Intergenarational Transmission of Social Skills between Parentes and Adolecenst Children

Authors

  • Camila Negreiros Comodo Universidade Federal de São Carlos
  • Almir Del Prette Universidade Federal de São Carlos
  • Zilda Aparecida Pereira Del Prette Universidade Federal de São Carlos

Keywords:

Social skills, Intergenerational transmission, Intergenerational relations, Adolescence

Abstract

Research on parents and children have pointed out results on intergenerational transmission of behaviors. Considering that social skills are considered as a protective factor against deficits and disorders in adolescence, the present study aimed to identify the possible transmission of social skills between parents and their adolescent children. IHS-Del-Prette and
IHSA-Del-Prette inventories were administered to a sample of 142 adolescents and their parents, after which statistical analysis were carried out. Results suggested the transmission of assertiveness, empathy, affective approach and social resourcefulness, depending on the gender of parents and children and on the age of the adolescents. The importance of the social skills repertoire in parents was discussed, as well as the implications of the findings.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almeida, A. T. C., & Netto Junior, J. L. S. (2015). Measures of intergenerational transmission of obesity in Brazil. Ciência e Saúde Coletiva, 20(5), 1400-1413.

Amin, V., Lundborg, P., & Rooth, D. O. (2015). The intergenerational transmission of schooling: Are mothers really less important than fathers? Economics of Education Review, 47, 100-117.

Baum, W. M. (2004). Understanding behaviorism: Behavior, culture and evolution. Wiley-Blackwell.

Boutwell, B. B., & Beaver, K. M. (2010). The intergenerational transmission of low self-control. Journal of Research in Crime and Delinquency, 47(2), 174-209.

Bowers, M. E., & Yehuda, R. (2016). Intergenerational transmission of stress in humans. Neuropsychopharmacology, 41(1), 232-

Campos, J. R., Del Prette, A., & Del Prette Z. A. P. (2014). Depressão na adolescência: Habilidades sociais e variáveis sociodemográficas como fatores de risco/proteção. Estudos e Pesquisas em Psicologia, 14(2), 408-428.

Casali-Robalinho, I. G., Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2015). Habilidades sociais como preditoras de problemas de comportamento em escolares. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 31, 321-330.

Cia, F., Pereira, C. S., Ruas, T. C., Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2006). Habilidades sociais parentais e relacionamento entre pais e filhos. Psicologia em Estudo, 11(1), 73-81.

Cole, M., & Cole S. R. (2004). O desenvolvimento da criança e do adolescente. Porto Alegre: Artmed.

Cook, C. R., Gresham, F. M., Kern, L., Barreras, R. B., Thornton, S., & Crews, S. D. (2008). Social skills training with secondary EBD students: A review and analysis of meta-analytic literature. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 16, 131-144.

Cozby, P. C. (2003). Métodos de pesquisa em ciências do comportamento. São Paulo: Atlas.

Del Prette, A., & Del Prette, Z. A. P. (2009). Inventário de Habilidades Sociais para Adolescentes (IHSA-Del Prette): Manual de aplicação, apuração e interpretação. São Paulo: Casa do Psicólogo.

Del Prette, A., & Del Prette, Z.A.P. (2011). Enfoques e modelos do treinamento de habilidades sociais. In A. Del Prette & Z.A.P. Del Prette (Orgs), Habilidades sociais: Intervenções efetivas em grupo (pp. 19-56). São Paulo: Casa do Psicólogo.

Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (1999). Psicologia das habilidades sociais: Terapia, educação e trabalho. Petrópolis: Vozes.

Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2001). Inventário de Habilidades Sociais (IHS-Del Prette): Manual de aplicação, apuração e interpretação. São Paulo: Casa do Psicólogo.

Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2005). Psicologia das habilidades sociais na infância: Teoria e prática. Petrópolis: Vozes.

Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2008). Um sistema de categorias de habilidades sociais educativas. Paideia, 18(41), 517-530.

Del Prette Z. A. P., & Del Prette, A. (2010) Habilidades sociais e análise do comportamento: Proximidade histórica e atualidades. Perspectivas em Análise do Comportamento, 1(2), 104-115.

Del Prette, Z. A. P., Rocha, M. M., & Del Prette, A. (2011). Habilidades sociais na infância: Avaliação e intervenção com a criança e seus pais. In C. S. Petersen & R. Wainer (Orgs), Terapias cognitivo-comportamentais para crianças e adolescentes (pp. 46-61). Porto Alegre: Artmed.

Dittrich, A. (2004). Behaviorismo radical, ética e política: Aspectos teóricos do compromisso social (Tese de doutorado não publicada). Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, São Paulo, Brasil.

Duriez, B., & Soenens, B. (2009). The intergenerational transmission of racism: The role of right-wing authoritarianism and social dominance orientation. Journal of Research in Personality, 43, 906-909.

Eley, T. C., McAdams, T. A., Rijsdijk, F. V., Lichtenstein, P., Narusyte, J., Reiss, D., Spotts, E. L., … Neiderhiser, J. M. (2015). The Intergenerational transmission of anxiety: A children-of-twins study. American Journal of Psychiatry, 172(7), 630-637.

Escario, J. J., & Wilkinson, A. V. (2015). The intergenerational transmission of smoking across three cohabitant generations: A count data approach. Journal of Community Health, 40(5), 912-919.

Feitosa, F. B., Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2012). Social skills and academic achievement: The mediating function of cognitive competence. Temas em Psicologia, 20(1), 61-70.

Glenn, S. (1986) Metacontingencies in Walden Two. Behavior Analysis and Social Action, 5, 2-8.

Gonçalves, E. S., & Murta, S. G. (2008). Avaliação dos efeitos de uma modalidade de treinamento de habilidades sociais para crianças. Psicologia Reflexão e Crítica, 21(3), 430-436.

Gresham, F. M. (2009). Análise do comportamento aplicada à s habilidades sociais. In Z. A. P. Del Prette & A. Del Prette (Orgs), Psicologia das Habilidades Sociais: Diversidade teórica e suas implicações (pp. 17-66). Petrópolis, RJ: Vozes.

Grønhøj, A., & Thøgersen, J. (2009). Like father, like son? Intergenerational transmission of values, attitudes and behaviours in the environmental domain. Journal of Environmental Psychology, 29, 414-421.

Hopkins, P., Olson, E., Pain, R., & Vincett, G. (2011). Mapping intergenerationalities: The formation of youthful religiosities. Transactions of the Institute of British Geographers, 36(2), 314-327.

Kim, J. (2009). Type-specific intergenerational transmission of neglectful and physically abusive parents behaviors among young parents. Children and Youth Services Review, 31, 761-

Leve, L. D., Khurana, A., & Reich, E. B. (2015). Intergenerational transmission of maltreatment: A multilevel examination. Development and Psychopathology, 27(4), 1429-1442.

Madden, V., Domoney, J., Aumayer, K., Sethna, V., Iles, J., Hubbard, I., … Ramchandani, P. (2015). Intergenerational transmission of parenting: Findings from a UK longitudinal study. European Journal of Public Health, 25(6), 1030-1035.

Marin, A. H., Martins, G. F., Freitas, A. P. C. O., Silva, I. M., Lopes, R. C. S., & Piccinini, C. A. (2013). Transmissão intergeracional de práticas educativas parentais: Evidências empíricas. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 29(2), 123-132.

Martin, G., & Pear, J. (2009). Modificação do comportamento: O que é e como fazer (N. C. de Aguirre, Trad., 8ª Ed.). São Paulo: Roca.

Miller, G., & Taubman-Ben-Ari, O. (2010). Driving styles among young novice drivers: The contribution of parental driving styles and personal characteristics. Accident Analysis and Prevention, 42, 558”“570.

Murta, S. G., Del Prette, A., Nunes, F.C., & Del Prette, Z. A. P. (2006). Problemas en la adolescencia: Contribuciones del entrenamiento en habilidades sociales In J. C. Salamanca (Ed.), Manual de intervención psicológica para adolescentes: Ámbito de la salud y educativo (Unidade 1, Cap. 2). Bogotá: PSICOM Editores.

Novak, G., & Peláz, M. (2004). Child and adolescent development: A behavioral system approach. Thousand Oaks, California: Sage Publications.

Oliveira, E. A., Marin, A. H., Pires, F. B., Frizzo, G. B., Ravanello, T., & Rossato, C. (2002). Estilos parentais autoritário e democrático-recíproco intergeracionais, conflito conjugal e comportamentos de externalização e internalização. Psicologia: Reflexão e Crítica, 15(1), 1-11.

Orti, N. P., Bolsoni-Silva, A. T., & Bratifish, M. (2015). Assessment of the effects of a parental intervention with mothers of children with internalizing problems. Advances in Research, 4, 279-292.

Paixão, G. P. N., Gomes, N. P., Diniz, N. M. F., Lira, M. O. S. C., Carvalho, M. R. S., & Silva, R. S. (2015). Women experiencing the intergenerationality of conjugal violence. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 23(5), 874-879.

Quintelier, E. (2015). Intergenerational transmission of political participation intention. Acta Politica, 50(3), 279-296.

Reis, D. C., de Almeida, T. A. C., Miranda, M. M., Alves, R. H., & Madeira, A. M. F. (2013). Vulnerabilidades à saúde na adolescência: Condições socioeconômicas, redes sociais, drogas e violência. Revista Latino Americana de Enfermagem, 21(2), 586-594.

Sá, L. G. C., & Del Prette, Z. A. P. (2014). Habilidades sociais como preditoras do envolvimento com álcool e outras drogas: Um estudo exploratório. Interação em Psicologia (Online), 18(2), 167-178.

Sabatier, C., & Lannegrand-Willems, L. (2005). Transmission of family values and attachment: A French tree-generation study. Applied Psychology: An International Review, 54(3), 378-395.

Shaffer, A., Burth, K. B., Obradovic, J., Herbers, J. E., & Masten, A. S. (2009). Intergenerational continuity in parenting quality: The mediating role of social competence. Developmental Psychology, 45(5), 1227- 1240.

Silveira, L. M. O. B., Pacheco, J. T. B., Schneider, A. A., & Cruz, T. (2005). Estratégias educativas desejáveis e indesejáveis: Uma comparação entre a percepção de pais e de mães de adolescentes. Alethéia, 21, 31-42.

Skinner, B. F. (1953/2007). Ciência e comportamento humano. (J. C. Todorov e R. Azzi, Trad.). São Paulo: Martins Fontes.

Uzunian, L. G., & Vitalle, M. S. S. (2015). Habilidades sociais: Fator de proteção contra transtornos alimentares em adolescentes. Ciência e saúde coletiva, 20(11), 3495-3508.

Valdanha, E. D., Scorsolini-Comin, F., & Santos, M. A. (2013). Anorexia nervosa e transmissão psíquica transgeracional. Revista Latinoamericana de Psicopatologia Fundamental, 16(1), 71-88.

Weber, L. N. D., Selig, G. A., Bernardi, M. G., & Salvador, A. P. V. (2006). Continuidade dos estilos parentais através das gerações: Transmissão intergeracional de estilos parentais. Paidéia, 16(35), 407-414.

Weber, L., & Gomide, P. I. C. (2007). Relação entre comportamento moral dos pais e dos filhos adolescentes. Estudos de Psicologia, 24(1), 53-60.

Published

2017-08-29

How to Cite

Comodo, C. N., Del Prette, A., & Del Prette, Z. A. P. (2017). Intergenarational Transmission of Social Skills between Parentes and Adolecenst Children. Psicologia: Teoria E Pesquisa, 33(1). Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/19467

Issue

Section

Estudos Empíricos

Most read articles by the same author(s)