O Naufrágio
scenic installation created from excerpts from The Tempest by William Shakespeare and from O Marinheiro by Fernando Pessoa
Keywords:
O Naufrágio, The Sailor, The Tempest, Sound and Image Technologies, MultiplicityAbstract
O Naufrágio is a scenic installation created from excerpts from The Tempest by William Shakespeare and from O Marinheiro, by Fernando Pessoa. In the direction of Silvia Davini, the themes addressed in both texts emphasize the value of the dream to existence. The shakespearean characters, fond of dreams and magic, as well as Pessoa's heteronyms, figure in the specular acting game opened by Sulian Vieira. Sound universes, invented by César Lignelli, seduce or nauseate the characters and audience by the becomings of the scene. Asssembling craftsmanship and digital technologies of sound and image - which allow us to circulate within the limits of identity, fiction and memory - O Naufrágio tensions death and creative power.
Downloads
References
DAVINI, Silvia. O Naufrágio. Programa de Espetáculo. Brasília, 2010.
EMERSON,K. The three fates: Clothó, Lachésis e Átropos. Royal Festival Hall Organ. Londres, 1970.
LIGNELLI. César. A produção de sentido a partir da Dimensão Acústica da Cena: uma cartografia a partir dos processos de composição de Santa Croce e de O Naufrágio. Dissertação de Mestrado. Universidade de Brasília, Programa de Pós-graduação em Arte da UnB, 2007. https://repositorio.unb.br/handle/10482/3197 - acesso em: 15/112021.
LOPES, Marcos Enrique. A Composição do Vazio: cinebiografia de Evaldo Coutinho. Pernambuco: África Produções, 2000.
MAHLER, G. 5ª Sinfonia. Orquestra Filarmônica de Berlim, KARAJAN, H.V. (Regente). Berlim: Gramophon, 1973.
PESSOA, Fernando. O Marinheiro. SOUZA, C. (Ed). São Paulo: Babel, 2011.
SHAKESPEARE, William. A Tempestade. Teatro Completo Comédias. Trad. Carlos Alberto Nunes. Rio de Janeiro: Ediouro, 1992.
STREHLER. G. La Tempesta (1977-78). Milano: La Radiotelevisione Italiana e Il Piccolo Teatro di Milano, 1981. http://www.youtube.com/watch?v=0aKVTgV4iOs - acesso em: 01/10/2021.
VIEIRA, Sulian. A questão do estilo no teatro: Abordagens de Textos Teatrais entre Tradições Estéticas Ocidentais. Tese de Doutorado. Universidade de Brasília, Instituto de Artes, Programa de Pós-Graduação em Arte, 2013. https://repositorio.unb.br/handle/10482/15473 - acesso em 15/11/2021.
VIEIRA, Sulian. O Naufrágio: memória e multiplicidade em cena. Anais do VII Congresso da ABRACE (Associação Brasileira de Pesquisa em Artes Cênicas). Porto Alegre, 2012.
VIEIRA, Sulian. Tecnologias de som e imagem e o corpo humano na produção de sentidos em O Naufrágio. Revista VIS: Revista do Programa de Pós-Graduação em Arte, 17(2), 121-151, 2018. https://doi.org/10.26512/vis.v17i2.20644
VIEIRA, Sulian. Voz em Cena no Teatro Estático. Anais do IV Congresso da ABRACE (Associação Brasileira de Pesquisa em Artes Cênicas). Rio de Janeiro, 7 Letras, 2006.
VIEIRA, Sulian; MATSUMOTO, Roberta. Potências do Corpo em Performance no Teatro Estático de Fernando Pessoa: quando palavras urdem movimentos. GUERRA, Ariane (Org.). Corpo em Performance: processos de criação. Rio de Janeiro: Synergia, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2021 Voz e Cena (Voice and Scene)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Readers are free to download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always explicit mention to the authors and to the Voz e Cena journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the authors and the journal. By submitting a paper to Voz e Cena journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the rights of first publication and the permission for the journal to redistribute that article and its metadata to the indexing and reference services that its publishers deem appropriate.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.