GAMIFICAÇÃO E JOGOS NO ENSINO DE MECÂNICA NEWTONIANA: UMA PROPOSTA DIDÁTICA UTILIZANDO OS APLICATIVOS BUNNY SHOOTER E SOCRATIVE

Authors

  • Maurício Dantas Universidade Federal do Pará
  • Silvana Perez Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v2i2.12314

Keywords:

physics teaching. mechanics teaching. gamification. games in teaching. TICs.

Abstract

 

Although the high school student of the digital age lives with digital games and media practically all day, these tools are still rarely used in the formal school environment. This article describes the development and application of a didactic proposal that uses the Bunny Shooter mobile game to teach classical mechanics in high school. A collection of tests composed of problems elaborated according to the phases of the game is constructed, together with a lecture material on the theory, using the game environment as a background to explore concepts of newtonian physics. Finally, the classroom is divided into teams that must win steps, whose results are evaluated by the teacher in real time using the Socrative application. Preliminary results involving the application of the practice and receptivity with students of the 1st grade from a private high school in the city of Belém-Pará are presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maurício Dantas, Universidade Federal do Pará

Instituto de Ciências Exatas e Naturais, Universidade Federal do Pará, Belém, PA, CEP 66075-110

Silvana Perez, Universidade Federal do Pará

Instituto de Ciências Exatas e Naturais, Universidade Federal do Pará, Belém, PA, CEP 66075-110.

References

ARAÚJO, I.C. & CARVALHO, A.A . Gamificação: uma oportunidade para envolver alunos na aprendizagem. Braga: CIED, 2014.

COSTA & RAMOS. Videogames e ensino de física: explorando possibilidades e inovações didáticas. Congresso Nacional de Formação de Professores. São Paulo: UNESP, 2016. In

http://unesp.br/anaiscongressoeducadores/Artigo?id_artigo=6645

DANTAS, M. A. Gamificação e jogos no ensino da Mecânica Newtoniana: uma proposta didática utilizando o jogo Bunny Schooter e o aplicativo Socrative. Dissertação de mestrado. Belém: Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física, UFPA, 2017.

DANTAS, M. A. e PEREZ, S. Gamificação e jogos no ensino da Mecânica Newtoniana: uma proposta didática utilizando o jogo Bunny Schooter e o aplicativo Socrativo. Texto de apoio ao professor. In: http://mnpef.propesp.ufpa.br/index.php/br/ , 2018.

FADEL, L.M.; ULBRICHT, V.R.;BATISTA, C.R.; VANZIN, T. Gamificação na educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2014.

GRANDE, F.C. Física no futebol: objeto de aprendizagem gamificado para o ensino de física em mídias digitais por meio do esporte a partir do edutretenimento. Dissertação de Mestrado. Mestrado em Mídia e Tecnologia, UNESP, 2016.

KAPP, K. The gamification of learning and instruction. Nova Jersey: WILEY, 2012.

MATTAR, J. Games em educação: como os nativos digitais aprendem. São Paulo: Pearson, 2014.

MATTOS, S. A revolução digital e os desafios da comunicação. Bahia: UFRB, 2013.

MOREIRA, M A. Subsídios teóricos para o pesquisador em Ensino de Ciências. Porto Alegre, IF:UFRGS, 2009.

OLIVEIRA, E. G.. O uso das redes sociais no ensino de Física: um relato de experiência com o uso do INSTAGRAM. Dissertação de mestrado. Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física, UFPA, 2017.

PRENSKY, M. Aprendizagem baseada em jogos digitais. São Paulo: SENAC, 2012.

RAMOS, E. Brinquedos e jogos no ensino de Física. São Paulo, 1990.

SINÉSIO, I. & RAFAEL, J. Reflexões acerca do uso do software online Socrative na elaboração de simulados online. Recife: 6º Simpósio hipertexto e tecnologias na educação, 2015.

STUDART, N. (2015). Simulações, games e gamificação no ensino de Física. São Carlos: SNEF, 2015.

Published

2022-08-18

How to Cite

DANTAS, Maurício; PEREZ, Silvana. GAMIFICAÇÃO E JOGOS NO ENSINO DE MECÂNICA NEWTONIANA: UMA PROPOSTA DIDÁTICA UTILIZANDO OS APLICATIVOS BUNNY SHOOTER E SOCRATIVE. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 2, n. 2, 2022. DOI: 10.26512/rpf.v2i2.12314. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/12314. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos