THE IONIZING RADIATIONS AND ITS APPLICATIONS IN THE CONTEXT OF WAVES TEACHING WITH A MULTIDISCIPLINARY APPROACH AND INTEGRATED BREAST CANCER PREVENTION CAMPAIGN: OUTUBRO ROSA
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.45932Keywords:
teaching physics. ionizing radiation and its applications in Medicine. X-rays and mammography. interdisciplinarity in natural sciences.Abstract
This work deals with the application of an educational product of 5 meetings held during 8 hours/class that contextualized part of the subject of waves with X-ray exams (electromagnetic waves). It started with a brief discussion about X-ray exams, so that students could perceive the reality of routines of exams for medical diagnosis in their daily lives, with the application of a questionnaire to assess knowledge and previous associations of contents on waves and ionizing radiation. One of the product's goals involved raising awareness about preventive exams, as in the case of breast cancer, and with that, part of the work involved the school community with the national breast cancer prevention campaign called “Outubro Rosa”. This educational product was worked with students to engage the school community in beneficial activities related to daily life and interdisciplinarity in a joint project with knowledge of biology and chemistry. The evaluation of the educational product was made through the reapplication of the questionnaire applied to verify the understanding and importance of knowledge on the subject.
Downloads
References
BRASIL, Base Nacional Comum Curricular (BNCC). 2018.
DYTZ, A. G. Outubro Rosa: live YouTube, Física on-line, 27 de jul. 2021. Disponível em: https://youtu.be/4khih587vI8. Acesso em 14 out. 2022.
FERREIRA, L. H. L. Ensino de Física: radiações ionizantes e suas aplicações no contexto do ensino de ondas. 2021. 76f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) – Universidade Federal do Rio Grande, FURG, Rio Grande. https://argo.furg.br/?BDTD13075
KELLY, G. A. Theory of personality: the psyschology of personal constructs. New York: Norton, 1963.
MOREIRA, M. OSTERMANN, F. Teorias Construtivistas, Porto Alegre: Instituto de Física - UFRGS, 1999, p. 56 il. (Textos de apoio ao professor de Física; n. 10)
OKUNO E., YOSHIMURA E., Física das Radiações, São Paulo: Edusp, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).