Sobre palavras e atos no consumo sustentável no Brasil:

os ‘aparentes paradoxos’ de uma pesquisa qualitativa

Authors

  • Rita de Cassia Monteiro Afonso Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Roberto Bartholo Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Dorothea Kleine University of London
  • Maria das Graças Brightwell University of London

DOI:

https://doi.org/10.18472/SustDeb.v4n1.2013.9207

Keywords:

Ethical consumption in Brazil, Sustainable public procurement in Brazil

Abstract

This article analyses some results of a broader research project called Choices Project: Leveraging
Buying Power for Development - Ethical Consumption and Sustainable Procurement in Chile and
Brazil-aims to “shed light” on some “apparent paradox” found in the speeches of Brazilians
interviewed in a qualitative research and analyzing contradictions between their discourses and
practice on sustainable consumption. Therefore, the article presents Brazilian political and
institutional background for sustainable development with a focus on consumption, the apparent
contradictions found in the research and its analysis and concludes with the challenges that
indicate aspects for consideration in establishing a conscious consumption policy as part of a
broader sustainable development policy capable of redesign the urban network and ensure
prosperity and quality of life for all.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rita de Cassia Monteiro Afonso, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Instituto Alberto Luis Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa em Engenharia - Universidade Federal do Rio de Janeiro - COPPE/UFRJ - Rio de Janeiro, RJ - Brasil

Roberto Bartholo, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Instituto Alberto Luis Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa em Engenharia -
Universidade Federal do Rio de Janeiro - COPPE/UFRJ - Rio de Janeiro, RJ - Brasil

Dorothea Kleine, University of London

Royal Holloway, University of London - Londres - Reino Unido

Maria das Graças Brightwell, University of London

Royal Holloway, University of London - Londres - ReinoUnido

References

ARIZTIA, T.; et ali. Ethical consumption in Brazil and Chile: Institutional contexts
and development trajectories. Journal of Cleaner Production.Available online 11
May 2013. In Press, Accepted Manuscript.Disponível em http://
www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959652613002862. Acessado em
maio de 2013.
BAISCH, Luciana Beskow. Marketing Verde e o Consumo Consciente: um estudo
sobre o apelo ecológico de dois produtos. Rio de Janeiro, 2008. Dissertação de
Mestrado. Escola de Administração de Empresas, Pontifícia Universidade Católica
do Rio de Janeiro.
BARROS, Denise Franca; COSTA, Alessandra Mello. Consumo Consciente no Brasil:
um olhar introdutório sobre práticas de resistência ao consumo por meio da análise
do discurso do Instituto AKATU pelo consumo consciente .Apresentado no EnANPAD
Rio de Janeiro, 2008 - XXXII Encontro da Associação Nacional dos Programas de
Pós-Graduação em Administração.
BARTHOLO, R., AFONSO, R. & PEREIRA, I. 2012. Consumo ético no Brasil. Rio de
Janeiro: Laboratório de Tecnologia e Desenvolvimento Social; Instituto Alberto Luiz
Coimbra de Pós-Graduação e pesquisa de Engenharia; Universidade Federal do Rio
de Janeiro; Royal Holloway, University of London; Economic & Social Research
Council; Department for International Development. Disponível em: http://
choices.concoctions.ca/wp-content/uploads/2012/02/RELATÓRIO-CONSUMO-ÉTICO-
NO-BRASIL1.pdf
BAUDRILLARD, Jean. A sociedade de consumo. Rio de Janeiro: Elfos, 1995.
BEDANTE, Gabriel Navarro. A influência da consciência ambiental e das atitudes
em relação ao consumo sustentável na interação de compras de produtos ecologicamente
embalados. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-graduação em
Administração da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2004.
BERTOLINI, Geysler Rogis Flor; POSSAMAI, Osmar. Proposta de Instrumento de
Mensuração do Grau de Consciência Ambiental, do Consumo Ecológico e dos Critérios
de Compradores Consumidores. Revista de Ciência & Tecnologia v. 13, nº 25/
26, pp. 17-25, 2005.
BIDERMAN, R. et ali. Guia de compras públicas sustentáveis. Uso do poder de compra
do governo para a promoção do desenvolvimento sustentável. 2ª. Edição, Editora
FGV, Rio de Janeiro, 2008.
BRASIL GOV.BR. Mapa das Micro e Pequenas Empresas (2010). Disponível em http:/
/www.brasil.gov.br/empreendedor/empreendedorismo-hoje/o-mapa-das-micro-epequenas-
empresas Acessado em fevereiro de 2013.
BURJA, A. Using green public procurement (GPP) for sustainable consumption and
production. Journal for European Environmental & Planning Law, 6(3), 2009: 319-338.
CANCLINI, Néstor García. Consumidores e cidadãos - conflitos multiculturais da
globalização. Rio de Janeiro: UFRJ, 1996.
CNUMAD - CONFERÊNCIA DAS NAÇÕES UNIDAS SOBRE MEIO AMBIENTE E DESENVOLVIMENTO
(1992). Agenda 21 Global. Disponível em: http://www.mma.gov.br/
responsabilidade-socioambiental/agenda-21/agenda-21-global
COUTO, Hugo Leonnardo Gomides; RIBEIRO, Francis Lee. Compras Públicas sustentáveis:
mecanismo para a promoção do consumo sustentável no Brasil. IX ENCONTRO
NACIONAL DA ECOECO. Outubro de 2011. Brasília - DF ”“ Brasil.
DOUGLAS, Mary; ISHERWOOD, Baron. El mundo de los bienes: hacia una
antropología del consumo. México: Grijalbo, 1990.
EDEN, S. E. Individual environmental responsibility and its role in public
environmentalism. Environment and Planning. Vol. 25, 1993, pp. 1743-1758.
FEATHERSTONE, Mike. Cultura de consumo e pós-modernismo. São Paulo: Studio
Nobel, 1995.
FERNANDES, Jorge Ulisses Jacoby. (2008) Uma nova missão para o gestor de compras
do SEBRAE. Disponível em: http://www.biblioteca.sebrae.com.br/bds/BDS.nsf/
00E231FEE2F98008832574630082CA01/$File/NT00038A0A.pdfConsultado em janeiro
de 2013.
FONTENELLE, Isleide Arruda. Consumo ético: construção de um novo fazer político.
Revista de Psicologia FGV/EASP, 2005.
FREITAS, Ane Grasiele Gomes de; REZENDE, Daniel Carvalho de. Marketing social
corporativo e consumo consciente. REMark - Revista Brasileira de Marketing, São
Paulo, v. 9, n. 3, p 27-48, set./dez. 2010.
GIDDENS, Anthony. As Consequências da Modernidade. São Paulo: UNESP, 1991.
GIDDENS, Anthony. Para além da esquerda e da direita: o futuro da política radical.
São Paulo: UNESP, 1996.
GIDDENS, Anthony. A vida em uma sociedade pós-tradicional. In: GIDDENS, A. et
ali. Modernização reflexiva: política, tradição e estética na ordem social moderna.
São Paulo: Universidade Estadual Paulista, 1997.
GONÇALVES-DIAS, Sylmara Lopes Francelino; MOURA Carla. Consumo Sustentável:
Muito Além do Consumo “Verde”. In XXXI Encontro da ANPAD, Rio de Janeiro, setembro
de 2007.
HALKIER, Bente. Consequences of the politicization of consumption: the example of
environmentally friendly consumption practices. Journal of Environmental Policy and Planning. 1:25-41, 1999.
HELLER, Agnes & FEHÉR, Ferenc. A condição política pós-moderna. Rio de Janeiro:
Civilização Brasileira, 1998.
MACHADO, J. G.. Gestão ambiental na administração pública: a mudança dos padrões
de consumo “começa em casa”. Brasília, 2002. Dissertação de Mestrado.
Centro de Desenvolvimento Sustentável - Universidade de Brasília.
MILLER, Daniel. Could shopping ever really matter ?In: FALK, P & CAMPBELL, C.
(eds.). The shopping experience. London: SAGE, 1997, pp.31-55.
MMA -MINISTÉRIO DO MEIO AMBIENTE. (2011). Plano de Ação para Produção e
Consumo Sustentáveis. Disponível em http://www.akatu.org.br/Content/Akatu/Arquivos/
file/11_11_24_PPCS_PARTE_I_Final.pdf Consultado em janeiro de 2013.
MPOG ”“ MINISTÉRIO DO PLANEJAMENTO, ORÇAMENTO E GESTÃO. Instrução
Normativa 01 (2010). Disponível em: http://cpsustentaveis.planejamento.gov.br/
wp-content/uploads/2010/03/Instru%C3%A7%C3%A3o-Normativa-01-10.pdf
Acessada em fevereiro de 2013.
NERI, Marcelo Cortes (coord.). A Nova Classe Média: o lado brilhante dos pobres.
Versão 3. Rio de Janeiro: FGV/CPS, 2010.
PAAVOLA, Jouni. Economics, ethics and green consumerism. In: COHEN, M. &
MURPHY, J. (eds.). Exploring sustainable consumption: environmental policy ant
the social sciences. Oxford, Elsevier Science, 2001a, pp.79-96.
PAAVOLA, Jouni. Towards sustainable consumption: economics and ethical concerns
for the environment en consumers choices. Review of social economy. Vol. LIX, nº
2, June 2001b, pp. 227-48.
PRESIDÊNCIA DA REPÚBLICA. Política Nacional de Mudança de Clima (2009). Disponível
em http://legislacao.planalto.gov.br/legisla/legislacao.nsf/
Viw_Identificacao/lei%2012.187-2009?OpenDocument Acessado em fevereiro de
2013.
PRESIDÊNCIA DA REPÚBLICA. Lei 11.947 (2009a). Disponível em http://
legislacao.planalto.gov.br/legisla/legislacao.nsf/Viw_Identificacao/lei%2012.187-
2009?OpenDocument Acessado em fevereiro de 2013.
PRESIDÊNCIA DA REPÚBLICA. Política Nacional de Resíduos Sólidos (2010). Disponível
em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12305.htm
Acessado em fevereiro de 2013.
PORTILHO, Fátima. Consumo Verde, Consumo Sustentável e a Ambientalização dos
Consumidores. 2º Encontro da ANPPAS - Indaiatuba/SP, 26 a 29 de maio de 2004.
------------------PORTILHO, Fátima. Consumo, sustentabilidade e cidadania. 2ºedição.
São Paulo, Cortez Editora, 2005, 255pp.
RATTIS TEIXEIRA, Maria Paula. Empreendimentos em consumo sustentável: um
estudo da atuação pública e privada da sociedade civil organizada. São Carlos,
2011. Dissertação de Mestrado. Centro de Educação e Ciências Humanas da Universidade
Federal de São Carlos.
RITZER, George. Explorations in the sociology of consumption ”“ fast food, credit
cards and casinos. London: SAGE, 2001.
SECOM ”“ SECRETARIA DE COMUNICAÇÂO SOCIAL DA PRESIDÊNCIA DA REPÚBLICA.
Compra sustentável do governo cresce 194% em 2012. BOLETIM SECOM 1646,
de 29 de outubro de 2012.
SANNE, C..Willing consumers ”“ Or locked-in? Policies for a sustainabl consumption.
Ecological Economics, 42, 2002: 273”“287.
SOUZA SANTOS, Boaventura de. Pela mão de Alice ”“ o social e o político na pósmodernidade.
São Paulo: Cortez, 1999.
SPAARGAREN, Gert& VLIET, Bas J.M. van. Lifestyles, consumption and the
environment ”“ the ecological modernization of domestic consumption. Paper
presented at the 14th World Congress of Sociology. Montréal, August, 1998.
SPAARGAREN, G.; MOL, A. P. J. (2008). Greening global consumption ”“ Redefining
politics and authority. Global Environmental Change, 18, 2008: 350”“359.
THOGERSEN, J. (2005). How may consumer policy empower consumers for
sustainable lifestyles? Journal of Consumer Policy, 28, 2005: 143”“178.
WOLFF; F.; SCHÖNHERR, N..(2011).The impact evaluation of sustainable consumption
policy instruments. Journal of Consumer Policy, 2011: 34, 43-66.

Published

2013-07-01

How to Cite

Afonso, R. de C. M., Bartholo, R., Kleine, D., & Brightwell, M. das G. (2013). Sobre palavras e atos no consumo sustentável no Brasil:: os ‘aparentes paradoxos’ de uma pesquisa qualitativa. Sustainability in Debate, 4(1), 185–207. https://doi.org/10.18472/SustDeb.v4n1.2013.9207

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.