. Jerome. The Ecological Approach to visual perception. New Jersey: Lawrence Earlbaum Associates, Inc., 1986.
GIBSON, James. Jerome. The ecological approach to visual perception. New Jersey: Lawrence Earlbaum Associates, Inc, 1986.
LARROSA BONDIA, Jorge. Notas sobre experiência e o saber de experiência. In: Revista Brasileira de Educação. v. 28, n. 19. São Paulo, p. 20, jan.-abr., 2002.
LOPES, Sara. Do canto popular e da fala poética. Sala preta. n. 7, 2007.
MESQUITA. Maira. Entre óleos, essências e flores. Revista da Biblioteca Mário de Andrade 69: Obscena, 2015.
SALLES, Cecília. Almeida. Gesto inacabado: processo de criação. 2ª. São Paulo: FAPESP; Annablume, 2004.
TRAGTENBERG. Lucila Romano. Processos de criação da interpretação vocal em rede. 2012. 208 f. Tese (Doutorado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.
VARGENS, Meran. A voz articulada pelo coração: ou a expressão vocal para o alcance da verdade cênica. São Paulo: Perspectiva; Salvador, BA: PPGAC/UFBA, 2013.
ZUMTHOR, Paul. Introdução à poesia oral. São Paulo: Hucitec, 1997.
HILST. Hilda. Da Morte. Odes Mínimas. São Paulo: Globo, 2003.
Carta-Poema 20 – Diário de poesia na ilha do sonho disponível para audição em: https://www.youtube.com/watch?v=N47KnxrBs5U&list=PLnbWUKI5hQ_Yf4iNBUsRU_6ih5fn5-H0w&index=20&pp=iAQB. Acesso em: 15 jun. 2024.
Carta para leitura disponível em: https://mapa-labirinto.blogspot.com/2024/06/carta-poema-2o-diario-de-poesia-na-ilha.html. Acesso em: 14 jun. 2024.
ROSA. Danielle. Feminino Infinito. Feminino Infinito. São Paulo. 2022, p. 97. Carta-Poema em prosa poética 22 Diário de poesia na ilha do sonho disponível para audição em: https://www.youtube.com/watch?v=Kk06P9NzA_U&list=PLnbWUKI5hQ_Yf4iNBUsRU_6ih5fn5-H0w&index=21&pp=iAQB. Acesso em: 15 jun. 2024.
Carta para leitura disponível em: https://mapa-labirinto.blogspot.com/2024/06/carta-poema-21-em-prosa-poetica-diario.html. Acesso em: 14 jun. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 Voz e Cena (Voice and Scene)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Readers are free to download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always explicit mention to the authors and to the Voz e Cena journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the authors and the journal. By submitting a paper to Voz e Cena journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the rights of first publication and the permission for the journal to redistribute that article and its metadata to the indexing and reference services that its publishers deem appropriate.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.