Discussing disturbed circular orbits: a pedagogical approach to the Bertrand's theorem for the high school
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v6i1.39503Keywords:
Newtonian gravitation. Bertrand's theorem. TICs.Abstract
This work proposes to bring to high school physics classes the discussion of the
stability of planetary orbits during Newtonian gravitation classes. For this, we
present a didactic proposal for discussing Bertrand's theorem, using basic elements
of physics and mathematics from high school, as well as computer simulations, using
the free Modellus software, to illustrate the conclusions obtained during the
discussions.
Downloads
References
NEWTON, I. Philosophiae Naturalis Principia Mathematica (Royal Society, London, 1687). Traduzido para o Inglês por A. Motte e revisado por F. Cajori (University of California Press, Berkeley, 1962)
BERTRAND, J. C. R. Acad. Sci. Paris 77, p. 849-853, (1873).
ZARMI, Y. The Bertrand theorem revisited. American Journal of Physics, v. 70, n. 4, p. 446-449, (2002).
SANTOS, F. C.; SOARES, V. & TORT A. C.: Uma tradução da demonstração original do teorema de Bertrand. Revista Brasileira de História da Ciência. 4 n.1 92-97 (2011).
GOLDSTEIN, H.; POOLE, C. & SAFKO, J.: Classical Mechanics 3 a ed. Addison-Wesley, New York (2002).
NUSSENZVEIG, H. M. Física Básica: vol. 1. São Paulo, Edgard Blucher, (1981).
RAMALHO, NICOLAU. TOLEDO. Os fundamentos da física, v. 2, Moderna, (2015).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).