Give me your voice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/vozcen.v6i01.58246

Keywords:

Performing Voice, Vocal Training, Theatre Interpretation, Vocal Health, Scenic Practices

Abstract

This article proposes a critical reflection on the importance of vocal training in the theatrical context, based on an analysis of four performance experiences between 2006 and 2012. Through a writing situated between the autobiographical and the essayistic, a defense of the organic integration between performers and voice professionals is articulated. It argues that the institutional neglect of vocal health in Portuguese theater reveals a structural problem, and suggests the need to reposition vocal work as an essential dimension of scenic practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sara Carinhas, Universidade de Lisboa, Portugal

Intérprete, encenadora, dramaturga, escritora, directora de actores e professora. É mestranda em Estudos de Teatro pela FLUL e aluna de Polina Klimovitskaya, desde 2009. Trabalhou em teatro, cinema, televisão e música com Adriano Luz, Alberto Seixas Santos, Ana Tamen, António Zambujo, Beatriz Batarda, Cristina Carvalhal, Clã, Fernanda Lapa, Isabel Medina, João Mário Grilo, João Mota, Luís Castro, Madalena Palmeirim, Manoel de Oliveira, Manuel Mozos, Marco Martins, Margarida Cardoso, Nuno Cardoso, Nuno M. Cardoso, Nuno Carinhas, Olga Roriz, Patrícia Sequeira, Pedro Filipe Marques, Ricardo Aibéo, Ricardo Pais, Rita Redshoes, Rui Simões, Tiago Guedes e Frederico Serra, Valeria Sarmiento. Foi distinguida com o prémio Jovem Talento L’Oreal Paris pelo filme “Coisa Ruim” (2008). Em 2015 foi premiada pela sua interpretação em “A farsa” com o Globo de Ouro de melhor actriz e o prémio da SPA. Como encenadora destaca "As Ondas" (2013), "Orlando" (2015), e "Limbo" (2019). Escreve, encena e interpreta “Última memória”, em digressão. Publica o seu primeiro livro “Imprudente luto” em 2023.

References

ANGELOU, Maya. I know why the Caged Bird Sings. New York: Ballentine Books, 2009.

BRECHT, Bertolt. Pequeno Organon para o Teatro. Lisboa: Books by Language, 2018. In https://archive.org/details/PequenoOrganonParaOTeatroBrecht

BRECHT, Bertolt. Tambores na noite. Porto: Teatro Nacional São João, 2008.

EURÍPIDES. Medeia. Lisboa: Caminho, 2006

LINKLATER, Kristin. Freeing the Natural Voice. London: Nick Hern Books, 2006.

RACINE, Jean. Fedra. Tradução Vasco Graça Moura. Lisboa: Bertrand Editora, 2005.

RODENBURG, Patsy. The right to speak - working with the voice. London: Methuen, 2005.

Published

2025-06-30

How to Cite

Carinhas, S. (2025). Give me your voice. Voz E Cena (Voice and Scene), 6(01), 138–149. https://doi.org/10.26512/vozcen.v6i01.58246

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.