The Use of Diagram V as a Structurer of Experimental Activities with Video Analysis in a Physics Classroom in High School

Authors

  • Adriano Ricardo Silva Trabach Universidade Federal do Espirito Santo
  • Laércio Ferracioli Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v4i2.15646

Keywords:

V diagram, Video Analysis, Physics Teaching.

Abstract

This work presents and describes the use of Diagram V as a structuring element and instrument of data collection in an experimental activity in physics classes employing the technique of video analysis through the software Tracker® with students of the first year of high school. An activity is described in which the students, after already being familiar with Diagram V and with the video-analysis, studied the movement of falling bodies. Results point to the potential of Diagram V to lead the students to organize the experimental procedure, to seek coherence and to promote the reflection between theory and practice, and to build the synthesis and conclusion about the topic addressed. In relation to the teacher, Diagram V made it possible to follow the students during the development of the experimental activity, besides providing data for analysis of students' conceptual and methodological development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRÉS, M.; MENESES, J.; PESA, M. (2006). Efectividad meta cognitiva de La heurística V de Gowin em trabajos de laboratório centrados em la resolución de situaciones problemáticas. Memorias Del V encuentro sobre Aprendizaje Significativo. Madrid. Publicada em Indivisa: Boletín de Estudios e Investigación, 2007, Nº extraordinário. PP. 203-216.

ARAÚJO, I. S., VEIT, E. A.; MOREIRA, M. A. (2004) Atividades de Modelagem Computacional no Auxílio à Interpretação de Gráficos da Cinemática. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 26, nº 2, p. 179-184.

BATISTA, I. L; NASCIMENTO, E. G. União da História da Ciência com o V de Gowin: um estudo na formação de professores nas séries iniciais. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências. Vol. 11 No 2, 2011.

BATISTELLA, C.A.R. Atividades de Ótica Exploradas no Ensino Médio através de Reflexões Epistemológicas com o Emprego do V de Gowin. Dissertação (mestrado em Ensino de Física ”“ Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física- Instituto de Física- UFRGS), Porto Alegre, 2007.

BORGES, A. T. Novos rumos para o laboratório escolar de ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física 19(3), 291”“313. 2002.

CAPPELLETO, E. O VÊ de Gowin Conectando Teoria e Experimentação em Física Geral: Questões Didáticas, Metodológicas e Epistemológicas Relevantes ao Processo. Dissertação de Mestrado ”“ Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física, Instituto de Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2009.

FERRACIOLI, L. O V epistemológico como Instrumento Metodológico para o
processo de Investigação. 2005, Revista Didática Sistêmica, Fundação Universidade Federal do Rio Grande.

FERRACIOLI, L.; GOMES, T. MARQUES, R.; MULINARI, M.H.; OLIVEIRA, R.R.; CAMILETTI, G.G.; MORELATO, F.; FEHSENFELD, K.; VERBENO, C.H. Ambientes de Modelagem Computacional no Aprendizado Exploratório de Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v.29, n.2 Especial, p. 679-707, 2012.

FERRACIOLI, L. O Diagrama V no Ensino Experimental. 2018, Publicação Interna do ModeLab. Departamento de Física, Universidade Federal do Espírito Santo.

GOWIN, D.B.(1981) Educating. Ithaca, Cornel University Press.

GOWIN, D.B.; ALVAREZ, M.C. The Art Educating with V Diagrams. Cambridge University Press, New York, 2005.

LEBOEUF, H. .A; BATISTA, I. L. O uso do “v” de Gowin na formação docente em ciências para os anos iniciais do ensino fundamental. Investigações em Ensino de Cências. V. 18, n.3, 2013. P. 697-721.

PRADO, R. T.; FERRACIOLI, L. Utilização do Diagrama V em Experimentos de Física em Sala de Aula de Ensino Médio. In: 5º ENCONTRO NACIONAL DE APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA, 2014, Belém. Anais 5º Encontro Nacional de Aprendizagem Significativa, Belém PA. ENAS, 2014.

PRADO, R. T. A Utilização do Diagrama V em Atividades Experimentais de Física em Sala de Aula de Ensino Médio. 2015. Dissertação de Mestrado ”“ Centro de Ciências Exatas, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2015.

PRADO, R. T.; FERRACIOLI, L. (2017) UTILIZAÇÃO DO DIAGRAMA V EM ATIVIDADES EXPERIMENTAIS DE MAGNETISMO EM SALA DE AULA DE ENSINO MÉDIO, Revista do Professor de Física, 1(1), p. 1-14. Disponível em: http://periodicos.unb.br/ojs311/index.php/rpf/article/view/7083 (Acessado: 5agosto2018).
NOVAK, J.D. and GOWIN, D. B. Learning How To Learn. New York: Cambridge University Press. 1984.

LEITÃO, L. I.; TEIXEIRA, P F DornDeles; DA ROCHA, F S. A vídeo-análise como recurso voltado ao ensino de física experimental: um exemplo de aplicação na mecânica. Revista Electrónica de Investigación en Educación en Ciencias, v. 6, n. 1, p. 18-32, 2011.

PACHECO, S. M. V.; DAMASIO F. (junho de 2009), Mapas conceituais e diagramas V: ferramentas para o ensino, a aprendizagem e a avaliação no ensino técnico, disponível em http://www.cienciasecognicao.org/pdf/v14_2/m318352.pdf; acessado em 8 de Abril de 2018.

PACHECO, S. M. V.; DAMASIO, F. Mapas conceituais e Diagramas V: ferramentas para o ensino, a aprendizagem e a avaliação no ensino técnico, Ciências & Cognição, v. 14, n. 2, p. 166-193, 2009.

SILVA, F. R.; SOUZA, M. C. S. A formação inicial de professores de física para a abordagem de ensino CTS (Ciência, Tecnologia e Sociedade) e o uso do diagrama epistemológico de Gowin. Revista Educação, Cultura e Sociedade, v. 2, n. 1, 2012.

TAO, P.K., GUNSTONE, R.F. Conceptual Change in Science through Collaborative Learning at the computer. International Journal of Science Education. v. 21(1), pp.39-57, 1999.

TRABACH, A. R. S. A Atividades Experimentais em Sala de Aula de Física baseadas na Utilização da Vídeo-Análise e Estruturadas a partir do Diagrama V. 2018. Dissertação de Mestrado ”“ Universidade Federal do Espírito Santo, Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física, Polo 12, Vitória, 2018.

WESOLY, C. E.; COSTA, S. S. C. O Vê de Gowin como mediador de significados para aulas de laboratório de Física no Ensino Médio. In: ENCONTRO NACIONAL DE APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA, 2., 2008, Canela. Anais... Rio Grande do Sul, 2008.

Published

2020-08-26

How to Cite

TRABACH, Adriano Ricardo Silva; FERRACIOLI, Laércio. The Use of Diagram V as a Structurer of Experimental Activities with Video Analysis in a Physics Classroom in High School. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 18–40, 2020. DOI: 10.26512/rpf.v4i2.15646. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/15646. Acesso em: 8 nov. 2024.