The soundstage of pod-dramas in the contemporary Brazilian perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/vozcen.v3i01.42320

Keywords:

Audiodrama, Loudness, Podcast, Voices, Pandemic

Abstract

The trend towards immersion in sound dramas indicates an emerging culture that has increasingly adapted to sound streaming platforms, enhancing a circuit that advocates the place of listening, rather than seeing. This article contextualizes the state of the art of audiodramatic language in contemporary times, starting from the analysis of some pod-dramas, sound shows and research works produced by Brazilian companies and artists between 2018-2022.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rodrigo Sacco Flores Almeida Teixeira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS, Porto Alegre/RS, Brasil

Mestrando (bolsista CAPES) do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGAC/UFRGS). Professor de teatro, licenciado pelo Departamento de Arte Dramática da UFRGS. Atua como ator e audiodescritor. 

Suzane Weber da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS, Porto Alegre/RS, Brasil

Professora Assistente no Departamento de Teatro e no Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGAC/UFRGS). PhD em Estudos e Práticas das Artes pela Université du Quebéc à Montréal (2010). Realizou estágio de pós-doutorado no Centre for Dance Research/Coventry University (Reino Unido).

References

BACHELARD, Gaston. O direito de sonhar. São Paulo: Difel, 1985.

BAUAB, Heloísa. AUdioFICções&ritMOS (Engenharias do verbo e do som). Revista USP (5), pp.105-108, março, abril, maio / 1990.

CHION, Michel. La Audiovisión. Trad. de Antonio L Ruiz. 1ª. ed. Barcelona: Paidós Ibérica, 1993.

FREDERICO, Celso. Brecht e a “Teoria do rádio”. Estudos Avançados, v. 21, n. 60, pp. 217-226, 2007.

GUARINOS, Virginia. Manual de narrativa radiofônica. Madrid: Síntesis, 2009

SCHLOTFELDT, Gabriela.; RODIGHERO, Mateus Mecca. A Relação do Podcast com o Audiodrama no Caso do Programa “Welcome to Night Vale”. Curitiba. In: Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 40, 2017. [Anais]

SOMMER, Henrique Garcia. Criações artísticas para audiodrama. Porto Alegre: Graduação em Música Popular/Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2018. Trabalho de Conclusão de Curso.

SPRITZER, Mirna. O corpo tornado voz: a experiência pedagógica da peça radiofônica. Porto Alegre: Programa de Pós-graduação em Educação/Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2005. Tese (Doutorado em Educação).

SPRITZER, Mirna; GRABAUSKA, Raquel. Bem lembrado – Histórias do Radioteatro em Porto Alegre. Porto Alegre: AGE, 2002.

TEIXEIRA, Rodrigo. O teatro vivido por gente vivida: memórias a partir do audiodrama. Orientadora: Adriana Jorgge. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Teatro) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Departamento de Arte Dramática, Porto Alegre, 2018.

WEBER, Suzane; DANTAS, Mônica Fagundes; SCHUL, Eva; DUARTE, Robson; SEVERINO, Eduardo; TREVISAN, Luísa. 2020. I am/we are: Contemporary dance, somatics and new older bodies. Journal of Dance & Somatic Practices, v. 12, pp. 141-153, 2020.

Published

2022-06-27

How to Cite

Teixeira, R. S. F. A. ., & Silva, S. W. da. (2022). The soundstage of pod-dramas in the contemporary Brazilian perspective. Voz E Cena (Voice and Scene), 3(01), 76–96. https://doi.org/10.26512/vozcen.v3i01.42320

Issue

Section

Thematic Dossier - Articles

Categories

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.