PROJECT “PHYSICS GOES TO SCHOOL I”: EXPERIENCE REPORT OF THE APPLICATION OF AN INVESTIGATIVE WORKSHOP IN HIGHER ELEMENTARY SCHOOL

Authors

  • Isabela dos Santos Carvalho Universidade Federal do Pará (UFPA)
  • Fátima Nazaré Baraúna Magno Universidade Federal do Pará (UFPA)
  • Carlos Rogério Gomes Cabral Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (UNIFESSPA)
  • João Francisco Moreira de Carvalho Universidade Federal do Pará (UFPA)
  • Larissa da Silva Costa Universidade Federal do Pará (UFPA)

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.45943

Keywords:

Inquiry-based teaching. Investigative Teaching Sequences. interactive notebooks.

Abstract

In this work we present an experience report during the application of the extension project “A Física vai à Escola I”, linked to the Federal University of Pará. This project aims to develop and implement workshops using inquiry-based teaching. These workshops are aimed at Science Teaching in Basic Education, specifically for students from the 6th to the 9th grade. We report the construction of experiments with alternative materials and the application of Investigative Teaching Sequences that were made in the format of interactive notebooks. This application took place in a post-pandemic scenario, so we sought to analyze the results considering the reality of the student. The results indicate that investigative practices attract students' attention and curiosity and can be significant in the construction of their knowledge. The teaching of science by investigation is shown as an interesting alternative for the student to become more participatory in classes, developing greater autonomy and collaborative work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Ensino e aprendizagem de Ciências: referenciais teóricos e dados empíricos das sequências de ensino investigativas-(SEI). O uno e o diverso na educação, 2011.

CARVALHO, A. M. P. Calor e temperatura: Um ensino por investigação. São Paulo: Editora Livraria da Física. 2014. 145 p.

GASPAR, Alberto; MONTEIRO, Isabel Cristina De Castro; MONTEIRO, Marco Aurelio Alvarenga. Um estudo sobre as atividades experimentais de demonstração em sala de aula: proposta de uma fundamentação teórica. Enseñanza de lãs Ciencias, n. Extra, 2005.

MOTOKANE, Marcelo Tadeu. Sequências didáticas investigativas e argumentação no ensino de ecologia. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 17, p. 115-138, 2015.

MUNFORD, D. & LIMA, M. E. C. de C. Ensinar ciências por investigação: em quê estamos de acordo?. Revista Ensaio, Belo Horizonte: UFMG, 9(1). (2007).

SÉRÉ, M. G.; COELHO, S. M.; NUNES, A. D. O papel da experimentação no ensino da física. Caderno brasileiro de ensino de física, v. 20, n. 1, abr. 2003.

ZÔMPERO, Andreia Freitas; LABURÚ, Carlos Eduardo. Atividades investigativas no ensino de ciências: aspectos históricos e diferentes abordagens. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 13, p. 67-80, 2011.

Published

2022-12-07

How to Cite

DOS SANTOS CARVALHO, Isabela; BARAÚNA MAGNO, Fátima Nazaré; GOMES CABRAL, Carlos Rogério; MOREIRA DE CARVALHO, João Francisco; DA SILVA COSTA, Larissa. PROJECT “PHYSICS GOES TO SCHOOL I”: EXPERIENCE REPORT OF THE APPLICATION OF AN INVESTIGATIVE WORKSHOP IN HIGHER ELEMENTARY SCHOOL. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 6, n. Especial, p. 144–153, 2022. DOI: 10.26512/rpf.v1i1.45943. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/45943. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Anals of the Integrated Meeting in Physics Teaching