The cares of Berna and Ventura

the production of alterity in the choreographic-musical composition

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/vozcen.v3i02.45407

Keywords:

Music, Choreography, Composition, Experience, Alterity

Abstract

This paper considers conceptual incidences on the collaborative compositional practices experienced between the author and the Portuguese choreographer Clara Andermatt in three different creative processes. These three works reflect the authors' path of deepening in the context of the expressive interpenetration between music and movement, based on a common dramaturgical device. In this way, a retrospective analysis of the dialogic and empirical conditions of these three creations is attempted, aiming at understanding the growing production of compositional alterity between the two creators.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

João Lucas, Universidade de Brasília - UnB, Brasília/DF, Brasil

João Lucas (1964) é um pianista, compositor musical e pesquisador. Com vasta experiência na composição musical para artes performativas, colaborou com múltiplos coreógrafos e encenadores, tendo assinado a composição de música para mais de oitenta peças, várias delas premiadas nacional e internacionalmente.

References

AGAMBEM, Giorgio. O que e o contemporâneo e outros ensaios. Chapecó: Argos, 2009.

BERGSON, Henri. Ensaio sobre os dados imediatos da consciência. Lisboa: Edições 70, 1988.

CALVINO, Italo. Palomar. Lisboa: Teorema, 1995.

CALVINO, Italo. Seis propostas para o próximo milênio. Lisboa: Editorial Teorema, 2006.

DELEUZE, Gilles. Diferença e Repetição. São Paulo: Edições Graal, 2006.

GUMBRECHT, Heinrich. Produção de Presença. Rio de Janeiro: PUC-Rio, 2010.

HEIDEGGER, Martin. A caminho da linguagem. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2003.

HEIDEGGER, Martin. Ser e Tempo - Parte 1. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.

LOUPPE, Laurence. Poética da dança contemporânea. Lisboa, Orfeu Negro, 2012.

LUCAS, João. Os Psiquismos de Tristão Ventura . dialogia, experiência e alteridade na colaboração coreográfico musical. Brasília: Programa de Pós-Graduação/Universidade de Brasília, 2021. Tese (Doutorado em Artes Visuais).

RICOEUR, Paul. Soi-même comme un autre. Paris: Éditions du Seuil, 1990.

Published

2022-12-31

How to Cite

Lucas, J. (2022). The cares of Berna and Ventura: the production of alterity in the choreographic-musical composition. Voz E Cena (Voice and Scene), 3(02), 83–106. https://doi.org/10.26512/vozcen.v3i02.45407

Issue

Section

Thematic Dossier - Articles

Categories

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.