Sexual and Reproductive Rights at School:

Qualitative Evaluation of a Pilot Study

Authors

  • Sheila Giardini Murta Universidade de Brasília
  • Isabela Oliveira Rosa Universidade de Brasília
  • Jordana Calil Lopes de Menezes Universidade de Brasília
  • Marcella Regina Silva Rieiro Universidade de Brasília
  • Ohary de Sousa Borges Universidade de Brasília
  • Silvia Guimarães de Paulo Universidade de Brasília
  • Verônica de Oliveira Universidade de Brasília
  • Danilo Cruvinel Ribeiro Universidade de Brasília
  • Almir Del Prette Unversidade Federal de São Carlos
  • Zilda Del Prette Universidade Federal de São Carlos

Keywords:

Primary prevention, Assertive social skills, Resilience, Sexual and reproductive rights, Adolescent health

Abstract

This paper describes the evaluation of a preventive program for adolescents, teachers and family members, focused on sexual and reproductive rights, resilience and assertive social skills. Ten psychoeducational sessions were conducted with adolescents (N = 54), three workshops with teachers (N = 11) and two home visits to the families (N = 7). The results, evaluated by self report qualitative measures, pointed that families searched community services recommended during the intervention, teachers demonstrated sensitiveness to strengthening the adolescents’ social support network, and adolescents reported improvement related to quality of adolescents-parents communication, safe sex practice and tolerance toward the human diversity. Possibilities and limits of ecological interventions are discussed, as a research agenda in this field as well.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ackerman, S. J., & Hilsenroth, M. J. (2001). A review of therapist characteristics and techniques negatively impacting the therapeutic alliance. Psychotherapy, 38, 171-185.
Aldrighi, T. (2004). Prevalência e cronicidade da violência física no namoro entre jovens universitários do Estado de São Paulo ”“ Brasil. Psicologia: Teoria e Prática, 6, 105-120.
Andrade, H. H. S. M., Mello, M. B., Sousa, M. H., Makuch, M. Y., Bertoni, N., & Faúndes, A. (2009). Changes in sexual behavior following a sex education program in Brazilian public schools. Cadernos de Saúde Pública, 25, 1168-1176.
Andrade, L. H. S. G., Viana, M. C., & Silveira, C. M. (2006). Epidemiologia dos transtornos psiquiátricos na mulher. Revista de Psiquiatria Clínica, 32, 43-54.
Antunes, M. C., Peres. C. A., Paiva. V., Stall, R., & Hearst. N. (2002). Diferenças na prevenção da AIDS entre homens e mulheres jovens de escolas públicas em São Paulo, SP. Revista de Saúde Pública, 36, 88-95.
Aquino, E. M. L., Heilborn, M. L., Knauth, D., Bozon, M., Almeida, M. C., Araújo, J., & Menezes, G. (2003). Adolescência e reprodução no Brasil: a heterogeneidade dos perfis sociais. Cadernos de Saúde Pública, 19, 377-388.
Asinelli-Luz, A., & Fernandes Jr., N. (2008). Gênero, adolescências e prevenção ao HIV/AIDS. Pro-Posições, 19, 81-91.
Bardin, L. (1977). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.
Barlow, D. H. (2010). Negative effects from psychological treatments. American Psychologist, 65, 13-20.
Bandeira, L. (2009). Três décadas de resistência feminista contra o sexismo e a violência feminina no Brasil: 1976 a 2006. Sociedade e Estado, Brasília, 24, 401-438.
Borges, Z. N., & Meyer, D. E. (2008). Limites e possibilidades de uma ação educativa na redução da vulnerabilidade à violência e à homofobia. Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 16, 59-76.
Borrillo, D. (2009). A homofobia. In T. Lionço & D. Diniz (Eds.), Homofobia e educação: um desafio ao silêncio (pp. 14-46). Brasília: Letras Livres. EdUnB.
Brandão, S. N., & Costa, L. F. (2004). Visita domiciliar como proposta de intervenção comunitária. In M. A. Ribeiro & L. F. Costa (Eds.), Família e problemas na contemporaneidade: reflexões e intervenções do Grupo Socius (pp.123-179). Brasília: Editora Universa.
Campbell, D. T., & Stanley, J. C. (1979). Delineamentos experimentais e quase-experimentais de pesquisa (R. A.T. Di Dio, Trad.). São Paulo: EPU e EDUSP.
Castonguay, L. G., Boswell, J. F., Constantino, M. J., Goldfried, M. R., & Hill. C. E. (2010). Training implications of harmful effects of psychological treatments. American Psychologist, 65, 34-49.
Castonguay, L. G., Constantino, M. J., & Holtforth, M. G. (2006). The working alliance: where are we and where should we go? Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training, 43, 271-279.
Conselho Federal de Psicologia (1999). Resolução CFP 001/99 ”“ Estabelece normas de atuação em relação à orientação sexual. Brasília: FP.
Cordeiro, F., Heilborn, M.L., Cabral, C. S., & Moraes, C. L. (2009). Entre negociação e conflito: gênero e coerção sexual em três capitais brasileiras. Ciência & Saúde Coletiva, 14, 1051-1062.
Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2008). Um sistema de categorias de habilidades sociais educativas. Paidéia: Cadernos de Psicologia e Educação, 18, 517-530.
Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2005). Habilidades sociais na infância: teoria e prática. Petrópolis: Vozes.
D’Oliveira, A. F. P. L., Schraiber, L. B., Junior, I. F., Ludermir, A. B., Portella, A. P., Diniz, C. S., Couto, M. T., & Valença, O. (2009). Fatores associados à violência por parceiro íntimo em mulheres brasileiras. Revista de Saúde Pública, 43, 299-310.
Dimidjian, S., & Hollon, S. D. (2010). How would we know if psychotherapy were harmful? American Psychologist, 65, 21-33.
Diniz, D., & Vélez, A. C. G. (2008). Aborto na Suprema Corte: o caso da anencefalia no Brasil. Revista de Estudos Feministas, 16, 647-652.
Diniz, N., & Asinelli-Luz, A. (2007). Educação sexual na perspectiva histórico-cultural. Educar, 30, 77-87.
Fernández, M. L., Fernández, M. V. C., Mangana, A. M. N., & Castro, Y. R. (2006). Evaluación de un programa de educación sexual con adolescentes: una perspectiva cualitativa. Revista Diversitas-Perspectivas en Psicologia, 2, 193-204.
Goldston, D. B., Molock, S. D., Whitbeck, L. B., Murakami, J. L., Zayas, L. H., & Hall, G. C. N. (2008). Cultural considerations in adolescent suicide prevention and psychosocial treatment. American Psychologist, 63, 14-31.
Harper, G. W. (2007). Sex isn’t that simple: culture and context in HIV prevention interventions for gay and bisexual male adolescents. American Psychologist, 87, 806-819.
Lima, D. C., Büchele, F., & Clímaco, D. A. (2008). Homens, gênero e violência contra a mulher. Saúde e Sociedade, 17, 69-81.
Lionço, T., & Diniz, D. (2009). Qual a diversidade sexual dos livros didáticos brasileiros. In T. Lionço & D. Diniz (Eds.), Homofobia e educação: um desafio ao silêncio (pp. 9-14). Brasília: Letras Livres. EdUnB.
Louro, G. L. (2007). Pedagogias da sexualidade. In G. L. Louro (Ed.), O Corpo educado: Pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica.
Mattar, L. D. (2008). Reconhecimento jurídico dos direitos sexuais: uma análise comparativa com os direitos reprodutivos. SUR. Revista Internacional de Direitos Humanos, 5, 60-83.
Matthews, C. R., & Adams, E. M. (2008). Using a social justice approach to prevent the mental health consequences of hetero sexism. Journal Primary Prevent, 30, 11-26.
Murta, S. G. (2007). Prevenção a problemas emocionais e comportamentais na infância e adolescência: lições de três décadas de pesquisa. Psicologia: Reflexão e Crítica, 20, 1-8.
Murta, S. G. (2008). Programa de habilidades de vida para adolescentes: manual para aplicadores. Goiânia: Porã Cultural.
Murta, S. G., Del Prette, A. & Del Prette, Z. A. P (2010). Prevenção ao sexismo e ao heterossexismo entre adolescentes: contribuições do treinamento em habilidades de vida e habilidades sociais. Children and Adolescents’ Health Psychology (Portugal), 2, 73-86.
Murta, S. G., Ribeiro, D. C., Rosa, I. O., Menezes, J. C. L., Rieiro, M. R. S., Borges, O. S., Paulo, S. G., Oliveira, V., Miranda, V. H., Del Prette, A. & Del Prette, Z. A. P. (2012). Programa de habilidades interpessoais e direitos sexuais e reprodutivos para adolescentes: um relato de experiência. PSICO-USF, 17, 21-23.
Nogueira, C., Saavedra, L., & Costa, C. (2008). (In)Visibilidade do gênero na sexualidade juvenil: propostas para uma nova concepção sobre a educação sexual e a prevenção de comportamentos sexuais de risco. Pro-Posições, 19, 59-79.
Obegi, J. H. (2008). The development of the client-therapist bond through the lens of attachment theory. Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training, 45, 431-446.
Rosistolato, R. P. R. (2009). Gênero e cotidiano escolar: dilemas e perspectivas na intervenção escolar na socialização afetivo-sexual dos adolescentes. Estudos Feministas, 17, 11-30.
Sale, E., Bellamy, N., Springer, J. F., & Wang, M. O. (2008). Quality of provider”“participant relationships and enhancement of adolescent social skills. The Journal of Primary Prevention, 29, 263-278.
Schraiber. L. B., D’Oliveira. A. F. P. L., & França Jr., I. (2008). Violência sexual por parceiro íntimo entre homens e mulheres no Brasil urbano, 2005. Revista de Saúde Pública, 42, 127-137.
Schwartz, J. P., & Lindley, L. D. (2009). Impacting sexism through social justice prevention: implications at the person and environmental levels. Journal of Primary Prevention, 30, 27-41.
Secretaria Nacional Antidrogas. Ministério da Educação (2006). Curso de prevenção do uso de drogas para educadores de escolas públicas. Brasília: Universidade de Brasília.
Serrão, M., & Baleeiro, M. C. (1999). Aprendendo a ser e a conviver. São Paulo: FTD.
Sieben, N., & Wallowitz, L. (2009). “Watch what you teach”: a first-year teacher refuses to play it safe. English Journal, 98, 44-49.
Sluzki, C. E. (1997). A rede social na prática sistêmica. São Paulo: Casa do Psicólogo.
Steckler, A., & Linnan, L. (2002). Process evaluation for public health interventions and research. An overview. In A. Steckler & L. Linnan (Eds.), Process evaluation for public health interventions and research (pp. 1-21). San Francisco, CA: Jossey-Bass Publishers.
Walsh, F. (2005). Fortalecendo a resiliência familiar (M. F. Lopes, Trad.). São Paulo: Roca.

Published

2012-10-01

How to Cite

Murta, S. G., Rosa, I. O., Menezes, J. C. L. de, Rieiro, M. R. S., Borges, O. de S., Paulo, S. G. de, … Del Prette, Z. (2012). Sexual and Reproductive Rights at School:: Qualitative Evaluation of a Pilot Study. Psicologia: Teoria E Pesquisa, 28(3), 335–344. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/18167

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>