Technical object # 2: Microphone

Authors

Keywords:

Microphone, Enhanced voice, Technical object, Recording, Technology

Abstract

With the goal of starting discussion about different ways of microphone use, its power relations, subjective-affective relations, as well as its impact in historic, artistic, social and politic scopes, this technical object is the result of research done by the study group “Voz Aumentada” (POPLAB - UNIRIO) registered in CNPq. Three researcher-artists interweave speeches by narrating their artistic, professional and personal experiences in a sound piece that aims to spark questions and reflections over microphone use in different areas and its technological impact over the human voice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciana Leandro de Lucena, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO, Rio de Janeiro/RJ, Brasil

Atriz / locutora, cantora e pesquisadora vocal. Atualmente desenvolve sua pesquisa junto ao PPGAC / UNIRIO. Suas investigações remetem a práticas corpo-vocais em poéticas decoloniais com perspectiva decolonial  e anti-hegemônicas.

Carlos Henrique Barto Júnior, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO, Rio de Janeiro/RJ, Brasil

Kaíque Barto (Carlos Henrique Barto) - Ator, cantor e pesquisador. Doutorando em Artes Cênicas pelo PPGAC UNIRIO. Mestre em Artes da Cena pelo Programa de Pós Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal de São João del Rei (UFSJ). Licenciado e bacharel em Teatro pela UFSJ.

Luzia Eleonora Rohr Balaj, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO, Rio de Janeiro/RJ, Brasil

Cantora lírica e Educadora Musical. Mestranda pelo Programa de Pós- Graduação em Artes Cênicas Da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (PPGAC-UNIRIO/CAPES). Bacharel em Canto pela UFRJ e Licenciada em Música pela UNIRIO.

References

Habanera. Ópera Carmen [obra musical], composição de Georges Bizet, 1875. Trecho do Programa “Caminhos da Música”, Luzia Eleonora Rohr Balaj (mezzo-soprano), Berenice Bellato (apresentação), Silas Barbosa (piano), TV Mundi, março de 2013. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=KzGOHmXECkA&t=371s - Acesso em: 1/10/2021.

Habanera. Ópera Carmen [obra musical], composição de Georges Bizet, 1875. Trecho de ópera realizada no The Royal Opera. Anna Caterina Antonacci (mezzo-soprano), coro e orquestra do The Royal Opera. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=KJ_HHRJf0xg - Acesso em: 1/10/2021.

Hor che la vaga Aurora. [obra musical], composição de Vittoria Aleotti, 1593. Trecho de concerto, Noelle McMurtry (soprano), Theodore Cheek (alaúde), setembro de 2017. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=VhfOyQ1_e0k&list=RDVhfOyQ1_e0k&start_radio=1 - Acesso em: 1/10/2021

Moses Andrew Jackson Good Bye [obra musical], composição de Ted Snyder, 1906. Trecho de concerto, May Irwin (voz), maio de 1907. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=0R1lV5nalTQ&list=RDEM1rJdZUpXYkXeT0rq3mvYfg&start_radio=1 - Acesso em: 1/10/2021

Trecho do programa Alerta Nacional, Sikera Jr. (voz), TV A crítica , 2021. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=PoeahBieKnw> Acesso em: 1/10/2021

Trecho de discurso na Câmara de vereadores do Rio de Janeiro, Marielle Franco (voz), Rio de Janeiro data 08/03/2018 Disponível em: http://mail.camara.rj.gov.br/APL/Legislativos/discvot.nsf/5d50d39bd976391b83256536006a2502/cd266fdef87ea5fc8325824a006d079d?OpenDocument - Acesso em: 01/10/202

Trecho do Jornal Grande Bahia, reprodução de Marielle Franco (voz), Canal do Youtube, 2018, Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=5PwJHGBoxTM - Acesso em: 01/10/2021.

Trecho de discurso em votação no Senado Brasileiro, Glauber Braga (voz), 2016, Reprodução Facebook. Disponível em: https://www.facebook.com/psol50/videos/644563179038653/ - Acesso em: 01/10/2021.

BUENO, Winnie de Campos. Processos de resistência e construção de subjetividades no pensamento feminista negro: Uma possibilidade de leitura da obra Black Feminist Thought: Knowledge, Conciousness, and the Politics of Empowerment (2009) a partir das imagens de controle. Rio Grande do Sul: Programa de Pós graduação em Direito/ Universidade do Vale do Rio dos Sinos. 2019. Dissertação (Mestrado em Direito) Disponível em: http://repositorio.jesuita.org.br/bitstream/handle/UNISINOS/8966/Winnie%20de%20Campos%20Bueno_.pdf?sequence=1&isAllowed=y - Acesso em 01/10/2021.

ELLIOTT, Martha. Singing in the style: A guide to vocal performance practices. New Haven and London: Yale University Press, 2006.

LOVETRI, Jeannete. The confusion about Belting: A personal observation. Journal of the New York Singin Teacher´s Association. vol. 10, sept-oct, 2012.

VALERO, Julie. A Utilização de Objetos Técnicos nas Criações Teatrais Contemporâneas. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 6, n. 2, p. 206-225, maio/ago. 2016. Disponível em: http://www.seer.ufrgs.br/presenca - Acesso em: 01/10/2021.

Published

2021-12-21

How to Cite

Lucena, L. L. de, Barto Júnior, C. H. ., & Balaj, L. E. R. (2021). Technical object # 2: Microphone. Voz E Cena (Voice and Scene), 2(02), 254–257. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/vozecena/article/view/40617

Issue

Section

Audiovisual Records

Categories

Most read articles by the same author(s)