Products of the Recreating oneself/NESPROM research line

who are the stakeholders and how are the (IN)DICA-SUS, BANFISA, VIOLETAS and VIDAS VIOLETAS games used?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7879118

Keywords:

Brazil, Educational technologies, Health education, Nursing, Paramedical personnel

Abstract

Introduction: The research line Recriar-se: arte, lúdico e educação para a saúde, belonging to the Center for Studies in Education and Health Promotion (Recriar-se/NESPROM/CEAM/UnB), is dedicated to the production of ludic-educational technologies aimed at students, public policy professionals and those interested in gender issues in general, since 2010. Among the games produced are the board games (IN)DICA-SUS (2011), BANFISA (2011), VIOLETAS (2016), VIOLETAS 2ed (2019) and the card game VIDAS VIOLETAS (2020), recently released. Designed through the Recriar-se Lúdico (Ludic Recreate) methodology, a method developed over 12 years of specialized research, these games are available for acquisition by the interested public. Given the current stage of consolidation of the research line and the need for constant improvement of investigations, this study aims to: identify the amount of each of the games acquired over the 12 years of the Recriar-se line; characterize the profile of the purchasers of the games (IN)DICA-SUS, BANFISA and VIOLETAS; identify the potential of these games for educational practices; build a database with information about the interested public to support the improvement of Recriar-se products. Methodology: Exploratory, quantitative and qualitative research, with the application of questionnaires and content analysis. We carried out a comparative survey of the percentage of games purchased between 2010 and 2022, by type of game. Then, an online questionnaire was applied to the 104 purchasers, with 17 respondents, which enabled us to draw a preliminary profile of the target audience interested in the products of the Recriar-se research line, as well as to evaluate the potential of ludic-educational technologies produced in that period.  Results/Discussion: the profile of the purchasers consists mostly of women (n=15; 88%), with age between 24-31 years (n=6; 35%), who attended graduate school (n=13; 76%) and work as teachers (n=7; 41%), linked to educational institutions of various levels. The preferred game was (IN)DICA-SUS, because it is considered more “educational”. Among the scenarios of use, the participants reported using them in classes and pedagogical workshops. Regarding the application of the games, the target audience of undergraduate health students prevailed. The evaluation of Recriar-se products was positive among all purchasers and the main suggestion was the need to update the game cards for (IN)DICA-SUS and BANFISA. Final considerations: The investigation enabled the identification of a preliminary profile, preferences and evaluation of games by purchasers, supporting the constant improvement of the Recriar-se/NESPROM/CEAM research line. Adequacy was found between the conception of the games produced and their potentiality as a ludic-educational environment for critical reflections.

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Author Biographies

Gabriela Duarte Almeida Mundim, Universidade de Brasília - UnB

Bacharel em Enfermagem pela Universidade de Brasília - UnB. Membro efetivo do grupo de pesquisa Recriar-se/NESPROM - Núcleo de Estudos em Educação e Promoção da Saúde (NESPROM/Ceam/UnB). Linhas depesquisa e àreas de interesse: políticas públicas em saúde, saúde da família e comunidade, saúde da mulher,questões de gênero na enfermagem, economia do cuidado.

Maria Raquel Gomes Maia Pires, Universidade de Brasília - UnB

Com formação interdisciplinar, possui doutorado (2004) e mestrado (2001) em Política Social pela Universidade de Brasília (UnB), com estágios pós-doutorais nas áreas ciências sociais, migrações e gênero (2017, ISCTE/IUL, Lisboa-PT) e design de jogos na saúde (2011, UnB). Mestranda (UnB, ingresso 2022.2) e graduada em Filosofia (2019). Graduação em enfermagem (Universidade Estadual do Ceará, 1994) . Professora do Departamento de Enfermagem da Faculdade de Ciências da Saúde da Universidade de Brasília, docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Gestão Pública (PPGP) e do Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas para a Infância e Juventude, UnB. Pesquisadora do grupo de pesquisa NESPROM - Núcleo de Estudos em Educação e Promoção da Saúde (NESPROM/Ceam/UnB), no qual coordena a linha Recriar-se (arte, lúdico, saúde e educação), voltada ao desenvolvimento de jogos ambientados nas políticas públicas para as mulheres e de saúde (https://recriarse.wordpress.com/). Integra o grupo de pesquisa Violes (pesquisa sobre tráfico de pessoas, violência e exploração sexual de mulheres, crianças e adolescentes), ambos cadastrados no diretório de grupos do Cnpq. Produção científica nas áreas de Gestão e avaliação de políticas públicas setoriais; Desenvolvimento de jogos e tecnologias às políticas públicas; Gestão do cuidado e do processo de trabalho em saúde; Gênero, saúde e políticas públicas. Linhas de pesquisa: Gestão, análise e avaliação de políticas públicas sociais; Avaliação de sistema, serviços e políticas de saúde; Gênero, saúde e políticas públicas; Planejamento, organização e gestão de sistema de saúde; Design e ludicidade de jogos; Linguagem estética na filosofia de Nietzsche.

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Published

2023-04-30

How to Cite

Mundim, G. D. A., & Pires, M. R. G. M. (2023). Products of the Recreating oneself/NESPROM research line: who are the stakeholders and how are the (IN)DICA-SUS, BANFISA, VIOLETAS and VIDAS VIOLETAS games used?. Revista Do CEAM, 9, 13–27. https://doi.org/10.5281/zenodo.7879118

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