RELATIVE DELIVERY GAME TO HELP TEACHING THE THEORY OF STRICT RELATIVITY, FROM THE PERSPECTIVE OF SATELLITE NAVIGATION SYSTEMS
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v6iEspecial.46093Keywords:
Special relativity. Geolocated app. Satellite Navigation Systems.Abstract
Special relativity is a subject not always introduced to the students of the final years of the basic education on Brazil due to the lack of time as much as the small number of pages related to the matter on the textbooks. With the Novo “Ensino Médio” and its new formative itinerary, the “Plano Nacional do Livro Didático” is divided into two objects, the first being that of integrative projects and the second, the textbook by area of knowledge. In view of the importance of the theme and its applications within society, the object 1 – Book of integrative projects was analyzed to assess how much the theory of relativity is approached and which projects are suggested, however it was observed that this theme is not explored and often not mentioned. Thus, the proposal for a sequence of four classes is presented, based on the application of a board game based on the operation of Satellite Navigation Systems (GNSS), as an alternative for the teaching of general and special relativity in classes of the final years of the basic education. To bring the content closer to the student's reality, a questionnaire was applied on geolocated delivery and private driver applications in order to insert it in the context of the game, aiming at the students’ reflection on the impact of technologies on society, without neglecting the struggles lived by the providers of these services.
Downloads
References
BEZERRA, L. M. Ser protagonista: Projetos integradores: Ciência da natureza e suas tecnologias. 1 ed. São Paulo: Edições SM, 2020.
IBGE. Águas Lindas. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/go/aguas-lindas-de-goias/panorama. Acesso em 09 abr. 2021.
IBGE. Formosa. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/go/formosa/panorama. Acesso em 09 abr. 2021.
MENDONÇA, V. L. De olho no futuro: Projetos integradores: Ciência da natureza e suas tecnologias, volume único. 1 ed. São Paulo: Ática, 2020.
MONTY, R. Consumo de comida por aplicativos: os impactos das materialidades da comunicação em Uber Eats e iFood. In: Congresso Internacional de Comunicação e Consumo. São Paulo.2018.
NATÁRIO, J. O GPS e a Teoria da Relatividade. Centro de Análise Matemática, Geometria e Sistemas Dinâmicos, Departamento de Matemática, Instituto Superior Técnico, 1049-001 Lisboa, Portugal, 2012.
PUGLIESE, G. O. #Novo Ensino Médio: Projetos integradores: Ciência da natureza e suas tecnologias, volume único. 1 ed. São Paulo: Scipione, 2020.
SANTOS, W. L. P., SCHNETZLER, R. P. Educação em química: compromisso com a cidadania. Ijuí: UNIJUÍ, 1997.
STRIEDER, R.B. Abordagens CTS na educação científica no Brasil: sentidos e perspectivas. Tese de Doutorado em Ciências/Ensino de Física - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012. https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/81/81131/tde-13062012-112417/pt-br.php. Acesso em 15 de abr. 2021.
STRIEDER, R. B.; KAWAMURA, M. R. D. Educação CTS: Parâmetros e Propósitos Brasileiros. Revista de Educação em Ciência e Tecnologia. Florianópolis, v. 10, n. 1, p. 27-56, maio. 2017. https://doi.org/10.5007/1982-5153.2017v10n1p27. Acesso em 20 de abr. 2021.
SOUZA, A. M.; RIQUEZA, E.; ARAGÃO, P. H. A. Jovem protagonista: Projetos integradores: Ciência da natureza e suas tecnologias. 1 ed. São Paulo: Edições SM, 2020.
TRONOLONE, V. B. +Ação na escola e na comunidade: Projetos integradores: Ciência da natureza e suas tecnologias, volume único. 1 ed. São Paulo: FTD, 2020.
WALDHELM, Mônica et al. Integração e Protagonismo: Ciência da natureza e suas tecnologias, volume único. 1 ed. São Paulo: Saraiva, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).