Products of the Recreating oneself/NESPROM research line

who are the stakeholders and how are the (IN)DICA-SUS, BANFISA, VIOLETAS and VIDAS VIOLETAS games used?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7879118

Keywords:

Brazil, Educational technologies, Health education, Nursing, Paramedical personnel

Abstract

Introduction: The research line Recriar-se: arte, lúdico e educação para a saúde, belonging to the Center for Studies in Education and Health Promotion (Recriar-se/NESPROM/CEAM/UnB), is dedicated to the production of ludic-educational technologies aimed at students, public policy professionals and those interested in gender issues in general, since 2010. Among the games produced are the board games (IN)DICA-SUS (2011), BANFISA (2011), VIOLETAS (2016), VIOLETAS 2ed (2019) and the card game VIDAS VIOLETAS (2020), recently released. Designed through the Recriar-se Lúdico (Ludic Recreate) methodology, a method developed over 12 years of specialized research, these games are available for acquisition by the interested public. Given the current stage of consolidation of the research line and the need for constant improvement of investigations, this study aims to: identify the amount of each of the games acquired over the 12 years of the Recriar-se line; characterize the profile of the purchasers of the games (IN)DICA-SUS, BANFISA and VIOLETAS; identify the potential of these games for educational practices; build a database with information about the interested public to support the improvement of Recriar-se products. Methodology: Exploratory, quantitative and qualitative research, with the application of questionnaires and content analysis. We carried out a comparative survey of the percentage of games purchased between 2010 and 2022, by type of game. Then, an online questionnaire was applied to the 104 purchasers, with 17 respondents, which enabled us to draw a preliminary profile of the target audience interested in the products of the Recriar-se research line, as well as to evaluate the potential of ludic-educational technologies produced in that period.  Results/Discussion: the profile of the purchasers consists mostly of women (n=15; 88%), with age between 24-31 years (n=6; 35%), who attended graduate school (n=13; 76%) and work as teachers (n=7; 41%), linked to educational institutions of various levels. The preferred game was (IN)DICA-SUS, because it is considered more “educational”. Among the scenarios of use, the participants reported using them in classes and pedagogical workshops. Regarding the application of the games, the target audience of undergraduate health students prevailed. The evaluation of Recriar-se products was positive among all purchasers and the main suggestion was the need to update the game cards for (IN)DICA-SUS and BANFISA. Final considerations: The investigation enabled the identification of a preliminary profile, preferences and evaluation of games by purchasers, supporting the constant improvement of the Recriar-se/NESPROM/CEAM research line. Adequacy was found between the conception of the games produced and their potentiality as a ludic-educational environment for critical reflections.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriela Duarte Almeida Mundim, Universidade de Brasília - UnB

Bacharel em Enfermagem pela Universidade de Brasília - UnB. Membro efetivo do grupo de pesquisa Recriar-se/NESPROM - Núcleo de Estudos em Educação e Promoção da Saúde (NESPROM/Ceam/UnB). Linhas depesquisa e àreas de interesse: políticas públicas em saúde, saúde da família e comunidade, saúde da mulher,questões de gênero na enfermagem, economia do cuidado.

Maria Raquel Gomes Maia Pires, Universidade de Brasília - UnB

Com formação interdisciplinar, possui doutorado (2004) e mestrado (2001) em Política Social pela Universidade de Brasília (UnB), com estágios pós-doutorais nas áreas ciências sociais, migrações e gênero (2017, ISCTE/IUL, Lisboa-PT) e design de jogos na saúde (2011, UnB). Mestranda (UnB, ingresso 2022.2) e graduada em Filosofia (2019). Graduação em enfermagem (Universidade Estadual do Ceará, 1994) . Professora do Departamento de Enfermagem da Faculdade de Ciências da Saúde da Universidade de Brasília, docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Gestão Pública (PPGP) e do Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas para a Infância e Juventude, UnB. Pesquisadora do grupo de pesquisa NESPROM - Núcleo de Estudos em Educação e Promoção da Saúde (NESPROM/Ceam/UnB), no qual coordena a linha Recriar-se (arte, lúdico, saúde e educação), voltada ao desenvolvimento de jogos ambientados nas políticas públicas para as mulheres e de saúde (https://recriarse.wordpress.com/). Integra o grupo de pesquisa Violes (pesquisa sobre tráfico de pessoas, violência e exploração sexual de mulheres, crianças e adolescentes), ambos cadastrados no diretório de grupos do Cnpq. Produção científica nas áreas de Gestão e avaliação de políticas públicas setoriais; Desenvolvimento de jogos e tecnologias às políticas públicas; Gestão do cuidado e do processo de trabalho em saúde; Gênero, saúde e políticas públicas. Linhas de pesquisa: Gestão, análise e avaliação de políticas públicas sociais; Avaliação de sistema, serviços e políticas de saúde; Gênero, saúde e políticas públicas; Planejamento, organização e gestão de sistema de saúde; Design e ludicidade de jogos; Linguagem estética na filosofia de Nietzsche.

References

CAMPOS, Claudinei José Gomes. Método de análise de conteúdo: ferramenta para a análise de dados qualitativos no campo da saúde. Rev. Bras. Enferm., Brasília, v. 57, n. 5, p. 611-614, out. 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-71672004000500019&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 19 ago. 2020. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672004000500019.

COLUCI, Marina Zambon Orpinelli; ALEXANDRE, Neusa Maria Costa; MILANI, Daniela. Construção de instrumentos de medida na área da saúde. Ciência & Saúde Coletiva, v. 20, p. 925-936, 2015.

FREIRE, Karine de Mello. A influência do envolvimento com o produto e do comprometimento com a marca na lealdade à marca. 2005. 140 f. Dissertação (Mestrado em Administração) – Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2005. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/4792. Acesso em: 12 jul. 2020.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

HUIZINGA, Johan. Homo ludens. São Paulo: Editora Perspectiva, 2020.

KATO, Pamela M. Evaluating efficacy and validating games for health. GAMES FOR HEALTH: Research, Development, and Clinical Applications, v. 1, n. 1, p. 74-76, 2012.

MUNDIM, Gabriela. Produtos Recriar-se: quem são, onde estão e como utilizam os jogos de tabuleiro (IN)DICA-SUS e Banfisa? In: CONGRESSO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA DA UNB, 25., 2019, Brasília. Anais eletrônicos. Brasília: UnB, 2019. Disponível em: https://conferencias.unb.br/index.php/iniciacaocientifica/25CICUnB16df/paper/view/21033. Acesso em: outubro 2022

PASQUALI, L. Princípios de elaboração de escalas psicológicas. Revista de Psiquiatria Clínica, v. 25, p. 206-213, 1998.

PETRI, G.; WANGENHEIM, C. Gresse Von; BORGATTO, A. F. MEEGA+: an evolution of a model of educational games. Relatório Técnico INCoD/GQS.03.2016.E. Florianópolis: INCoD/INE/UFSC, 2016. Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/5957/61c9b31ebe1125ed01fe9f26ddd4d22ddf42.pdf. Acesso em: 12 jul. 2020.

PIRES, Maria Raquel Gomes Maia et al. Desenvolvimento e validação de instrumento para avaliar a ludicidade de jogos em saúde. Rev. Esc. Enferm. USP, São Paulo, v. 49, n. 6, p. 978-987, dez. 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342015000600978&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 21 out. 2020. Doi: https://doi.org/10.1590/S0080-623420150000600015.

PIRES, Maria Raquel Gomes Maia et al. Gameplay, learning and emotions in the board game Violets: cinema & action in combating violence against women. Ciência & Saúde Coletiva, v. 26, p. 3277-3288, 2021.

PIRES, Maria Raquel Gomes Maia et al. Validação do Ludic-Quest à ludicidade de jogos na saúde: jogabilidade e emoções em campo. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 75, 2022.

PIRES, Maria Raquel Gomes Maia. Recriarecriar-se: arte, lúdico e tecnologias educativas na saúde. 2011. 101 f. Relatório Final (Pós-Doutorado) – Universidade de Brasília, Brasília, 2011.

PIRES, Maria Raquel Gomes Maia; GOTTEMS, Leila Bernarda Donato; FONSECA, Rosa Maria Godoy Serpa da. Recriar-se lúdico no desenvolvimento de jogos na saúde: referências teórico-metodológicas à produção de subjetividades críticas. Texto contexto – enferm., Florianópolis, v. 26, n. 4, e2500017, 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-07072017000400603&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 10 jul. 2019.

PREECE, J.; ROGERS, Y.; SHARP, H. Design de interação: além da interação humano-computador. Porto Alegre: Bookman, 2005.

SAMPIERI, R. H.; COLLADO, C. F.; LUCIO, P. B. Metodologia de pesquisa. 3. ed. São Paulo: McGraw-Hill, 2006. 584p.

SILVA, Laianna Victoria Santiago; TANAKA, Patrícia Sayuri de Lima; PIRES, Maria Raquel Gomes Maia. BANFISA e (IN)DICA-SUS na graduação em saúde: o lúdico e a construção de aprendizados. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 68, p. 124-130, 2015.

SOARES, A. N.; GAZZINELLI, M. F.; SOUZA, V.; ARAÚJO, L. H. L. Role Playing Game (RPG) na graduação em enfermagem: potencialidades pedagógicas. Rev. Eletr. Enf., v. 18, e1178, 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5216/ree.v18.37672. Acesso em: 26 out. 2022.

SOARES, Amanda Nathale et al. Role Playing Game (RPG) como estratégia pedagógica na formação do enfermeiro: relato da experiência de criação do jogo. Texto & Contexto Enfermagem, v. 24, n. 2, p. 600-608, 2015.

Published

2023-04-30

How to Cite

Mundim, G. D. A., & Pires, M. R. G. M. (2023). Products of the Recreating oneself/NESPROM research line: who are the stakeholders and how are the (IN)DICA-SUS, BANFISA, VIOLETAS and VIDAS VIOLETAS games used?. Revista Do CEAM, 9, 13–27. https://doi.org/10.5281/zenodo.7879118

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.