ANALYSIS OF THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGY RESOURCES BY PHYSICS TEACHERS IN A STATE EDUCATION NETWORK

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v8i3.48141

Keywords:

Digital technology resources. Continuing education. Physics teaching.

Abstract

Digital technology resources (RTD) are technological tools that impact people's lives through signals, sounds and images generated through telematic connections, available to human beings. The use of these resources, in the educational field, can impact the teaching and learning of physics, for example, by allowing the simulation of wave phenomena. This article is the result of research that aimed to analyze the perceptions about the use of digital technology resources of physics teachers from the state education network in the city of Manaus-Amazonas (AM), who are studying the National Professional Master's Degree in Physics Teaching, Pole-4. The research problem was to verify the problems faced by physics teachers in the use of digital technology resources in Basic Education physics classes, in the state education network in the city of Manaus-AM. The research consisted of an exploratory survey with the application of a questionnaire, via the SurveyMonkey platform, answered by 17 teachers. For data analysis, absolute frequency analysis was used. The research results made it possible to identify problems that make it difficult or unfeasible for physics teachers to use digital technology resources in schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Programa Nacional de Informática na Educação, Proinfo: Diretrizes. Brasília, MEC, SEED, jul. 1997. Disponível em: <http://www.gestaoescolar. diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/pdf/proinfo_diretrizes1.pdf>. Acesso em: 18 fev. 2023.

BRASIL, Parecer CNE/CEB: Normas sobre Computação na Educação Básica Complemento à Base Nacional Comum Curricular (BNCC), MEC, 2022. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/ index.php?option=com_docman&view=download&alias=235511-pceb002-22&category_slug= fevereiro-2022-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 18 nov. 2022.

BRASIL, Resolução n 4, de 13 de julho de 2010: Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica. MEC/CNE/CED, 2010. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/ dmdocuments/rceb004_10.pdf>. Acesso em: 18 nov. 2022.

COELHO, R. O. O uso da informática no ensino de física de nível médio. Pelotas- RS. 101 f. [Dissertação (Mestrado em Educação)]. Universidade Federal de Pelotas- UFPEL, Pelotas. 2002.

CONCEIÇÃO, R. J. S.; KAPITANGO-A-SAMBA, K. Kya. Análise de Necessidade de Formação Docente para uso de Recursos de Tecnologias Digitais no Ensino da Física. Saberes y Prácticas Revista de Filosofía y Educación, v. 6, n. 1, 2021.

GARCIA, F. W. A importância do uso das tecnologias no processo de ensino- aprendizagem. Revista Digital Claretiano, v.3, n. 1, p. 25-48, 2013.

KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 2a ed., Campinas/SP: Papirus, 2007.

LARA, A. L; MANCIA, L. B.; SABCHUC, L.; PINTO, A. E. A.; SAKAGUTI, P. Y. Ensino de física mediado por tecnologias de informação e comunicação: Um relato de experiência. XX Simpósio Nacional de Ensino de Física (XX SNEF), São Paulo, Instituto de Física da USP, p. 1-8, 2013.

MEDEIROS, A.; MEDEIROS, C. F. de. Possibilidades e Limitações das Simulações Computacionais no Ensino da Física. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 24, n. 2, 2002.

MERCADO, L. P. L. Formação continuada de professores e novas tecnologias. Maceió: EDUFAL, 1999.

MORAN, J. M.; BEHRENS, M. A.; MASETTO, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 12. ed., São Paulo: Papirus, 2006.

SOUSA, I. R. L. de; MAGALHÃES, H. P. de. Interseções entre cultura midiática, cibercultura e game cultura. Revista Culturas Midiáticas, João Pessoa, v.1, n.1, p. 1-12, 2008.

SOUZA, C. A. de; WITT, N. S. P. Tecnologias digitais: utilizando simuladores no ensino de física. In: TEIXEIRA, M.R.F.; LINDNER, E. L.; MARTELLO, C.; TURCATEL, I. O.; ABRAMOWICZ, J.; PEREIRA, J. C.; STUEBER, K.; COUTO, R. C. S. (Org). II Encontro regional de ensino de ciências (II EREC). Porto Alegre, Universidade Federal do Rio Grande do Sul UFRGS, p. 253-264, 2018.

SANTOS, G. H.; ALVES, L.; MORET, M. A. Modellus: Animações Interativas Mediando a Aprendizagem Significativa dos Conceitos de Física no Ensino Médio. Revista Científica da Escola de Administração do Exército, Salvador, n. 3, p. 83-102, 2006.

TAJRA, S. F. Informática na Educação: o uso de tecnologias digitais na aplicação das metodologias ativas. 10. ed., São Paulo: Érica, 2019.

Published

2025-01-03

How to Cite

JOSÉ DOS SANTOS CONCEIÇÃO, Romualdo; KYA KAPITANGO-A-SAMBA, Kilwangy; GOMES DA SILVA, Marcio. ANALYSIS OF THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGY RESOURCES BY PHYSICS TEACHERS IN A STATE EDUCATION NETWORK. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 8, n. 3, p. 24–40, 2025. DOI: 10.26512/rpf.v8i3.48141. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/48141. Acesso em: 9 jan. 2025.