Educational activities in times of covid-19 and the political-pedagogical perspectives of the National Board of Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.5984969

Keywords:

pandemic, back to school, online teaching, hybrid teaching, Brazil

Abstract

The period of prohibition of face-to-face activities in schools, due to the covid-19 pandemic, demanded from educational institutions a constant redirection of their own pedagogical practices towards the realization for distance learning and hybrid teaching. For this purpose, regulations were implemented to promote the resume face-to-face or hybrid learning in school activities, in different terms and practices, according to the rates of contamination by covid-19 in each Brazilian state/city. The Law number. 14.040, in August 18, 2020, regulated the exceptional educational standards adopted during the state of public calamity recognized by Legislative Decree n. 6, March 20, 2020. The National Education Council (CNE) had an important role, since it issued guidelines on educational practices throughout the national territory, among the main ones: CNE/CP 05/2020- Reorganization of the School Calendar and the possibility of computing off-site activities for the purpose of complying with the minimum annual workload, due to the covid-19 pandemic  period; CNE/CP 11/2020- Educational Guidelines for Conducting  face-to-face and distance teaching activities in the context of the Pandemic; CNE/CP – 06/2021- National guidelines for the implementation of return to the in person of teaching and learning activities and for the regularization of the school calendar. Based on the guidelines of the National Council of Education, we emphasize the care with the return of in-person classes by adopting pedagogical practices that focus on welcoming students and education professionals as an absolute priority, pedagogical practices for the recovery of learning and articulation of the school with the other members of the Rights Guarantee System. Finally, we present an analysis of the possible impacts arising from the prohibition of on-site activities in schools in relation to the Sustainable Development Goals  of the United Nations Organization.

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Author Biographies

Deysiane Farias Pontes, Universidade de Brasília

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (2020), da Universidade de Brasília (UnB). Graduada em Letras (Português - Literatura) pela Universidade Federal do Ceará (2007) e mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Ceará UFC (2009). Tem experiência na área de gestão escolar, políticas públicas educacionais, formação docente, legislação educacional, educação em direitos humanos. Atualmente, é pesquisadora do Violes - Grupo de Pesquisa sobre Violência e Exploração Sexual e Comercial de Mulheres, Crianças e Adolescentes. Trabalha na União Brasileira de Educação e Ensino (UBEE) na função de Coordenadora Educacional da rede de escolas do Marista Centro-Norte e consultora na a´rea educacional. 

Marcela de Paolis, Universidade de Brasília - Mestrado em Educação

Mestre pela Faculdade de Educação da Universidade de Brasília (UNB) na linha de pesquisa Políticas Públicas e Gestão da Educação. Graduação em História pela Universidade de São Paulo (USP), especialização em gestão escolar pela Universidade Cidade de São Paulo (UNICID) e graduação em Pedagogia pela Universidade Católica de Brasília em andamento. Pesquisa de mestrado sobre políticas e práticas de ampliação da jornada escolar na rede municipal de São Paulo, com financiamento da Capes. Entre 2010 a 2015 atuou como professora de História e Informática educativa na rede municipal de São Paulo e na realização do projeto "Oficina Cinema e História", oferecido na jornada ampliada dos estudantes. A "Oficina de cinema e História" foi direcionada para estudo e produção de material audiovisual, e por um ano esteve associada ao programa "Mais educação Federal". Atuação como docente na rede particular de Brasília, no Instituto Federal de Brasília (IFB), como consultora no Ministério da Educação e como analista educacional na rede Marista Centro-Norte.

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Published

2021-12-31

How to Cite

Pontes, D. F., & de Paolis, M. . (2021). Educational activities in times of covid-19 and the political-pedagogical perspectives of the National Board of Education. Revista Do CEAM, 7(2), 119–135. https://doi.org/10.5281/zenodo.5984969

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