TEACHING KINEMATICS USING PHET SIMULATORS AND PET BOTTLE ROCKET LAUNCHES
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v8i1.44885Keywords:
Oblique launch. PET bottle rockets. Potentially significant teaching units. PhET computer simulators.Abstract
This article reports the construction, application and evaluation of a Potentially Significant Teaching Unit (UEPS), developed in a professional master's thesis in Physics teaching, for the teaching of kinematics through the use of computer simulations PhET and workshops of construction and launch of PET bottle rockets. The research subjects were 32 students from a first-year Physics dependency class, composed of students from various technical courses integrated into high school at the XX. The intervention began with the application of a questionnaire on prior knowledge, followed by a lecture on the origin and evolution of rockets, which acted as a previous organizer. In all, there were 9 meetings that involved several computer simulations using the PhET Colorado simulator, in which the students, in groups, investigated various problem-situations with the teacher's mediation. In each meeting, there were progressive differentiations and integrative reconciliations, with discussions mediated by the teacher. In the fifth meeting, the students made the PET bottle rockets that were launched in the seventh and eight meetings. In the ninth meeting, the final evaluation and the opinion questionnaire were applied. The research showed a group with little participation, despite the works being all collaborative, maybe even because they are students from different courses and who did not know each other. Despite this, we noticed commitment and engagement in carrying out the activities. The reports during the meetings corroborate this perception and the opinion questionnaire confirmed the interest and satisfaction of the class in the didactic product used.
Downloads
References
AUSUBEL, D. P. Algunos aspectos psicológicos de la estrutuctura del conocimiento. Buenos Aires, El Ateneo, 1973.
AUSUBEL, D. P. Aquisição e Retenção de Conhecimentos: Uma Perspectiva
Cognitiva. Lisboa, Plátano, 2003.
BORGES, A. T. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 19, n. 3, p.291, 2002.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/> Acesso em: 09 jul. de 2022.
BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio (PCNEM): Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: MEC/SEB, 1998. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ciencian.pdf>. Acesso em: 09 jul. de 2022.
DE CARVALHO, A. M. (Ed.). Termodinâmica: um ensino por investigação. USP, Faculdade de Educação, 1999.
XX
MOREIRA, M. A. Investigações em Ensino de Ciências, v. 7, n. 1. P. 7, 2002.
MOREIRA, M. A. Aprendizagem significativa. São Paulo, UPU, 2011.
MOREIRA, M. A. Unidades de Ensino Potencialmente Significativas – UEPS, 2016. Disponível em: <https://www.if.ufrgs.br/~moreira/ >. Acesso em: 09 jul. de 2022.
SILVEIRA, F. L., MOREIRA, M. A., AXT, R. Enseñanza de las Ciencias, v. 10, n. 2, p. 187, 1992.
VERGNAUD, G., Epistemology and psychology of mathematics education. In: P. NESHER & J. KILPATRICK (Eds.). Mathematics and cognition: A research synthesis by International Group for the Psychology of Mathematics Education. Cambridge, Cambridge University Press, 1990. pp. 14-30.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).