Technical object # 2: Microphone
Keywords:
Microphone, Enhanced voice, Technical object, Recording, TechnologyAbstract
With the goal of starting discussion about different ways of microphone use, its power relations, subjective-affective relations, as well as its impact in historic, artistic, social and politic scopes, this technical object is the result of research done by the study group “Voz Aumentada” (POPLAB - UNIRIO) registered in CNPq. Three researcher-artists interweave speeches by narrating their artistic, professional and personal experiences in a sound piece that aims to spark questions and reflections over microphone use in different areas and its technological impact over the human voice.
Downloads
References
Habanera. Ópera Carmen [obra musical], composição de Georges Bizet, 1875. Trecho do Programa “Caminhos da Música”, Luzia Eleonora Rohr Balaj (mezzo-soprano), Berenice Bellato (apresentação), Silas Barbosa (piano), TV Mundi, março de 2013. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=KzGOHmXECkA&t=371s - Acesso em: 1/10/2021.
Habanera. Ópera Carmen [obra musical], composição de Georges Bizet, 1875. Trecho de ópera realizada no The Royal Opera. Anna Caterina Antonacci (mezzo-soprano), coro e orquestra do The Royal Opera. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=KJ_HHRJf0xg - Acesso em: 1/10/2021.
Hor che la vaga Aurora. [obra musical], composição de Vittoria Aleotti, 1593. Trecho de concerto, Noelle McMurtry (soprano), Theodore Cheek (alaúde), setembro de 2017. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=VhfOyQ1_e0k&list=RDVhfOyQ1_e0k&start_radio=1 - Acesso em: 1/10/2021
Moses Andrew Jackson Good Bye [obra musical], composição de Ted Snyder, 1906. Trecho de concerto, May Irwin (voz), maio de 1907. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=0R1lV5nalTQ&list=RDEM1rJdZUpXYkXeT0rq3mvYfg&start_radio=1 - Acesso em: 1/10/2021
Trecho do programa Alerta Nacional, Sikera Jr. (voz), TV A crítica , 2021. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=PoeahBieKnw> Acesso em: 1/10/2021
Trecho de discurso na Câmara de vereadores do Rio de Janeiro, Marielle Franco (voz), Rio de Janeiro data 08/03/2018 Disponível em: http://mail.camara.rj.gov.br/APL/Legislativos/discvot.nsf/5d50d39bd976391b83256536006a2502/cd266fdef87ea5fc8325824a006d079d?OpenDocument - Acesso em: 01/10/202
Trecho do Jornal Grande Bahia, reprodução de Marielle Franco (voz), Canal do Youtube, 2018, Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=5PwJHGBoxTM - Acesso em: 01/10/2021.
Trecho de discurso em votação no Senado Brasileiro, Glauber Braga (voz), 2016, Reprodução Facebook. Disponível em: https://www.facebook.com/psol50/videos/644563179038653/ - Acesso em: 01/10/2021.
BUENO, Winnie de Campos. Processos de resistência e construção de subjetividades no pensamento feminista negro: Uma possibilidade de leitura da obra Black Feminist Thought: Knowledge, Conciousness, and the Politics of Empowerment (2009) a partir das imagens de controle. Rio Grande do Sul: Programa de Pós graduação em Direito/ Universidade do Vale do Rio dos Sinos. 2019. Dissertação (Mestrado em Direito) Disponível em: http://repositorio.jesuita.org.br/bitstream/handle/UNISINOS/8966/Winnie%20de%20Campos%20Bueno_.pdf?sequence=1&isAllowed=y - Acesso em 01/10/2021.
ELLIOTT, Martha. Singing in the style: A guide to vocal performance practices. New Haven and London: Yale University Press, 2006.
LOVETRI, Jeannete. The confusion about Belting: A personal observation. Journal of the New York Singin Teacher´s Association. vol. 10, sept-oct, 2012.
VALERO, Julie. A Utilização de Objetos Técnicos nas Criações Teatrais Contemporâneas. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 6, n. 2, p. 206-225, maio/ago. 2016. Disponível em: http://www.seer.ufrgs.br/presenca - Acesso em: 01/10/2021.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2021 Voz e Cena (Voice and Scene)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Readers are free to download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always explicit mention to the authors and to the Voz e Cena journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the authors and the journal. By submitting a paper to Voz e Cena journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the rights of first publication and the permission for the journal to redistribute that article and its metadata to the indexing and reference services that its publishers deem appropriate.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.