WHY TIME ONLY RUNS FORWARD AND NEVER BACKWARDS? A PROPOSAL USING SCIENTIFIC DISSEMINATION TEXTS IN PHYSICS TEACHING
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v5i2.37838Keywords:
Scientific dissemination. Physics teaching. Science teaching. Modern physics.Abstract
After my contact with the problem of the possibility of temporal reversal in the logical-mathematical structures of physical theories by Dr. Marina Cortês (University of Edinburgh) at the Perimeter Institute, I returned to Brazil determined to work on this topic with my students. The focus of the proposal of this work is the discussion in the high school of some limits of the physical theories and, therefore, of the physics itself. We do this through the use of texts of scientific dissemination, inspired by the reading proposal in three moments of Solé. It is intended to make clear that the natural sciences are also a prominently human endeavor, reviewable and certainly less absolute than is commonly believed. In particular, addressing this subject which is remarkably and has been neglected in the history of the physical sciences. What we were looking for when using scientific texts was to envision a coherent and achievable possibility of fulfilling this desire.
Downloads
References
CORTÊS, Marina; SMOLIN, Lee. Reversing the irreversible: from limit cycles to emergent time symmetry. Physical Review D, 2018.
BUENO, Wilson da Costa. Jornalismo científico: conceitos e funções. Ciência e cultura, v. 37, n. 9, p. 1420-1427, 1985.
REIS, J. Divulgação científica. Ciência e Cultura, SBPC, v.19(4), 1967.
SILVA, C. H. & ALMEIDA, M. J. P. M. Uma revisão de trabalhos sobre o funcionamento de textos alternativos ao livro didático no ensino de Física. In: Atas do II Encontro de Pesquisa em Educação em Ciências - ENPEC. Valinhos, SP, 1999.
ALMEIDA, J. P. M. de & SILVA, H. C. O texto escrito na educação em Física: enfoque na divulgação científica. In: ALMEIDA, J. P. M. de & SILVA, H. C. Linguagens, Leituras e Ensino da Ciência. Campinas: Mercado das Letras: Associação de Leitura do Brasil – ALB, 1998
GABANA, M.; LUNARDI G. & TERRAZAN, E. A. Textos de divulgação científica: analisando uma estratégia didática para o Ensino Médio. In: Atas do IV Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – ENPEC. Bauru, SP, 2003.
ALVETTI, M.A.S. & DELIZOICOV, D. Ensino de Física Moderna e Contemporânea e a Revista Ciência Hoje. Dissertação de Mestrado. Florianópolis: UFSC, 1999.
RIBEIRO, Renata A., and Maria Regina D. KAWAMURA. A ciência em diferentes vozes: uma análise de textos de divulgação científica. ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM ENSINO DE CIÊNCIAS 5 (2005).
BRASIL, Base Comum Curricular para o Ensino Fundamental.
SASSERON,Lúcia Helena; MACHADO, Vítor Fabrício. Alfabetização Científica na Prática - Inovando a Forma de Ensinar Física. Editora Livraria da Física. 2017
FEDERAL, DISTRITO. Currículo em Movimento da Educação Básica: Ensino Fundamental–Anos Finais. 2ª Edição. SEEDF. Brasília. 2018.
DE BARCELLOS COELHO, André Luís Miranda. Identificando fragilidades no Ensino de Ciência na Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, v. 7, n. 4, p. 93-101, 2020.
SHAMOS, Morris H. The Myth of Scientific Literacy. Liberal Education, v. 82, n. 3, p. 44-49, 1996.
CORTÊS, Marina. Sessão por Marina Cortês, do Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço - Por que não anda o tempo para trás? Internet. 2017. Disponível em: http://divulgacao.iastro.pt/pt/feature/por-que-nao-anda-o-tempo-para-tras/ Acessado em: 08/11/2019
GALVÃO, Ernesto F. A Mecânica Quântica das Viagens no Tempo. Revista Ciência Hoje volume 49. 2012.
GOMES, V. B.; MELO, M. S. de; SILVA, R. R da. Estratégias de leitura aplicadas ao texto de divulgação científica. 2019.
GERSCHENFELD, Ana. Queremos descobrir por que é que o tempo está sempre a avançar e nunca recua. Dezembro de 2014. Jornal Público. Disponível em: https://www.publico.pt/2014/12/08/ciencia/noticia/queremos-descobrir-por-que-e-que-o-tempo-esta-sempre-a-avancar-e-nunca-recua-1678557 Acessado em: 22/11/2019
PERIMETER, Instituto. Revoluções na Ciência. Inspirações Perimeter. Livro 3. Perimeter Institute for Theoretical Physics. 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).