Sustainability in university campuses:

a case study of the International Alliance of Research Universities

Authors

  • Cristiane Criscibene Pantaleão
  • Tatiana Tucunduva Philippi Cortese Universidade Nove de Julho, São Paulo, SP, Brasil.
  • Josilanne Alves Ramos Universidade Nove de Julho, São Paulo, SP, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-8524-1767
  • Saulo Santos Pereira da Silva Universidade Mogi das Cruzes, Mogi das Cruzes, SP, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.18472/SustDeb.v9n2.2018.29402

Keywords:

International Alliances: Networks, University Campuses, Sustainable University, Environmental Management

Abstract

The concepts of Higher Education Institutions (HEIs) are very much part of the problem as of the solution. Global networks and initiatives support the HEIs engaged in implementing an Environmental Management System (EMS) in their on-campus activities. The objective of this work is to present, in a descriptive and illustrative way, the development of the main sustainability actions in the campuses of HEIs members of an international alliance. A research-oriented application and a solution used for documentary analysis of Sustainability Reports (SR) available online by HEIs members of the International Alliance of Research Universities (IARU). The results describe the development of sustainability actions and illustrate the segments as member HEIs. The conclusions of this research indicate that there are benefits in working in a network, minimizing the environmental impact of the activities practiced on campuses, but that there are other important factors for the management of HEIs to become sustainable and effective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristiane Criscibene Pantaleão

Mestre em Cidades Inteligentes e Sustentáveis, Universidade Nove de Julho,
São Paulo, SP, Brasil.

Tatiana Tucunduva Philippi Cortese, Universidade Nove de Julho, São Paulo, SP, Brasil.

Professora do Programa de Pós-Graduação em Cidades Sustentáveis e Inteligentes e do Programa de Mestrado em Administração, Gestão Ambiental e Sustentabilidade, Universidade Nove de Julho, São Paulo, SP, Brasil.

Josilanne Alves Ramos, Universidade Nove de Julho, São Paulo, SP, Brasil.

Universidade Nove de Julho, São Paulo, SP, Brasil.

Saulo Santos Pereira da Silva, Universidade Mogi das Cruzes, Mogi das Cruzes, SP, Brasil.

Universidade Mogi das Cruzes, Mogi das Cruzes, SP, Brasil.

References

ALIANZA DE REDES IBERO-AMERICANAS DE UNIVERSIDADES POR LA SUSTENTABILIDAD Y EL AMBIENTE [ARIUSA]. Disponível em: <http://ariusa.net/es/sobre-ariusa/mision>. Acesso em: 07 jan. 2017.

ALONSO-ALMEIDA M. del M. et al. Diffusion of sustainability reporting in universities: current situation and future perspectives. Journal of Cleaner Production, v. 106, p. 144-154, 2015.

AMARAL, L. P.; MARTINS, N.; GOUVEIA, J. B. Quest for a sustainable university: a review. International Journal of Sustainability in Higher Education, v. 16, n. 2, p. 155-172, 2015.

BARRETO, P. L. N.; CHACON, S. S.; NASCIMENTO, V. S. do. Educação e desenvolvimento sustentável: a expansão do ensino superior na região metropolitana do Cariri. Sustentabilidade em Debate, v. 3, n. 1, p. 117-134, 2012.

BRONZERI, M. S.; CUNHA, J. C. da. Ensino e Prática para a Sustentabilidade em IES: estudo de caso. In: ENCONTRO INTERNACIONAL SOBRE GESTÃO EMPRESARIAL E MEIO AMBIENTE, São Paulo, SP, Brasil, 16. Anais… 2014.

BUILDING & CONSTRUCTION AUTHORITY. Disponível em: <https://www.bca.gov.sg/GreenMark/green_mark_buildings.html>. Acesso em: 20 set. 2017.

CARVALHO, I. C. M. Mapeando a educação ambiental desde uma pesquisa em rede. Educação ambiental, p. 35, 2008.

CASTAÑEDA, A. M. P.; QUINTERO, H. F. T. Universidad y sostenibilidad: una aproximación teórica para su implementación. AD-minister, n. 26, 2015.

CATALÃO, V. M. L.; LAYRARGUES, P. P.; ZANETI, I. C. B. B. Universidade para o século XXI: educação e gestão ambiental na Universidade de Brasília. Brasília: Cidade Gráfica e Editora, 2011.

CEULEMANS, K.; LOZANO, R.; ALONSO-ALMEIDA, M. del M. Sustainability reporting in higher education: interconnecting the reporting process and organisational change management for sustainability. Sustainability, v. 7, n. 7, p. 8881-8903, 2015.

ENGELMAN, R.; GUISSO, R. M.; FRACASSO, E. M. Ações de gestão ambiental nas instituições de ensino superior: o que têm sido feito por elas? Revista de Gestão Social e Ambiental, v. 3, n. 1, p. 22-33, 2009.

EUROPEAN NETWORK ON HIGHER EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT [ALLIANCE COPERNICUS]. Disponível em: <http://www.copernicus-alliance.org>. Acesso em: 20 mar. 2016.

EVANS, J. et al. Living labs and co-production: university campuses as platforms for sustainability science. Current Opinion in Environmental Sustainability, v. 16, p. 1-6, 2015.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2009.

GLOBAL REPORTING INITIATIVE [GRI]. Sustainability Reporting. Disponível em: <https://www.globalreporting.org/information/sustainability-reporting/Pages/default.aspx>. Acesso em: 17 jan. 2016.

GLOBAL UNIVERSITIES PARTNERSHIPON ENVIRONMENT AND SUSTAINABILITY [GUPES]. Disponível em: <http://gupes.org/index.php?classid=3234>. Acesso em: 20 mar. 2016.

GROENEWALD, D.; POWELL, J. Relationship between sustainable development initiatives and improved company financial performance: a South African perspective. Acta Commercii, v. 16, n. 1, p. 1-14, 2016.
INTERNATIONAL ALLIANCE OF RESEARCH UNIVERSITIES [IARU]. Campus Sustainability. Disponível em: <http://www.iaruni.org/about-us/iaru>. Acesso em: 15 jan. 2016.

INTERNATIONAL ALLIANCE OF RESEARCH UNIVERSITIES [IARU]. Campus Sustainability Reports. Disponível em: <http://www.iaruni.org/sustainability/campus-sustainability>. Acesso em: 15 jan. 2016a.

INTERNATIONAL SUSTAINABLE CAMPUS NETWORK [ISCN]. Sustainable Campus Best Practices. Disponível em: <http://www.international-sustainable-campus-network.org/resources/iscn-sustainable-campus-best-practices>. Acesso em: 15 jan. 2016.

JÚNIOR, J. G. D.; ROSA, I. M. da; SAMPAIO, C. P. de. Diretrizes Ambientais para um campus sustentável avaliadas pela ótica do Design. Projetica, v. 1, n. 1, p. 146-161, 2010.

KÖNIG, A. What might a sustainable university look like? Challenges and opportunities in the development of the University of Luxembourg and its new campus. Regenerative Sustainable Development of Universities and Cities: role of living laboratories. Ed. Ariane König. Cheltenham: Edward Elgar Publishing Limited, p. 143-172, 2013.

LAYRARGUES, P. P.; LIMA G. F. da C. As macrotendências político-pedagógicas da educação ambiental brasileira. Ambiente & Sociedade, v. 17, n. 1, 2014.

LOPES, F. D.; BALDI, M. Redes como perspectiva de análise e como estrutura de governança: uma análise das diferentes contribuições. Revista de Administração Pública-RAP, v. 43, n. 5, 2009.

MALHOTRA, N. K. Pesquisa de marketing: uma orientação aplicada. Porto Alegre: Bookman, 2012.

MARTINS, G. D. A.; THEÓPHILO, C. R. Metodologia da Investigação Científica. São Paulo: Editora Atlas, 2009.

MENEZES, E. L. de; SILVA, C. K. S. da. A extensão universitária das universidades públicas como rede de cooperação interorganizacional. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE GESTÃO DE PROJETOS, INOVAÇÃO E SUSTENTABILIDADE, São Paulo, SP, Brasil, 5. Anais… 2016.

NASCIMENTO, A. T. A. et al. Aproximando a universidade dos desafios de implementação de políticas públicas para a sustentabilidade: uma experiência da Universidade do Estado de Minas Gerais no município de Divinópolis. Sustentabilidade em Debate, v. 7, n. 3, p. 141-152, 2016.

OLIVEIRA, M. D. Universidade e sustentabilidade: proposta de diretrizes e ações para uma universidade ambientalmente sustentável. 2009, 92. Dissertação (Mestrado em Ecologia Aplicada ao Manejo e a Conservação de Recursos Naturais) ”“ Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, MG, 2009.

REDE UNIVERSITÁRIA DE PROGRAMAS DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL (RUPEA). Disponível em: <http://www2.uefs.br/rupea/apresentacao.htm>. Acesso em: 26 fev. 2016.

SOUZA, A. P. de; GUIMARÃES, M. Redes como ambiente educativo para a educação ambiental. Educação ambiental, p. 113. 2008.

THE ASSOCIATION FOR THE ADVANCEMENT OF SUSTAINABILITY IN HIGHER EDUCATION [AASHE]. Disponível em: <http://www.aashe.org/about>. Acesso em: 20 dez. 2016.

TOO, L.; BAJRACHARYA, B. Sustainable campus: engaging the community in sustainability. International Journal of Sustainability in Higher Education, v. 16, n. 1, p. 57-71, 2015.

UNIVERSITY OF CAMBRIDGE [CAM]. Disponível em: <http://www.environment.admin.cam.ac.uk/living-lab>. Acesso em: 15 jan. 2017.

UNIVERSITY LEADERS FOR A SUSTAINABLE FUTURE [ULSF]. Disponível em: <http://www.ulsf.org/about.html>. Acesso em: 20 mar. 2016.

VAGNONI, E.; CAVICCHI, C. An exploratory study of sustainable development at Italian universities. International Journal of Sustainability in Higher Education, v. 16, n. 2, p. 217-236, 2015.

VON HAUFF, M.; NGUYEN, T. Universities as potential actors for sustainable development. Sustainability, v. 6, n. 5, p. 3043-3063, 2014.

Published

2018-08-31

How to Cite

Pantaleão, C. C., Cortese, T. T. P., Ramos, J. A., & Silva, S. S. P. da. (2018). Sustainability in university campuses:: a case study of the International Alliance of Research Universities. Sustainability in Debate, 9(2), 145–160. https://doi.org/10.18472/SustDeb.v9n2.2018.29402