FROM COPERNICUS TO NEWTON: THE TEACHING OF GRAVITATION AND THE MOVEMENT OF TIDES
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.45971Keywords:
History of Astronomy. Teaching gravitation. Meaningful Learning and Team-Based Learning.Abstract
This work consists of the development of a Potentially Significant Teaching Unit (PSTU) that addresses the theme Gravitation for classes in the second year of high school. Through this PSTU and the so-called Team-Based Learning methodology, considerations and characters from the History of Astronomy are used to teach Gravitational Interaction and the Movement of the Tides, their possible causes and relationships with astronomical phenomena. The PSTU was elaborated in order to provide students with moments, interactions, materials and strategies that can enable a significant learning of contents and concepts, such as: configuration and movements in the Sun-Earth-Moon system, and gravitational force.
Downloads
References
AUSUBEL, D. P. Aquisição e retenção de conhecimentos: Uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Plátano, 2003. 227 p.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em: 05 de março de 2022.
KRUG, Rodrigo de Rosso et al. O “bê-á-bá” da aprendizagem baseada em equipe. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 40, n. 4, p. 602-610, 2016.
LANGHI, R. e RODRIGUES, F. M. Interfaces da Educação em Astronomia: Currículo, Formação de Professores e Divulgação Científica. Volume 2 – Ações Dialógicas na Prática de Ensino de Astronomia. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2022.
LOPES, W. Efeitos Das Marés Sobre O Sistema Terra-Lua, Revista Brasileira do Ensino de Física, vol. 18, n. 4, dez. 1996.
MOREIRA, M. A. Aprendizagem Significativa: a teoria e textos complementares. 1. ed., São Paulo: LF Editorial, 2011a.
MOREIRA, M. A. Unidades de Ensefianza Potencialmente Significativas — UEPS. Aprendizagem Significativa em Revista / Meaningful Learning Review, Porto — Alegre, v 1, n 2, p 43-638. 2011b. Disponível em: <http://www.if.ufrgs.br/asr/artigos/Artigo ID10/ vi n2 a2011.pdf>. Acesso: 15 de jun. 2022.
MOREIRA, M. A. Aprendizagem Significativa: a teoria e textos complementares. 1. ed., São Paulo: LF Editorial, 2011c.
MOURÃO, R.R. de Freitas. Copérnico Pioneiro da Revolução Astronômica. Odysseus Editora, São Paulo - SP, 2003.
MOURÃO, R.R. de Freitas. Kepler: A descoberta das Leis do Movimento Planetário. Odysseus Editora, São Paulo - SP, 2003.
OLIVEIRA, T. E; ARAUJO, I. S.; VIET, E. A. Aprendizagem Baseada em Equipes (Team-Based Learning): Um Método Ativo para o Ensino de Física. Instituto de Física – Universidade Federal do Rio Grande do Sul Porto Alegre – RS.
VALADARES, E. de C. Newton: A Órbita da Terra em um Copo D’Água. Odysseus Editora, São Paulo-SP, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).