WHY TIME ONLY RUNS FORWARD AND NEVER BACKWARDS? A PROPOSAL USING SCIENTIFIC DISSEMINATION TEXTS IN PHYSICS TEACHING

Authors

  • André Luís Miranda de Barcellos Coelho SEEDF

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v5i2.37838

Keywords:

Scientific dissemination. Physics teaching. Science teaching. Modern physics.

Abstract

After my contact with the problem of the possibility of temporal reversal in the logical-mathematical structures of physical theories by Dr. Marina Cortês (University of Edinburgh) at the Perimeter Institute, I returned to Brazil determined to work on this topic with my students. The focus of the proposal of this work is the discussion in the high school of some limits of the physical theories and, therefore, of the physics itself. We do this through the use of texts of scientific dissemination, inspired by the reading proposal in three moments of Solé. It is intended to make clear that the natural sciences are also a prominently human endeavor, reviewable and certainly less absolute than is commonly believed. In particular, addressing this subject which is remarkably and has been neglected in the history of the physical sciences. What we were looking for when using scientific texts was to envision a coherent and achievable possibility of fulfilling this desire.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CORTÊS, Marina; SMOLIN, Lee. Reversing the irreversible: from limit cycles to emergent time symmetry. Physical Review D, 2018.

BUENO, Wilson da Costa. Jornalismo científico: conceitos e funções. Ciência e cultura, v. 37, n. 9, p. 1420-1427, 1985.

REIS, J. Divulgação científica. Ciência e Cultura, SBPC, v.19(4), 1967.

SILVA, C. H. & ALMEIDA, M. J. P. M. Uma revisão de trabalhos sobre o funcionamento de textos alternativos ao livro didático no ensino de Física. In: Atas do II Encontro de Pesquisa em Educação em Ciências - ENPEC. Valinhos, SP, 1999.

ALMEIDA, J. P. M. de & SILVA, H. C. O texto escrito na educação em Física: enfoque na divulgação científica. In: ALMEIDA, J. P. M. de & SILVA, H. C. Linguagens, Leituras e Ensino da Ciência. Campinas: Mercado das Letras: Associação de Leitura do Brasil – ALB, 1998

GABANA, M.; LUNARDI G. & TERRAZAN, E. A. Textos de divulgação científica: analisando uma estratégia didática para o Ensino Médio. In: Atas do IV Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – ENPEC. Bauru, SP, 2003.

ALVETTI, M.A.S. & DELIZOICOV, D. Ensino de Física Moderna e Contemporânea e a Revista Ciência Hoje. Dissertação de Mestrado. Florianópolis: UFSC, 1999.

RIBEIRO, Renata A., and Maria Regina D. KAWAMURA. A ciência em diferentes vozes: uma análise de textos de divulgação científica. ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM ENSINO DE CIÊNCIAS 5 (2005).

BRASIL, Base Comum Curricular para o Ensino Fundamental.

SASSERON,Lúcia Helena; MACHADO, Vítor Fabrício. Alfabetização Científica na Prática - Inovando a Forma de Ensinar Física. Editora Livraria da Física. 2017

FEDERAL, DISTRITO. Currículo em Movimento da Educação Básica: Ensino Fundamental–Anos Finais. 2ª Edição. SEEDF. Brasília. 2018.

DE BARCELLOS COELHO, André Luís Miranda. Identificando fragilidades no Ensino de Ciência na Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, v. 7, n. 4, p. 93-101, 2020.

SHAMOS, Morris H. The Myth of Scientific Literacy. Liberal Education, v. 82, n. 3, p. 44-49, 1996.

CORTÊS, Marina. Sessão por Marina Cortês, do Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço - Por que não anda o tempo para trás? Internet. 2017. Disponível em: http://divulgacao.iastro.pt/pt/feature/por-que-nao-anda-o-tempo-para-tras/ Acessado em: 08/11/2019

GALVÃO, Ernesto F. A Mecânica Quântica das Viagens no Tempo. Revista Ciência Hoje volume 49. 2012.

GOMES, V. B.; MELO, M. S. de; SILVA, R. R da. Estratégias de leitura aplicadas ao texto de divulgação científica. 2019.

GERSCHENFELD, Ana. Queremos descobrir por que é que o tempo está sempre a avançar e nunca recua. Dezembro de 2014. Jornal Público. Disponível em: https://www.publico.pt/2014/12/08/ciencia/noticia/queremos-descobrir-por-que-e-que-o-tempo-esta-sempre-a-avancar-e-nunca-recua-1678557 Acessado em: 22/11/2019

PERIMETER, Instituto. Revoluções na Ciência. Inspirações Perimeter. Livro 3. Perimeter Institute for Theoretical Physics. 2013.

Published

2021-09-21

How to Cite

COELHO, André Luís Miranda de Barcellos. WHY TIME ONLY RUNS FORWARD AND NEVER BACKWARDS? A PROPOSAL USING SCIENTIFIC DISSEMINATION TEXTS IN PHYSICS TEACHING. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 71–79, 2021. DOI: 10.26512/rpf.v5i2.37838. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/37838. Acesso em: 31 aug. 2024.