Turismo rural, sustentabilidade e educação ambiental

uma revisão sistemática

Authors

  • Ivonete do Carmo de Lourdes Universidade Estadual do Oeste do Paraná: Marechal Cândido Rondon, PR, BR

DOI:

https://doi.org/10.26512/rev.cenario.v10i2.39150

Keywords:

turismo rural, educação ambiental, sustentabilidade

Abstract

This study has the objective of characterizing the publications that discuss about rural rourism and its relashionship with envirionmental education and sustentability. So, a sistematic review was used with meta-analysis, a expporatory method of research and approach to analyze mixed data, in other words, qunatitative and qualitative data. Therefor, were used as support the software Ucinet®.The data collect was made by the bibliographic review of   the selected articles in Web of Science. The found results show that the searched articles consider low carbon tourism as an alternative form to the conventional tourism, causing less environmental impact. Infrastructure investments can promote poverty reduction, boost economic development, increase jobs and income for the poorest, yet the authors point out that including communities is fundamental to the path that aims to increase social sustainability and contribute to tourism systems socially sustainable and inclusive.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, G. R. (2019). El agroturismo, una visión desde el desarrollo sostenible. Revista Centro Agrícola, 46 (1) enero-marzo, p. 62-65

Barata, R. C. B. (2016). Dez coisas que você deveria saber sobre o Qualis. RBPG, 13 (1) jan.-abr., Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/26/o/artigo_10_coisas.pdf . Acesso em: 02 de julho de 2021.

Berwanger, O.; Suzumura, E. A.; Buehler, A. M.; oliveira, J. B. Como avaliar criticamente revisões sistemáticas e metanálises? Revista Brasileira de Terapia Intensiva, 19 (4), out.-dez, 2007. Disponível em: http://www.amib.com.br/rbti/download/artigo_2010614135112.pdf. Acesso em: 01 de julho de 2021.

Brasil. (1988). Constituição. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Centro Gráfico

CAPES. Journal Citation Reports, (2017). Disponível em: https://www.periodicos.capes.gov.br/images/documents/Journal%20Citation%20Reports%20(JCR)%20-%20Guia%20de%20uso%20-03.10.2017.pdf. Acesso em 02 de julho de 2021.

Fonseca, R. C. V. (2012). Metodologia do trabalho científico. Curitiba, PR: IESDE Brasil

Fontana, R. F. (2010). Inovação no planejamento do turismo e da hospitalidade no espaço rural. In Santos, E. O.; Souza, M. (Orgs.). Teoria e prática do turismo no espaço rural. Barueri, São Paulo: Manole, p. 259-273.

Fontana, R. F.; Santos, J. C. V.; fontana, A. C. (2020). Hotel Fazenda enquanto contributo para o desenvolvimento rural sustentável: um ensaio teórico. Revista Turydes: Turismo y Desarrollo, 13 (28), p. 251-264, jun. Disponível em: https://www.eumed.net/rev/turydes/28/desenvolvimento-rural-sustentavel.html

Gadotti, M. (2008). Educar para a sustentabilidade: uma contribuição à década da educação para o desenvolvimento sustentável. São Paulo: Instituto Paulo Freire.

Galvão, T. F; Pereira, M. G.. (2014). Revisões sistemáticas da literatura: passos para sua elaboração. Epidemiol. Serv. Saúde, Brasília, 23 (1) p. 183-184, mar.

Gil, A. C. (2008). Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas.

Grimm, I.J. (2016). Mudanças climáticas e o turismo: estratégias de adaptação e mitigação. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em meio Ambiente e Desenvolvimento da Universidade Federal do Paraná. Curitiba, 250p.

Klein, A. L.; Troian, A.; Souza, M. de. (2011). O Turismo Rural Pedagógico e a Educação Ambiental: As Ações Pedagógicas Desenvolvidas na Fazenda Quinta da Estância Grande – Viamão (RS). Revista eletrônica do mestrado em Educação Ambiental, Disponível em: https://revistas.ufpr.br/turismo/article/view/36366, acesso em 10/07/2021.

Medeiros B. A., et al. (2011). A Importância da educação ambiental na escola nas séries iniciais. Revista Faculdade Montes Belos, 4 (1).

Leff, E. (2015). (11.ed.). Saber Ambiental. Petrópolis: Vozes

Prodanov, C. C.; Freitas, E. C. de. Metodologia do trabalho científico [recurso eletrônico]: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. (2013) (2. ed.) Novo Hamburgo: Feevale

Reigota, M. (1994). O que é educação ambiental. São Paulo: Brasiliense.

Rodrigues, C.L.; Ziegelmann, P.K. (2010). Metanálise: Um guia prático. Revista Hospital de Clínicas de Porto Alegre, 30 (4), p.436-447.

Roque, A. (2013). Estudo Preliminar da Cadeia Produtiva: Turismo Rural Brasil. IICA Brasil - Instituto Interamericano de Cooperação para a Agricultura. Brasília.

Sampaio, R. F.; Mancini, M. C. Estudos de revisão sistemática: um guia para

síntese criteriosa da evidência científica. Revista Brasileira de Fisioterapia, 11 (1) p. 83–89.

Sanches, R. O.; Takenaka, E. M. M.; Martins, M. S. (2020) Turismo rural no interior: qualidade de serviço e dinamismo econômico local. Braz. J. Anim. Environ. Res., Curitiba, 3 ( 3) p. 1907-1918, jul./set.

Sato, M. (2002) Educação Ambiental. São Carlos: RiMa.

Soeiro, T. M.; Wanderley, C. de A. (2019). A teoria institucional na pesquisa em contabilidade: uma revisão. Organizações & Sociedade, 26 (89), p. 291–316. https://doi.org/10.1590/1984-9260895

Tulik, Olga. (2003). Turismo rural. São Paulo: Aleph

Vianna, T. E. (2014). O turismo rural pedagógico focado na educação ambiental como

ferramenta complementadora do ensino fundamental. Turismo e Sociedade, 7(4), p. 755-774,

Published

2023-02-16

How to Cite

de Lourdes, I. do C. (2023). Turismo rural, sustentabilidade e educação ambiental: uma revisão sistemática. Cenário: Revista Interdisciplinar Em Turismo E Território, 10(2), 225–239. https://doi.org/10.26512/rev.cenario.v10i2.39150

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.