Play in the Hospital:

A Matter for Discussion and Practice

Authors

  • Cátia Olivier Mello Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Cláudia Maria Teixeira Goulart Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Raquel Almeida Ew Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Ana Maria Moreira Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Tânia Mara Sperb Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Keywords:

Play, Hospital, Professionals' conceptions

Abstract

One hundred and eighteen professionals working with hospitalized children of 7 hospitals in Porto Alegre, a
south Brazilian city, were interviewed about their conceptions of playing in the hospital. The professionals answered a semistructured
interview and a questionnaire, both part of the cross-sectional design of the study. Questionaire results showed that
professionals think children should play with other children, with ordinary toys provided by the hospital in a recreation room.
Content Analysis revealed development, interaction, and learning as the main categories derived from the question "What is
playing for children's life?"; and hospital context cliaracteristics, lower suffering through a distraction, and interaction from
the question "What is the use of playing for hospitalized children?". Correspondence Analysis also showed a number of
differences among hospitals. The authors discuss how to help professionals to turn their intuitive conceptions about play to
conceptual ones, in order to sistematize the activity into the hospital routine.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ângelo, M. (1985). Brinquedo um caminho para a compreensão
da criança hospitalizada. Revista da Escola de Enfermagem da
USP, 79(3), 213-223.
Asch, S.E. (1952). Social psychology. Englewood Cliffs, N.J.:
Prentice Hall.
Bardin, L. (1988). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.
Bennett, M. (1993). Viewing the layperson as a psychologist or a
scientist. Em M. Bennett (Org.), The child as a psychologist:
An introduction on the development of social cognition (pp. 1-
25). Hertfordshire: Havester Wheatsheaf.
Bonica, L. (1993). Negotiation among children and pretend play.
Em M. Stamback & H. Sinclair (Orgs.), Pretend play among
3-year-olds (pp. 55-78). Hillsdale, N.J.: Erlbaum.
Campestrini, S. (1991). Aspectos psicológicos e emocionais da
criança na hospitalização. Em S. Campestrini (Org.), Súmula
pediátrica (pp. 91-99). Curitiba: Educa.
Duarte, E.R.M., Muller, A.M., Bruno, S.M.A. & Duarte, A.L.S.
(1987). A utilização do brinquedo na sala de recuperação: um
recurso a mais para assistência de enfermagem à criança. Revista
Brasileira de Enfermagem, 40(1), 74-81.
Fein, G.G. (1975). A transformational analysis of pretending. Developmental
Psychology, 11(3), 291-296.
Freud, S. (1990). Além do princípio do prazer (CM. Oiticica, Trad.). ”¢
Em I. Salomão (Org.), Obras completas de Sigmund Freud (Vol.
18, pp. 17-85, 3a ed.). Rio de Janeiro: Imago. (Originalmente
publicado em 1920)
Gottfried, A.W. & Brown, C.C. (1986). Play interactions: The contribution
of play materials and parental involvement in children's
development. Lexington: Lexington Books.
Greenacre, M.J. (1984). Theory and applications of correspondence
analysis. New York: Academic Press.
Klein, M. (1981). Psicanálise da criança (3a ed.). (P. Civelli, Trad.)
São Paulo: Mestre Jou. (Trabalho original publicado em 1932)
Lathan, H.C., Heckel, R.V., Herbert, L.J. & Bennett, E. (1977).
General nursing of the hospitalized child. Pediatric Care, 19,
275-283.
LeVieux-Anglin, L. & Sawyer, E.H. (1993). Incorporating play
interventions into nursing care. Pediatric Care, 19(5), 459-463.
Magalhães, A.M.M., Duarte, A.L., Duarte, E.R.M. & Cesar, R.M.
(1993). A criança no centro cirúrgico: um planejamento adequado
às suas necessidades físicas e emocionais. Trabalho não
publicado, realizado no Hospital de Clínicas de Porto Alegre.
Mello, CO., Fachel, J.M.G. & Sperb, T.M. (1997). A interação
social na brincadeira de faz-de-conta: uma análise da dimensão
metacomunicativa. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 13(1),
119-130.
Moraes, E. (1971). Manifestações de tensão e comportamento de
adaptação de crianças hospitalizadas. Revista da Escola de Enfermagem
da USP 5(1), 44-57.
Oliveira, H. (1993). A enfermidade sob o olhar da criança hospitalizada.
Cadernos de Saúde, 9(3), 326-332.
Oliveira, H. (1997). Ouvindo a criança sobre a enfermidade e a
hospitalização. Em R. Ceccim & P. Carvalho (Orgs.), Criança
hospitalizada: atenção integral como escuta à vida (pp. 42-
55). Porto Alegre: Editora da Universidade.
Piaget, J. (1978). A formação do símbolo na criança: imitação,
jogo e sonho - imagem e representação (3a ed). (A. Cabral &
CM. Oiticica, Trads.) Rio de Janeiro: Zahar. (Publicado originalmente
em 1964)
Rae, W.A., Worche, F.F., Upchurch, J., Sanner, J.H. & Daniel, CA.
(1989). The psychosocial impact of play of hospitalized children.
Journal of Pediatric Psychology, 4, 617-627.
Ribeiro, C.A. (1983). Sentindo o valor das experiências significativas
para a aprendizagem: relato de duas situações vividas com
crianças hospitalizadas. Revista da Escola de Enfermagem da
Universidade de São Paulo, 17, 179-204.
Rossetti-Ferreira, M.C. & Rubiano, M.B. (1992). Which areas in a
same environment favour 2-3 years old make-believe play?
[Resumo]. Anais da Vth European Conference on Developmental
Psychology (p. 607). Sevilha, Espanha.
Sager, F. & Sperb, T.M. (1998). O brincar e os brinquedos nos
conflitos entre crianças. Reflexão e Crítica, 11(2), 309-326.
Sikilero, R., Morselli, R. & Duarte, G. (1997). Recreação: uma
proposta terapêutica. Em R. Ceccim & P. Carvalho (Orgs.),
Criança hospitalizada: atenção integral como escuta à vida
(pp. 59-65). Porto Alegre: Editora da Universidade.
Summers, K.H. (1991). Providing for play in the care of children.
Pediatric Care, 17(3), 266-267.
Shute, R.H. & Paton, D. (1990). Childhood illness - the child as
helper. Em H. C. Foot, M.J. Morgan & R.H. Shute (Orgs.),
Children helping children (pp. 327-352). West Sussex: Wiley
& Sons LTD
Shutz, A. (1967). The phenomenology of the social world. (G. Walsh
e F. Lhnert, Trads.). Evanston 111.: Northwestern University Press
(Trabalho original publicado em 1932).
Takhvar, M. (1988). Play and theories of play: A review of the
literature. Early Child Development and Care, 39, 221-224.
Verba, M. (1993). Construction and sharing of meanings in pretend
play among young children. Em M. Stambak & H. Sinclair
(Orgs.), Pretend Play among 3-years- olds (pp. 1-30). Hillsdale.
N. J.: Erlbaum.
Vygotsky, L.S. (1984). O papel do brinquedo no desenvolvimento.
(J. Cipola Neto, J.S.M. Barreto & S.C Afeche, Trads.). Em M.
Cole, V. John-Steiner, S. Scibner & E. Sarberman (Orgs.), A
formação social da mente (pp. 105-118). São Paulo: Martins
Fontes. (Trabalho original publicado em 1933)
Winnicott, D.W. (1985). Porque as crianças brincam. Em D.W.
Winnicott (Org.), A criança e seu mundo (pp. 161-165). Rio de
Janeiro: Zahar. (Originalmente publicado em 1942)
Wishon, P.M. & Brown, M.H. (1991). Play and the young hospitalized
patient. Early Child Development and Care, 72, 39-46.

Published

2012-08-31

How to Cite

Mello, C. O., Goulart, C. M. T., Almeida Ew, R., Moreira, A. M., & Sperb, T. M. (2012). Play in the Hospital:: A Matter for Discussion and Practice. Psicologia: Teoria E Pesquisa, 15(1), 065–074. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17343