Concepções de Estado e Sociedade Civil institucionalizadas em políticas públicas de educação ambiental:

um estudo de caso a partir de chamada pública do Ministério do Meio Ambiente

Authors

  • Leonardo Kaplan Carlos Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ
  • Frederico Bernardo Loureiro Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

DOI:

https://doi.org/10.18472/SustDeb.v2n2.2011.5821

Keywords:

Educação ambiental, Materialismo histórico-dialético, Estado, Sociedade civil, Políticas públicas

Abstract

The consolidation of public policies of environmental education in Brazil allows
for a deeper conceptual and political implications of these, which contributes to
the positioning of the social agents involved. In this paper, we present the hegemonic
conceptions of state and civil society in the field, with reference to critical discourse
analysis of a concrete empirical case: the public calling of the Ministry of
Environment for Educators Collectives, in 2006; questioning them from a
theoretical and methodological framework inserted in the Marxist tradition. Thus,
after detailed analysis of the document, it is clear that such hegemonic conceptions
fall within the theoretical framework and discourse of the so called “Third Way”
and the model of State Management, these proposals do not directly contribute to
the advancement of the social struggles of emancipatory nature, as recommended
by the Critical Environmental Education.

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Author Biographies

Leonardo Kaplan Carlos, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

Mestre em Educação, bacharel e licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professor de Ciências e Biologia das redes estadual e municipal do Rio de Janeiro. Membro do Laboratório de Investigações em Educação, Ambiente e Sociedade da Faculdade de Educação da UFRJ (LIEAS/FE/UFRJ).

Frederico Bernardo Loureiro, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

Doutor em Serviço Social pela Universidade Federal do Rio de Janeiro
(UFRJ). Professor dos Programas de Pós-graduação em Educação e em
Psicossociologia de Comunidades e Ecologia Social da UFRJ; Coordenador
do Laboratório de Investigações em Educação, Ambiente e Sociedade
(LIEAS/FE/UFRJ). Pesquisador CNPq.

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Published

2011-12-21

How to Cite

Carlos, L. K., & Loureiro, F. B. (2011). Concepções de Estado e Sociedade Civil institucionalizadas em políticas públicas de educação ambiental:: um estudo de caso a partir de chamada pública do Ministério do Meio Ambiente. Sustainability in Debate, 2(2), 99–114. https://doi.org/10.18472/SustDeb.v2n2.2011.5821

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