Open this Door for Happiness to Enter
body, songs, ancestry and affections
DOI:
https://doi.org/10.26512/vozcen.v4i01.48454Keywords:
Ancestry, Memory, Brasilities, Creative Process, SongsAbstract
This article is a technical and poetic report about the construction of a wise old woman called Coroa Santa, a figure who embodies the dimension of ancestry and works as the stage mistress in the show Rosário, with the opening and farewell functions. This writing is woven reflecting about how the paths of voice and affection gave life to her, through the crossing of two vocal approaches: one based on the artistic research of the author, through various trainings, in particular vocal corporeal mimesis, and the other based on the universe of Brazilian cultural popular manifestations, its parties, rituals and games. Reflects also about how the creation was propitiated by paths in vocal research, anchored in physical immersion, the interest in learning songs and experiences in traditional communities.
Downloads
References
ABIB, Pedro Rodolpho Jungers. Capoeira Angola: cultura popular e o jogo dos saberes na roda. Campinas, SP: UNICAMP/CMU; Salvador: EDUFBA, 2005.
BARROSO, Oswald. Reis de Congo. Ceará: Ed. Fundo Nacional de Cultura, 1996.
BURNIER, Luís Otávio. A arte de ator: Da técnica à representação. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2001.
COLLA, Ana Cristina. Da minha janela vejo... relato de uma trajetória pessoal de pesquisa do Lume. São Paulo: Fapesp, 2006.
FERRACINI, Renato. A arte de não interpretar como poesia corpórea do ator. Campinas, SP: Editora da Unicamp IMESP, 2001.
GREINER, Christine. Butô: pensamento em evolução. São Paulo: Escrituras Editora, 1998.
GREINER, Christine. O colapso do corpo a partir do ankoku butô de Hijikata Tatsumi. 2005.
GROTOWSKI, Jerzy. Conferência em Bologna. Revista do Lume, Campinas, UNICAMP, n. 3, p. 12-22, jul. 2000.
GROTOWSKI, Jerzy. Em Busca de um Teatro Pobre. Rio de Janeiro, RJ: Civilização, 1987.
GROTOWSKI, Jerzy; FLASZEN, Ludwik; POLLASTRELLI, Carla. O Teatro Laboratório de Jerzy Grotowski 1959-1969). Trad. Berenice Raulino. São Paulo: Perspectiva: SESC; Pontedera, IT: Fondazione Pontedera Teatro, 2007.
HIRSON, Raquel Scotti. Tal qual apanhei do pé: uma atriz do Lume em pesquisa. São Paulo: Fapesp, 2006.
LIMA, Tatiana Motta Les Mots Pratiqués: relação entre terminologia e prática no percurso artístico de Jerzy Grotowski entre os anos de 1959 e 1974. Rio de Janeiro: PPGT/UNIRIO, 2008.
LIMA, Tatiana Motta. A Arte como Veículo. Revista do Lume. Unicamp - Universidade Estadual de campinas/LUME - Núcleo Interdisciplinar de pesquisas teatrais-COCEN-Unicamp. Campinas, n° 2, ago. 1999.
LIMA, Tatiana Motta. A noção de organicidade no percurso investigativo de Jerzy Grotowski. VI Colóquio Internacional de Etnocenologia. Anais... Salvador: ABRACE, 2009.
MARTINS, Leda Maria. Afrografias da memória: O Reinado do Rosário no Jatobá. São Paulo: Perspectiva; Belo Horizonte: Mazza Edições, 1997.
RIBEIRO, João Ubaldo. Viva o Povo Brasileiro. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2007.
RODRIGUES, Graziela. Bailarino-Pesquisador-Intérprete: Processo de Formação. Rio de Janeiro: Funarte, 1997.
SIMIONI, Carlos Roberto. A Arte de Ator. Revista do Lume, Campinas, UNICAMP, n. 1, p. 55-60, jul. outubro, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 Voz e Cena (Voice and Scene)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Readers are free to download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always explicit mention to the authors and to the Voz e Cena journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the authors and the journal. By submitting a paper to Voz e Cena journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the rights of first publication and the permission for the journal to redistribute that article and its metadata to the indexing and reference services that its publishers deem appropriate.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.