An android application as a teaching resource for teaching and learning electromagnetic waves

Authors

  • Francisco das Chagas Soares SEDUC MA
  • Marcos Antônio Tavares Lira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará IFPA
  • Moisés José dos Santos Freitas Centro de Tecnologia da Universidade Federal do Piauí UFPI
  • Marcos Antônio Alves de Sousa Lima Instituto Tecnológico de Aeronáutica ITA

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v6i3.38002

Keywords:

Electromagnetic Waves. Teaching of Physics. Educational Technologies.

Abstract

This work has as objective to develop an application for mobile devices with the Android operating system. This research came from the following question: what are the contributions of the use of the Android application for improving the teaching and learning of content related to electromagnetism? The research was based on the theory of Lev Vygotsky, in particular mediation. For the development of the application, it was used the Android Studio program, which is currently the official platform of Google for this purpose. The target audience of the research were students of the third series of regular middle school, in the year 2018. As a result, we obtained an evolution of the initial state of the students to the state after students learn about the application, being that the first class where the research was conducted, the average number of groups who responded to the lists of exercises increased from 7.33 to 9.56, already the second class, the average number of correct answers went from 5.56 to 7.11 and the third class, the average number of correct answers went from 5.25 to 8.75, showing that in all classes there was an improement in the understanding of the concepts presented in the educational product.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALECRIM, E. Inforwester. Inforwester, 2008. Disponível em: <https://www.infowester.com/bluetooth.php>. Acesso em: 21 abr. 2018.

ALMEIDA, M. J. P. M. D. Ensino de Física: para repensar algumas concepções. Cad. Cat. Ens. Fís., Florianópolis, v. 9, p. 20-26, abr. 1992. ISSN 1.

AMERICAN Cancer Society. American Cancer Society, 2018. Disponível em: <https://www.cancer.org/cancer/cancer-causes/radiation-exposure/cellular-phones.html>. Acesso em: 12 nov. 2018.

BESSA, V. D. H. Teorias da Aprendizagem. Curitiba: IESDE, Brasil S.A, 2008. 57-63 p. Disponível em: <http://files.psicologandoja.webnode.com.br/200000064-e4114e50b2/teorias_da_aprendizagem_online.pdf>. Acesso em: 10 maio 2017.

CORRÊA, U. et al. Redes Locais Sem Fio: Conceito e Aplicações, Florianópolis. Disponível em:

GUIMARÃES, O.; PIQUEIRA, J. R.; CARRON, W. Física Ensino Médio. 1. ed. São Paulo: Ática, v. 3, 2013.

HALLIDAY, D.; RESNICK, R.; WALKER, J. Fundamentos de Física. 10. ed. Rio de Janeiro, LTC, v. 4, 2016.

LEITE, D. D. O.; PRADO, R. J. Espectroscopia no infravermelho: uma apresentação para o Ensino Médio. Revista Brasileira de Ensino de Física, Cuiabá, jun. 2012. ISSN 2.

LIMA, A.; BAKKER, J. Espectroscopia no infravermelho próximo para a monitorização da perfusão tecidual. Revista brasileira de Terapia Intensiva, v. 23, n. 3, p. 341-351, jul. 2011.

LIU, W. T. H. Aplicações de Sensoriamento Remoto. 2. ed. Campo Grande: Uniderp, 2006.

LOUREIRO, A. A. F. et al. Redes de Sensores Sem Fio. XXI Simpósio Brasileiro de Redes de Computadores, 2003.

MARTINS, R. D. A. A Descoberta dos Raios X: O Primeiro Comunicado de Röntgen. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 20, p. 373-391, dez. 1998.

MOTA, C. P. et al. Estudo da emissão de raios infravermelho próximo em processos de soldagem a arco. Soldagem & inspeção, Uberlândia, mar. 2011.

OKUMO, E.; CALDAS, I. L.; CHOW, C. Física para Ciências Biológicas e Biomédicas. São Paulo: Harbra Ltda., 1982.

OSTERMANN, F.; CAVALCANTI, C. J. D. H. Teorias de Aprendizagem. 1. ed. Porto Alegre: Biblioteca Central da UFRGS, 2011.

REZENDE, F.; OSTERMANT, F. A prática do professor e a pesquisa em ensino de física: novos elementos para repensar essa relação. Caderno Brasileiro de ensino de Física, Porto Alegre, RS, v. 22, p. 316-337, dez. 2005. ISSN 3.

SOUZA, J. S.; FERRÃO, M. F. Aplicações da espectroscopia no infravermelho no controle de qualidade de medicamentos contendo diclofenaco de potássio. Parte I: Dosagem por regressão multivariada. Revista Brasileira de Ciências Farmacêuticas, v. 42, set. 2006. ISSN 3.

VYGOTSKY, L. S. A Formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 6. ed. São Paulo: Livraria Martins Fontes Editora Ltda., 1991.

YOUNG, H. D.; FREEDMAN, R. A. Física. 12. ed. São Paulo: Addison Wesley, v. 3, 2009.

Published

2023-01-16

How to Cite

SOARES, Francisco das Chagas; TAVARES LIRA, Marcos Antônio; DOS SANTOS FREITAS, Moisés José; ALVES DE SOUSA LIMA, Marcos Antônio. An android application as a teaching resource for teaching and learning electromagnetic waves. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 6, n. 3, p. 54–65, 2023. DOI: 10.26512/rpf.v6i3.38002. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/38002. Acesso em: 21 nov. 2024.