TEACHING SEQUENCE FOR HIGH SCHOOL ABOUT TIME: BRIEF PHILOSOPHICAL IMPLICATIONS ABOUT TIME AND THE SPECIAL THEORY OF RELATIVITY

Authors

  • Paulo Roberto Ferreira da Silva Sobrinho Fundação Matias Machline (FMM)
  • Márcio Gomes da Silva Instituto Federal do Amazonas (IFAM)
  • Igor Tavares Padilha Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.45974

Keywords:

Physics Teaching. UEPS. Special Theory Relativity. Concept Maps.

Abstract

The Physics construction is endowed with Newton's, Maxwell's, Einstein’s, Schrödinger's relations, between others, however Physics is a Science that describes how phenomena vary in time, until then nothing is strange until realizing that the nature of time is unknown and one of the greatest mysteries of physics. What is known about time begins with philosophical reflections and has as its only consensual advance in the work of Einstein with his Special or Special Theory of Relativity. The purpose of this work is to present a historical and philosophical development going through reflections on the time of Aristotle, Saint Augustine, Galileo Galilei, Isaac Newton, Immanuel Kant, Bergson, Heidegger to Einstein's relativistic kinematics. This set of ideas and theories were organized through Novak's concept maps and the application of a Potentially Significant Teaching Unit (UEPS) for high school students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

EINSTEIN, A. A Teoria da Relatividade Especial e Geral. Tradução: Carlos Almeida Pereira. Editora Contraponto, 2017.

LORENTZ, A. A Teoria da Relatividade de Einstein. Tradução: Luís O. E. dos Santos. 1 ed. São Paulo: Ciadoebook, 2018. E-book.

MOREIRA, M. Unidades de ensino potencialmente significativas - UEPS. Aprendizagem Significativa em Revista, Vol. 1, N.2, pp.43-63 (2011).

NOVAK, J. Aprender a Aprender. Tradução: Carla Valadares. 1 ed. Lisboa: Plátano, 1984.

PESSOA, O. Filosofia da Física. Natureza Física do Tempo. p. 48-53. Notas de aula, 2020.

PUENTE, F. E. B. R. O tempo. 1 ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.

SCHLICK, M. Espaço e tempo na Física contemporânea – Uma introdução à Teoria da Relatividade. Editora *mundaréu. Tradução de Ricardo Ploch – 2016

SILVA SOBRINHO, P. R. F.; PADILHA I. T. Breves implicações filosóficas sobre o tempo e a teoria da relatividade. In: VIII SIMPÓSIO LASERA, 2021, Manaus. Anais. Manaus: Lasera, 2021. p. 61-64.

SILVA SOBRINHO, P. R. F.; PADILHA I. T. SEQUÊNCIA DIDÁTICA PARA O ENSINO MÉDIO SOBRE O TEMPO: Breves implicações filosóficas sobre o tempo e a Teoria da Relatividade Restrita. Dissertação de Mestrado, MNPEF Polo04 UFAM/IFAM, 2022, Manaus.

REICHENBACH, H. (1956). The direction of time, editado por Maria Reichenbach, University of California Press, Berkeley (manuscrito de 1953).

REIS, J. Estudo: O tempo em Heidegger. Revista Filosófica de Coimbra, n. 28, p. 369-414, 2005.

ROVELLI, C. A ordem do tempo. Tradução: Silvana Cobucci Leite. 1 ed. Rio de Janeiro: Objetiva, 2018.

Published

2022-12-07

How to Cite

FERREIRA DA SILVA SOBRINHO, Paulo Roberto; GOMES DA SILVA, Márcio; TAVARES PADILHA, Igor. TEACHING SEQUENCE FOR HIGH SCHOOL ABOUT TIME: BRIEF PHILOSOPHICAL IMPLICATIONS ABOUT TIME AND THE SPECIAL THEORY OF RELATIVITY. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 6, n. Especial, p. 370–379, 2022. DOI: 10.26512/rpf.v1i1.45974. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/45974. Acesso em: 4 dec. 2024.

Issue

Section

Anals of the Integrated Meeting in Physics Teaching