Poetics of Listening

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/vozcen.v1i01.31599

Keywords:

Listening, Vocality, Sonority, Radiophonic Art, Poetics of Listening

Abstract

This paper studies the possibilities of listening as a generator of artistic creation. To this end, it conceives the notion of Listening Poetics. By Poetics of Listening, understands the conception of the artistic sound form that is born from the availability of listening as a state that legitimizes the other and which constitutes vocality as a corporeal and unambiguous presence. Poetics that reverberates the perception of sensitive and active listening modes. And reveals sound and silence as events between saying and hearing. It discusses the scene, the vocality, the radio play and the soundscapes as cells to glimpse body, sonority and listening. It refers to the thoughts of John Cage, Paul Zumthor e Antonin Artaud among others.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mirna Spritzer, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRS, Porto Alegre/RS, Brasil

Atriz, professora, pesquisadora e radialista. Possui Bacharelado em Artes Cênicas (1982) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul , Mestrado (1999) e Doutorado (2005) em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. É professora do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da UFRGS, onde coordena Grupo de Pesquisa sobre as Artes Cênicas e Radiofônicas. https://mirnaspritzer.com/

References

ARNHEIM, Rudolf. Estética Radiofónica. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 1980.

ARTAUD, Antonin. O teatro e seu duplo. São Paulo: Mas Limonad, 1984.

ARTAUD, Antonin. Para acabar com o julgamento de Deus. In: ARTAUD, Antonin. Escritos de Antonin Artaud. Porto Alegre: L&PM, 2019.

BACHELARD, Gaston. A poética do devaneio. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

BARTHES, Roland. O óbvio e o obtuso. Rio de Janeiro: Ed. Nova Fronteira, 1990.

CALVINO, Italo. Um rei à escuta. In: CALVINO, Italo. Sob o sol-jaguar. São Paulo: Cia. das Letras, 1995.

HELLER, Alberto Andrés. John Cage e a Poética do Silêncio. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2011.

KLIPPERT, Werner. Elementos da linguagem radiofônica. In: SPERBER, George Bernard. Introdução a Peça Radiofônica. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 1980.

MATURANA, Humberto. Transdisciplinaridade e Cognição. In: BASARAB, Nicolescu et al. Educação e Transdisciplinaridade. Brasília: Edições UNESCO, 2000.

NOVARINA, Valère. Diante da Palavra. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2003.

PAZ, Octavio. O arco e a lira. Rio de Janeiro: Ed. Nova Fronteira, 1982.

SCHAFER, Murray. O ouvido pensante. São Paulo: Ed. UNESP, 1991.

ZUMTHOR, Paul. A Letra e a Voz. São Paulo: Cia. Das Letras, 1993.

ZUMTHOR, Paul. Introdução à poesia oral. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2010.

Published

2020-06-29

How to Cite

Spritzer, M. (2020). Poetics of Listening. Voz E Cena (Voice and Scene), 1(01), 33–44. https://doi.org/10.26512/vozcen.v1i01.31599

Issue

Section

Articles - Continuous Flow