Ensino de arte e educação emancipatória face à arte contemporânea

Authors

  • Giovana Bianca Darolt Hillesheim Universidade do Estado de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.26512/vis.v14i2.20194

Keywords:

Contemporary art. Postmodernism. Teaching art. Emancipatory education.

Abstract

In order to unmask a false conflict between contemporary art and emancipatory education, this study presents a reflection on the conceptual clashes needed to address the contemporary art in school art education. For this, one starts with a description of the intertwining of art and the market, considering the post-modernist nuances of this relationship. The theoretical construct is supported through the historical and dialectical materialism, with emphasis on Terry Eagleton and Antonio Gramsci, in so far as they highlight the importance of historical thinking in the human
emancipation process. The rise of the art as commodity from the 1970s and the privatization of culture started in the 80s are investigated as important dimensions in the redirection of the role of art and the artist today.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BADIOU, A. Pequeno manual de inestética. Trad. Marina Appenzeller. São Paulo: Estação Liberdade, 2002.

EAGLETON, T. A ideia de cultura. São Paulo: Ed. UNESP, 2005.

_________. As ilusões do Pós-modernismo. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.

GRAMSCI, A. Os intelectuais e a organização da cultura. Trad. Carlos Nelson Coutinho. 7. Ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1989.

GRAW, I. Cuà nto vale el arte? Mercado, especulación y cultura de la celebridade. Trad. Cecilia Pavon y Claudio Iglesias. ”“ Buenos Aires: Mardulce, 2013.

GREFFE, X. Arte e Mercado. São Paulo: Iluminuras- Itaú Cultural, 2013.

JAMESON, F. Pós-modernidade: a lógica cultural do capitalismo tardio. São Paulo: Ática, 2006.

_________. Modernidade singular: ensaio sobre a ontologia do presente. Trad. Roberto Franco Valente. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005.

KONDER, L. Os marxistas e a arte: breve estudo teórico-crítico de algumas tendências da estética marxista. 2. Ed. São Paulo: Expressão Popular, 2013.

STALLABRASS, J. A política do ensaio politico de catálogo. Revista ARS, São Paulo, ano 7, nº 16, 2015.

THOMPSON, D. O Tubarão de 12 milhões de dólares: a curiosa economia da arte contemporânea. Trad. Denise Bottmann. BEI Comunicação, 2012.

TRIGO, L. A grande feira: uma reação ao vale tudo da arte contemporânea. ”“ 2ª ed. ”“ Rio de Janeiro: Record, 2014.

WARNKE, M. O Artista da Corte: Os Antecedentes dos Artistas Modernos; trad. Maria Clara Cescato. ”“ São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2001.

WOOD. E. M. e FOSTER, J.B. Em defesa da história: marxismo e pós-modernismo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1999.

WU, Chin-Tao. Privatização da cultura: a intervenção corporativa nas artes desde os anos 80. Trad. Paulo Cezar Castanheira. Co-edição: Sesc e Boitempo Editorial, 2013.

Published

2016-02-04

How to Cite

Hillesheim, G. B. D. (2016). Ensino de arte e educação emancipatória face à arte contemporânea. Revista VIS: Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Artes Visuais, 14(2), 209–223. https://doi.org/10.26512/vis.v14i2.20194

Issue

Section

Colaborações - Tema Livre