TEACHING SEQUENCE FOR HIGH SCHOOL ABOUT TIME: BRIEF PHILOSOPHICAL IMPLICATIONS ABOUT TIME AND THE SPECIAL THEORY OF RELATIVITY
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.45974Keywords:
Physics Teaching. UEPS. Special Theory Relativity. Concept Maps.Abstract
The Physics construction is endowed with Newton's, Maxwell's, Einstein’s, Schrödinger's relations, between others, however Physics is a Science that describes how phenomena vary in time, until then nothing is strange until realizing that the nature of time is unknown and one of the greatest mysteries of physics. What is known about time begins with philosophical reflections and has as its only consensual advance in the work of Einstein with his Special or Special Theory of Relativity. The purpose of this work is to present a historical and philosophical development going through reflections on the time of Aristotle, Saint Augustine, Galileo Galilei, Isaac Newton, Immanuel Kant, Bergson, Heidegger to Einstein's relativistic kinematics. This set of ideas and theories were organized through Novak's concept maps and the application of a Potentially Significant Teaching Unit (UEPS) for high school students.
Downloads
References
EINSTEIN, A. A Teoria da Relatividade Especial e Geral. Tradução: Carlos Almeida Pereira. Editora Contraponto, 2017.
LORENTZ, A. A Teoria da Relatividade de Einstein. Tradução: Luís O. E. dos Santos. 1 ed. São Paulo: Ciadoebook, 2018. E-book.
MOREIRA, M. Unidades de ensino potencialmente significativas - UEPS. Aprendizagem Significativa em Revista, Vol. 1, N.2, pp.43-63 (2011).
NOVAK, J. Aprender a Aprender. Tradução: Carla Valadares. 1 ed. Lisboa: Plátano, 1984.
PESSOA, O. Filosofia da Física. Natureza Física do Tempo. p. 48-53. Notas de aula, 2020.
PUENTE, F. E. B. R. O tempo. 1 ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.
SCHLICK, M. Espaço e tempo na Física contemporânea – Uma introdução à Teoria da Relatividade. Editora *mundaréu. Tradução de Ricardo Ploch – 2016
SILVA SOBRINHO, P. R. F.; PADILHA I. T. Breves implicações filosóficas sobre o tempo e a teoria da relatividade. In: VIII SIMPÓSIO LASERA, 2021, Manaus. Anais. Manaus: Lasera, 2021. p. 61-64.
SILVA SOBRINHO, P. R. F.; PADILHA I. T. SEQUÊNCIA DIDÁTICA PARA O ENSINO MÉDIO SOBRE O TEMPO: Breves implicações filosóficas sobre o tempo e a Teoria da Relatividade Restrita. Dissertação de Mestrado, MNPEF Polo04 UFAM/IFAM, 2022, Manaus.
REICHENBACH, H. (1956). The direction of time, editado por Maria Reichenbach, University of California Press, Berkeley (manuscrito de 1953).
REIS, J. Estudo: O tempo em Heidegger. Revista Filosófica de Coimbra, n. 28, p. 369-414, 2005.
ROVELLI, C. A ordem do tempo. Tradução: Silvana Cobucci Leite. 1 ed. Rio de Janeiro: Objetiva, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).