Sonorous Thing on Scene
concept, functions and potentials
DOI:
https://doi.org/10.26512/vozcen.v1i02.34111Keywords:
Concept, Material agency, Udigrudi, Theatre, Sonorous ThingAbstract
This article proposes to present the concept of Sonorous Thing and its potentialities for the performing arts, pointing out its foundations, trajectory of conception, use and some application possibilities, having as reference the shows O Cano (1998) and Ovo (2003), created and presented by the Udigrudi circus theater group. In addition to accentuating the components used to activate the concept of Sonorous Thing - thing, material agency, line and mesh - conceived in the field of ecological epistemologies, the article presents the narrative of the process of creating a specific Sonorous Thing - The Rex -, explaining with singularities the abstractions inherent to the conceptual construction.
Downloads
References
CAMARGO, Roberto Gill. Som em Cena. São Paulo: TCM, 2001.
DELEUZE, Gilles & GUATTARI, Felix, O que é filosofia. Trad. Bento Prado jr. e Alberto Alonso Muñoz. Editora 34, São Paulo. 2010.
DELEUZE, Gilles & GUATTARI, Felix. Mil platôs - capitalismo e esquizofrenia vol 1. Trad. Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa. Editora 34. São Paulo. 1995a.
DELEUZE, Gilles & GUATTARI, Felix. Mil platôs - capitalismo e esquizofrenia vol 2. Trad. Ana Lucia de Oliveira e Lucia Claudia Leão. Editora 34. São Paulo. 1995b.
FLECK, Ludwik. Gênese e desenvolvimento de um fato científico. Trad. Georg Otte e Mariana Camilo de Oliveira. Belo Horizonte. Fabrefactum. 2010.
FREGTMAN, Carlos D., O Tao da Música. Trad. Priscilla Barrak Ermel. São Paulo/SP. Editora Pensamento Ltda. 1986.
INGOLD, Tim. Estar vivo: ensaio sobre movimento, conhecimento e descrição. Trad. Fábio Creder. Petrópolis/RJ: Ed. Vozes. 2015
INGOLD, Tim. Trazendo As Coisas De Volta À Vida: Emaranhados Criativos Num Mundo De Materiais. Revista Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 18, n. 37, pp. 25-44, jan./jun. 2012.
KUHN, Thomas S. A estrutura das revoluções científicas. Trad. Beatriz Vianna Boieira e Nélson Boieira. Ed 1, São Paulo: Perspectiva, 2017
LATOUR, Bruno. Reagregando o social. Bauru, SP: EDUSC/ Salvador, BA: EDUFBA. 2012
MAIA, Carlo Alvarez. Agência material recíproca: uma ecologia para os estudos de ciência. Revista História, Ciências e Saúde. Manguinhos/ Rio de Janeiro, v.24, n. 2, abr-jun, pp. 447-464. 2017.
O Cano (tube) Udigrudi circo teatro. YouTube, 29/12/2012 (a). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=1Uq0RGpgiK8&t=2471s . Acesso em 09/06/2019.
Ovo - Udigrudi circi teatro. YouTube, 29/12/2012 (b). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=JWA6vID9LTw&t=1495s . Acesso em 09/06/2019.
PORTO, Luciano. O Grude. VIS - Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes. Brasília/DF, v.5, n.2, pp. 124-128, 2006.
SCHAFFER, R. Murray. A afinação do mundo. Trad. Marisa Trench Fonterrada. Ed. UNESP, São Paulo. 2001.
SCHAFFER, R. Murray. O ouvido Pensante. Trad. Marisa Trench Fonterraba, Magda R. Gomes da Silva, Maria Lúcia Pascoal. Ed UNESP, São Paulo. 2011.
STEIL, Carlos Alberto e CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Epistemologias Ecológicas: delimitando um conceito. Revista Mana, v. 1, n. 20, 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-93132014000100006. Acessado em 07/12/2017 Ã s 17h
SYKES, Leo. Construindo uma dramaturgia sensorial. VIS - Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes. Brasília/DF, v.5, n.2, pp. 133-138, 2006.
VILLAR, Fernando Pinheiro. Udigrudi: seis apontamentos curtos sobre vinte e cinco anos insistencialistas. VIS - Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes. Brasília/DF, v.5, n.2, pp. 122-124, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2020 Voz e Cena (Voice and Scene)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Readers are free to download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always explicit mention to the authors and to the Voz e Cena journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the authors and the journal. By submitting a paper to Voz e Cena journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the rights of first publication and the permission for the journal to redistribute that article and its metadata to the indexing and reference services that its publishers deem appropriate.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.