Voices heard by themselves, creating new worlds

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/vozcen.v3i01.42331

Keywords:

Voice, Improvisation, Listening, Musicality, Relational Aesthetics

Abstract

This paper focuses on two interviews granted by Stenio Mendes, musician, composer and art-pedagogue, in order to outline paths for the voice in artistic creation processes. His reflections start from a deep listening of the human being and the voice as a place of poetic subjectivity. Concepts such as empathy, the relationship between the “I” and the “we” in the artistic constitution of an individual find resonance in the concept of Communicative Musicality by Stephen Malloch, where the relationship between mother and baby is based on musical parameters. The voice in this first relationship is remembered when in a state of improvisation and experimentation and is the foundation for the development of an individual. The aesthetic and reflexive development in this context assumes for the voice the possibility of a relational creation and finds parallels in the concepts of Nicolas Borriaud's Relational Aesthetics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elaine Barbosa dos Santos Ducroquet, Faculdade Santa Marcelina - FASM, São Paulo/SP, Brasil

Mestra em Música pela ECA - Universidade de São Paulo, título obtido com bolsa CAPES/CNPq. É professora colaboradora no curso de pós-graduação em Musicoterapia Aplicada da Faculdade Santa Marcelina - FASM com a disciplina Linguagem Musical: Improvisação.

References

BOURRIAUD, Nicolas. Estética relacional. São Paulo: Martins Fontes, 2009

BRANCO, Heloiza Castello. Empatia no Ensaio Coral: Aspectos dessa interação não-verbal dos cantores com o regente durante a execução musical, Campinas: - Instituto de Artes da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), 2010. Tese (Doutorado em Música).

DUCROQUET, Elaine Barbosa dos Santos. Jogos de improvisação musical: a voz em processos de criação e experimentação. São Paulo: Programa de PósGraduação/ Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA/USP), 2019. Dissertação (Mestrado em Música)

FREIRE, Marina Horta; PARIZZI, Maria Betânia; MARTELLI, Jéssica; SAMPAIO, Renato Tocantins. Musicoterapia Improvisacional Musicocentrada e Crianças com Autismo: Relações entre Desenvolvimento Musical, Ganhos Terapêuticos e a Teoria da Musicalidade Comunicativa. Musica Hodie, Musica Hodie , n21, e6231, 2021

MALLOCH, Stephen. Mothers and Infants and Communicative Musicality. Musicae cientiae, v. 3, n. 1, p. 29-57, 1999/2000.

MALLOCH, Stephen; TREVARTHEN, Colwyn. (Eds.). Communicative Musicality: exploring the basis of human companionship. Oxford: Oxford University Press, 2009.

MALLOCH, Stephen; TREVARTHEN, Colwyn. The human nature of music. Frontiers in psychology, v. 9, p. 1-21, 2018.

SANTOS, Vanessa Sardinha dos. “Ocitocina: o hormônio do amor?”. Brasil Escola. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/biologia/ocitocina-hormonio-amor.htm . Acesso em 26 de maio de 2022.

Published

2022-06-27

How to Cite

Ducroquet, E. B. dos S. . (2022). Voices heard by themselves, creating new worlds. Voz E Cena (Voice and Scene), 3(01), 31–44. https://doi.org/10.26512/vozcen.v3i01.42331

Issue

Section

Thematic Dossier - Articles

Categories

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.