USE OF COMIC STORY (HQ) IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS ABOUT ELECTROMAGNETISM
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.45968Keywords:
Electromagnetism. Physics teaching. HQ.Abstract
This work comes from the National Professional Master's Degree in Physics Teaching (MNPEF), at the Federal University of Northern Tocantins. It is a didactic resource that aims to use some experimental demonstrations and a comic book (HQ) as tools to facilitate the teaching and learning process. The topics addressed in the material are the experiments of Oersted, Ampère and Faraday. The comic was specially developed with an educational purpose and focused on the history and development of Electromagnetism. The material was planned for Physics classes in High School (EM) and Elementary School (EF) with the aim of teaching Physics from the perspective of a play-based teaching, for different age groups, linking experimental and scientific research to evolution in the sciences accurately and in their disclosure. The results obtained by this research were based on three moments, the first being the investigation of the students' prior knowledge, the second carried out after reading the comic with the demonstrations of experiences and the third with conversation circles and/or suggestions about its use. The analysis of the implementation of this work allowed observing that there was an understanding of Electromagnetism topics and that there was a development of the students' sense of research through the experiences.
Downloads
References
BARRETO, Pâmella Gonçalves. CASTRO, Wênio da Silva. A descoberta do eletromagnetismo: inclui experiências e jogos (com gabarito). Palmas, TO: EDUFT, 2020. (Link de acesso: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/editora/article/view/9226).
CASTRO, Wênio da Silva. GOMES, Érica Cupertino. TRONCÃO, Pâmella Gonçalves Barreto. Uso de História em Quadrinho (HQ) vinculada à Sequência Didática para o ensino de tópicos de Eletromagnetismo. Dissertação de mestrado. UFNT, 2022.
GONÇALVES, P. F.; FERNANDES, S, D. C. Narrativas Acerca da Prática de Ensino de Química: Um Diálogo na Formação Inicial de Professores. Química Nova na Escola, v. 32, n. 2004, p. 121–127, 2010.
HODSON, D. Experimentos na ciência e no ensino de ciências. Educational Philosophy and Theory, vol. 20, 53 - 66, 1988.
QUELLA-GUYOT, D. A História em Quadrinhos, São Paulo: Unimarco Editora, 1994.
TESTONI, L. A.; ABIB, M. L. V. S. A utilização de histórias em quadrinhos no ensino de física. IV Encontro nacional de pesquisa em educação em ciências. 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).