Education and Immigration: the importance of the teaching of Sociology for immigrants

Authors

  • Tânia Tonhati Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.21057/10.21057/repamv13n1.2019.24298

Keywords:

International Migration, sociology teaching, children students

Abstract

This paper approaches in a reflective way the relationship between migration and education. It aims to make a call for more studies on the importance of teaching sociology in schools with immigrant students. The number of immigrants in Brazil has increased in the last two decades. Consequently, it has also increased the number of immigrant children and adolescents into the basic educational system. Therefore, it is necessary to think how sociology with its conceptual, pedagogical and methodological instruments can be a locus for the immigrant and non-migrant students to understand better the particularities of migratory processes, their motivations and consequences. In addition, it is important to think about how the discipline of sociology can contribute to the processes of socio-cultural integration and socialization of immigrant students in their new cultural context. In addition, it is necessary to understand further about how sociology can collaborate for the schools to value the differences and cultural peculiarities of the immigrants.

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Author Biography

Tânia Tonhati, Universidade de Brasília

Doutora pela Universidade de Londres (Goldsmiths), no Departamento de Sociologia, onde realizou pesquisa sobre migrações internacionais, política e gestão migratória, mulheres brasileiras e o campo social transnacional desenvolvido pelos migrantes brasileiros entre o Reino Unido e o Brasil, com olhar específico para família transnacional. Foi coordenadora assistente e pesquisadora na Universidade de Oxford, no projeto de pesquisa THEMIS (Theorizing the Evolution Migration System - Oxford University). Desenvolveu e coordenou pesquisas sobre a migração brasileira no Reino Unido através do Grupo de Estudos sobre os Brasileiros no Reino Unido (GEB), o que gerou publicações de relatórios e de artigos em periódicos indexados. Ademais, foi consultora da Organização Internacional das Migrações (OIM) e Organização Pan Americana da Saúde (OPAS/OMS) desenvolvendo e coordenando pesquisa sobre os novos fluxos migratórios para o Brasil e políticas públicas. Temas de interesse de pesquisa: migrações internacionais, políticas públicas, família

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Ӣ Education and Immigration: The Importance of Teaching Sociology to Immigrants

”¢ Educación e Inmigración: la importancia de la enseñanza de la sociología para los inmigrantes

Published

2019-04-29

How to Cite

Tonhati, T. (2019). Education and Immigration: the importance of the teaching of Sociology for immigrants. Journal of Resarch Studies on the Americas, 13(1), 268–278. https://doi.org/10.21057/10.21057/repamv13n1.2019.24298

Issue

Section

Dossier: Migration in Latin America and Europe in comparative perspective