An android application as a teaching resource for teaching and learning electromagnetic waves
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v6i3.38002Keywords:
Electromagnetic Waves. Teaching of Physics. Educational Technologies.Abstract
This work has as objective to develop an application for mobile devices with the Android operating system. This research came from the following question: what are the contributions of the use of the Android application for improving the teaching and learning of content related to electromagnetism? The research was based on the theory of Lev Vygotsky, in particular mediation. For the development of the application, it was used the Android Studio program, which is currently the official platform of Google for this purpose. The target audience of the research were students of the third series of regular middle school, in the year 2018. As a result, we obtained an evolution of the initial state of the students to the state after students learn about the application, being that the first class where the research was conducted, the average number of groups who responded to the lists of exercises increased from 7.33 to 9.56, already the second class, the average number of correct answers went from 5.56 to 7.11 and the third class, the average number of correct answers went from 5.25 to 8.75, showing that in all classes there was an improement in the understanding of the concepts presented in the educational product.
Downloads
References
ALECRIM, E. Inforwester. Inforwester, 2008. Disponível em: <https://www.infowester.com/bluetooth.php>. Acesso em: 21 abr. 2018.
ALMEIDA, M. J. P. M. D. Ensino de Física: para repensar algumas concepções. Cad. Cat. Ens. Fís., Florianópolis, v. 9, p. 20-26, abr. 1992. ISSN 1.
AMERICAN Cancer Society. American Cancer Society, 2018. Disponível em: <https://www.cancer.org/cancer/cancer-causes/radiation-exposure/cellular-phones.html>. Acesso em: 12 nov. 2018.
BESSA, V. D. H. Teorias da Aprendizagem. Curitiba: IESDE, Brasil S.A, 2008. 57-63 p. Disponível em: <http://files.psicologandoja.webnode.com.br/200000064-e4114e50b2/teorias_da_aprendizagem_online.pdf>. Acesso em: 10 maio 2017.
CORRÊA, U. et al. Redes Locais Sem Fio: Conceito e Aplicações, Florianópolis. Disponível em:
GUIMARÃES, O.; PIQUEIRA, J. R.; CARRON, W. Física Ensino Médio. 1. ed. São Paulo: Ática, v. 3, 2013.
HALLIDAY, D.; RESNICK, R.; WALKER, J. Fundamentos de Física. 10. ed. Rio de Janeiro, LTC, v. 4, 2016.
LEITE, D. D. O.; PRADO, R. J. Espectroscopia no infravermelho: uma apresentação para o Ensino Médio. Revista Brasileira de Ensino de Física, Cuiabá, jun. 2012. ISSN 2.
LIMA, A.; BAKKER, J. Espectroscopia no infravermelho próximo para a monitorização da perfusão tecidual. Revista brasileira de Terapia Intensiva, v. 23, n. 3, p. 341-351, jul. 2011.
LIU, W. T. H. Aplicações de Sensoriamento Remoto. 2. ed. Campo Grande: Uniderp, 2006.
LOUREIRO, A. A. F. et al. Redes de Sensores Sem Fio. XXI Simpósio Brasileiro de Redes de Computadores, 2003.
MARTINS, R. D. A. A Descoberta dos Raios X: O Primeiro Comunicado de Röntgen. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 20, p. 373-391, dez. 1998.
MOTA, C. P. et al. Estudo da emissão de raios infravermelho próximo em processos de soldagem a arco. Soldagem & inspeção, Uberlândia, mar. 2011.
OKUMO, E.; CALDAS, I. L.; CHOW, C. Física para Ciências Biológicas e Biomédicas. São Paulo: Harbra Ltda., 1982.
OSTERMANN, F.; CAVALCANTI, C. J. D. H. Teorias de Aprendizagem. 1. ed. Porto Alegre: Biblioteca Central da UFRGS, 2011.
REZENDE, F.; OSTERMANT, F. A prática do professor e a pesquisa em ensino de física: novos elementos para repensar essa relação. Caderno Brasileiro de ensino de Física, Porto Alegre, RS, v. 22, p. 316-337, dez. 2005. ISSN 3.
SOUZA, J. S.; FERRÃO, M. F. Aplicações da espectroscopia no infravermelho no controle de qualidade de medicamentos contendo diclofenaco de potássio. Parte I: Dosagem por regressão multivariada. Revista Brasileira de Ciências Farmacêuticas, v. 42, set. 2006. ISSN 3.
VYGOTSKY, L. S. A Formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 6. ed. São Paulo: Livraria Martins Fontes Editora Ltda., 1991.
YOUNG, H. D.; FREEDMAN, R. A. Física. 12. ed. São Paulo: Addison Wesley, v. 3, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).