An analysis of two performing actions as social intervention tools for the prevention of gender violence

Authors

  • Ana Paula Canotilho de Seixas Agrupamento de Escolas de Aguas Santas
  • Rosa de Jesus Soares de Bastos Nunes Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto ”“ Rua Dr. Manuel Pereira da Silva ”“ 4200-230 Porto ”“ Portugal

DOI:

https://doi.org/10.18472/SustDeb.v5n2.2014.11005

Keywords:

Gênero, Performance, Violência, Intervenção social, Sustentabilidade social

Abstract

The work presented here was developed in a PhD research. We chose two performative actions
carried out in the context of prevention projects of gender violence in Porto between 2009 and
2010, articulated with formal educational processes, non-formal and informal. The actions under
review are as follows: 1: Cry for Justice; 2: Traffic of human beings Visual analysis within the
framework of cultural anthropology was our methodological choice, putting up an improvisational
approach to the film, a mix of film essays taken from the immediate social and cultural context
and involved in a detached situation of their daily lives. Also we seek to consistently articulate
the link between art as a means of social transformation and the debate on sustainability. We
consider that the objective has been achieved, since the audience participated by showing
interest and actions we felt, still, he was impressed by these problems.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rosa de Jesus Soares de Bastos Nunes, Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto ”“ Rua Dr. Manuel Pereira da Silva ”“ 4200-230 Porto ”“ Portugal

Professora da Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da
Universidade do Porto (FPCEUP), aposentada. Atualmente, exerce funções na FPCE UP, na docência de aulas para que é convidada nos cursos de Mestrado e Doutoramento em Ciências da Educação (2º e 3º Ciclo de Bolonha);

References

ADORNO, Theodor. Industria Cultural e Sociedade. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
2004.
BOAL, Augusto. Teatro do Oprimido e outras Poéticas Políticas. Rio de Janeiro:
Civilização Brasileira,1991.
BUTLER, Judith. Performative acts and gender constitution: An essay in
phenomenology and performing feminisms. In: CASE, S.E (Org.). Baltimore: Johns
Hopkins, 1991
BRODSKY, Judith and Olin,Ferris. Stepping out of the Beaten Path: Reassessing
the Feminist Art Movement .p.329-342 [Signs: Journal of Women in Culture and
Society 2008, vol. 33, no. 2] 2008 by The University of Chicago. Retirado em
Março30.2010 de http://iwa.rutgers.edu/media/uploads/Signs_Article.pdf
CHRISTMANN, Gabriela. O poder de fotografias de edifícios no discurso Urbano:
Para uma análise do discurso visual [29 pontos]. Forum Qualitative Sozialforschung.
Pesquisa Social Qualitativa, 2008 Disponível em: <http://nbn-resolving.de/
urn:nbn:de:0114-fqs0803115>. Acesso em 4 jul. 2010.
CRENSHAW, Kimberle. Palestra A Intersecionalidade na Discriminação de Raça e
Gênero in Cruzamento: Raça e Gênero panel I . PP 7-25 Seminário realizado no
auditório do Jornal O Globo na cidade do Rio de Janeiro em 13 de setembro de
2004, em parceria com o IBAM ”“ Instituto Brasileiro de Administração Municipal, Consulado Geral dos Estados Unidos e Jornal O Globo. Retirado em Abril, 6, 2010
de: http://www.unifem.org.br/sites/1000/1070/00001668.pdf
FACCI, Paula Ditzel. A Educação Através Da Arte Como Forma De Transformação
Social- O Projeto Do Centro Permanente De Cultura 3º Congresso de Extensão
Universitária Educação 22 a 24 de novembro.2005. visto em 17 de Agosto de 2011
http://www.proex-unesp.com.br/6congresso/bd3congresso/docs%5C48.pdf
FRANCHI, António Carlos. Estratégias Persuasivas e intenção comunicativa da
imagem Revista imes comunicação ano IV - n. 7,pp.20-28. 2003
GIL, Isabel Capeloa. Literacia Visual. Estudos sobre a inquietude das imagens.
Lisboa :Edições 70. 2011
GOLDBERG, Roselee. A Arte da Performance: do Futurismo Ao Presente. Lisboa:
Orfeu Negro.2012
GROSENICK, Uta (Ed.) Mulheres Artistas nos séculos XX e XIX. Londres: Taschen
2005.
HARAWAY, Donna. Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and
the Privilege of Partial Perspective. Feminist Studies, Vol. 14, 3, pp.575-599. 1988
https://faculty.washington.edu/pembina/all_articles/Haraway1988.pdf visto em 3/
2/2010
KEMPADOO, Kamala. Mudando o debate sobre o tráfico de mulheres. cadernos
pagu (25), Campinas July/Dec. 2005. pp.55-78. Retirado em Agosto, 7, 2012 de
http://dx.doi.org/10.1590/S0104-83332005000200003
LABOWITZ-Starus, Leslie & Lacy, Suzanne . In Mourning and In Rage…Frontiers: A
Journal of Women Studies, pp 64-70. 2001
LEAVY, Patricia. Method meets art: Arts-based research practice New York
Guilford Publication Press 2009
LEDWITH, Margaret. On being critical: uniting theory and practice through
emancipatory action research. Educational Action Research, 15, (4), pp. 597”“611.
2007 University of Cumbria, UK.
MAGALHÃES, Maria José. Dez anos da APEM: Percorrer vozes, significar os percursos.
ex-aequo, 5, pp.27-68. 2001
MARTINS, Christiane Fátima . Parecido, mas não igual: Proyecto Filoctetes e Project
Embed ”“ processos distintos, resultados semelhantes. Revista “AspaS”,1. Anais do
Primeiro Seminário de Pesquisa em Andamento do Programa de Pós-Graduação em
Artes Cénicas da Universidade de São Paulo. 2001 Retirado em Abril, 23, 2011 de
http://www.pos.eca.usp.br/sites/default/files/Image/ppgac/christiane_martins.pdf
MARTINS, Heloisa Helena T. de Souza. Metodologia qualitativa de pesquisa.
Educação e Pesquisa, São Paulo, 30, (2), pp. 289-300. 2004 Retirado em Fevereiro,
20,2010 de: http://dx.doi.org/10.1590/S1517-97022004000200007
MEDEIROS, Maria Beatriz de. Performance artística e a questão da censura Corpos
Informáticos. 2007 Retirado em Dezembro, 3, 2009 de: http://ebookbrowse.com/
gdoc.php?id=79739495&url=dd7b138cc310cdf087e0e6dfb2f04efa
NARVAZ, Martha Giudice & KOLLER, Sílvia Helena. Metodologias Feministas E
Estudos De Género:Articulando Pesquisa, Clinica e Política. Psicologia em Estudo,
Maringá, v. 11, n. 3, p. 647-654, set./dez. 2006. Retirado em 2 Agosto de 2011 de
http://www.scielo.br/pdf/pe/v11n3/v11n3a20.pdf
PEWNY, Katharina. Staging Difference: Theater”“Representation”“Politics in: Topics
in Feminism, History and Philosophy, Vol. VI/3 IWM Junior Visiting Fellows
Conferences, ol. 6, edited by Rogers, Dorothy, Joshua Wheeler, Marína Zavacká,
and ShawnaCasebier. Vienna: IWM 20. 200000. Retirado em Janeiro,7,2010 de: http:/
/www.iwm.at/publ-jvc/jc-06-03.pdf
RANCIÈRE, Jacques. O Espectador Emancipado tradução de José Miranda Justo..
Lisboa: Orfeu Negro. 2010
RICH, Adrienne.Notes Toward a Politics of Location, in McCann and Kim (coords.)
Feminist Theory Reader: Local and Global Perspectives. London: Routeledge. 1984
RILEY, Jenny. Some reflections on gender mainstreaming a intersectionality.
Development Bulletin,64,pp.82-86.2004 Retirado em Abril, 6, 2010 de: http://
.unoy.org/unoy/wp.../03/GenderToolkit
SANTOS, Boaventura de Sousa; Gomes, Conceição; Duarte, Madalena & Baganha,
Maria Ioannis (2008). Tráfico de mulheres em Portugal para fins de exploração
sexual. Projeto CAIM-Cooperação. Acção. Investigação. Mundivisão. Centro de
Estudos Sociais Laboratório Associado Faculdade de Economia Universidade de
Coimbra. Santos, Boaventura de Sousa (1993). Modernidade, Identidade e a Cultura
de Fronteira Tempo Social; Revista Sociol. USP, S. Paulo, 5 (1-2): 31-52. 2008
SANTOS, Boaventura de Sousa. Pela Mão de Alice. O Social e o Político na Pós-
Modernidade. Porto, Edições Afrontamento1994.
THIOLLENT, Michel Jean-Marie. Aspectos qualitativos da metodologia de
pesquisa com objectivos de descrição, avaliação e reconstrução. Cadernos de
pesquisa ,49, pp 45-50 1984 Retirado em Junho,12,2009 de : http://educa.fcc.org.br/
pdf/cp/n49/n49a05.pdf

Published

2014-09-09

How to Cite

Canotilho de Seixas, A. P., & Nunes, R. de J. S. de B. (2014). An analysis of two performing actions as social intervention tools for the prevention of gender violence. Sustainability in Debate, 5(2), 36–54. https://doi.org/10.18472/SustDeb.v5n2.2014.11005

Issue

Section

Artigos