Agroecology and SDG’s

Is there a converging path between the practice and the Agenda 2030?

Authors

  • Cesar Renato Ferreira Costa Unemat
  • Sandro Benedito Sguarezi Universidade Estadual do Mato Grosso - UNEMAT

DOI:

https://doi.org/10.33240/rba.v18i1.23719

Keywords:

sustainability, transition, agroecosystems

Abstract

The human species, prehistoric and extractive, nature's competitor and ecocentric at its begining, perverts its logic in modern time with the capitalist mode of production, becoming anthropocentric and tending biosphere stress and to the destruction of the planet. Institutions such as the UN, to reverse the apocalyptic scenario, propose the SDGs (Sustainable Development Goals), in the 2030 Agenda. The Science of Agroecology, recognized as support for an alternative proposal to the capitalist mode of production, operating despite the diversities. This article, with a systematic literature review, discussions about Agroecology and reflects the possibility of agroecosystemic transition, from the chaos leading to a sustainable, social and environmental way of economic production. Agroecology seems to be effective science basis in the agroecosystem transition, but gaps need to be filled until the balance between the human species and nature, which sustains planetary life, is regained.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO, Theodor W.; e HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento – fragmentos filosóficos. Trad. Guido Antonio de Almeida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1997. 254 p.

ALECRIM, Renata Gondim. A conciliação entre trabalho decente e crescimento econômico na Agenda 2030 da ONU: a responsabilidade das empresas privadas em tempos de modernidade líquida. Revista FIDES, v. 11, n. 1, p. 337-357, 2020.

ALTIERI, Miguel A. Agroecologia, agricultura camponesa e soberania alimentar. Revista Nera, n. 16, p. 22-32, 2012.

ANDERSON, Molly D.; RIVERA-FERRE, Marta. Food system narratives to end hunger: extractive versus regenerative. Current Opinion in Environmental Sustainability, v. 49, p. 18-25, 2021.

BOFF, Leonardo. Covid-19: a Mãe Terra contra-ataca a Humanidade: advertências da Pandemia. Petrópolis-RJ: Editora Vozes, 2022. 176 p.

BOMBARDI, Larissa Mies. Geografia do uso de agrotóxicos no Brasil e conexões com a União Europeia. São Paulo, FFLCH-USP. 2017. 296 p.

BORDA, Orlando Fals. Orígenes universales y retos actuales de la IAP. Análisis político, n. 38, p. 73-90, 1999.

BROWN, Lori DiPrete; ATAPATTU, Sumudu; STULL, Valerie Jo; CALDERÓN, Claudia Irene; HUAMBACHANO, Mariaelena; HOUÉNOU, Marie Josée Paula; SNIDER, Anna and MONZÓN, Andrea. From a three-legged stool to a three-dimensional world: Integrating rights, gender and indigenous knowledge into sustainability practice and law. Sustainability, v. 12, n. 22, p. 9521, 2020.

CAPORAL, Francisco Roberto. O que não é Agroecologia. Recife: NAC/UFRPE. 2016. 3 p.

CARDOSO, Antônio Sidnei Ribeiro; DE SOUSA, Raimunda Áurea Dias; REIS, Leandro Cavalcanti. O agro é tech, é pop, é tudo: O (des) velar dessa realidade. Geosul, v. 34, n. 71, p. 836-857, 2019.

DESA, Geoffrey; JIA, Xiangping. Sustainability transitions in the context of pandemic: an introduction to the focused issue on social innovation and systemic impact. Agriculture and Human Values, v. 37, n. 4, p. 1207-1215, 2020.

CORDEIRO, Karolyna Maciel dos Santos; PINHO, Leandro Garcia. Educação do Campo e políticas públicas brasileiras: uma breve revisão bibliográfica. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 4, p. 37214-37233, 2021.

Food and Agriculture Organization of the United Nations – FAO. The 10 Elements of Agroecology: Guiding the transition to sustainable food and agricultural systems. 2018. 199 p.

FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, v. 23, n. 79, p. 257-272, 2002.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013. 90 p.

GALLEGOS-RÍOFRIO, Carlos Andres; WALTERS, William F.; CARRASCO, Amaya; RÍOFRIO, Luis A.; PINTAF, Mabel, CARANQUI, Martha; CARANQUI, Joaquin; BLACKDEER, Autumn Asher; and IANNOTTI, Lora L. Calista: An Indigenous Community in Ecuador Offers Lessons on Food Sovereignty and Sustainable Diets. Current Developments in Nutrition, v. 5, n. supp. 4, p. 61-73, 2021.

GLIESSMAN, Steve; WIT DE MONTENEGRO, Maywa. Agroecologia na cúpula de sistemas alimentares da ONU. Agroecology Systems and Food Sustainable Systems. v. 45. n. 10, 1417-1421, 2021.

GORIS, Margriet B.; LOPES, Silva; VERSCHOOR, Gerard; BEHAGEL, Jelie; BOTELHO, Maria I. V. Popular education, youth and peasant agroecology in Brazil. Journal of Rural Studies, v. 87, p. 12-22, 2021.

JORGE, Cyntia dos Santos; BUZATO, Marcelo El Khouri; LUQUETTI, Eliana C.F. O levantamento do estado da arte e a bibliometria: apontamentos sobre possibilidades e desafios da produção científica das Ciências Sociais e Humanas. In: CONGRESSO INTERNACIONAL INTERDISCIPLINAR EM SOCIAIS E HUMANIDADES, 10., Niterói, 2021. Anais eletrônicos... Niterói: UFF, 2021

KNABBEN, Virgínia Mendonça. Ana Maria Primavesi: histórias de vida e agroecologia. São Paulo: Expressão Popular, 2017. 488 p.

KUHN, Thomas S. A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: Editora Perspectiva. 2001. 324 p.

MARX, Karl. O Capital: crítica da economia política. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006. 894 p.

MELO, Bianca Maria da Silva. O agro é pop: a anulação da conflitualidade no campo do discurso da TV Globo. 97 p. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Jornalismo) – Instituto de Ciências Humanas, Comunicação e Artes, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2020.

NICOL, Poppy. Pathways to scaling agroecology in the city region: scaling out, scaling up and scaling deep through community-led trade. Sustainability, v. 12, n. 19, p. 7842, 2020.

OLIVEIRA, Naia. Grupos Mulheres da Terra: abordagem fundamentada no ecofeminismo e na alfabetização ecológica. Mulher e Trabalho, v. 5, p. 101-112, 2011.

PEREIRA, Caroline Nascimento; CASTRO, César Nunes de. Texto para discussão – Expansão da Produção agrícola, novas tecnologias de produção, aumento de produtividade e o desnível tecnológico no meio rural. Rio de Janeiro: IPEA, 2022. 48 p.

POPPER, Karl R. A lógica da pesquisa científica. São Paulo: Editora Cultrix, 1972. 456 p.

POZZER, Adecir; DÍAZ, José María Hernandéz O bem viver como filosofia da vida: contribuições à educação intercultural. Revista Temas em Educação, v. 28, n. 2, p. 121, 2019.

QUEVEDO-SILVA, Felipe; SANTOS, Eduardo Biagi Almeida; BRANDÃO, Marcelo Moll; VILS, Leonardo. Estudo bibliométrico: orientações sobre sua aplicação. Revista Brasileira de Marketing, v. 15, n. 2, p. 246-262, 2016.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. In: LANDER, Edgardo (Ed.). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales: perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: CLACSO, 2000. p. 227-278

RIVERA-FERRE, Marta G; GALLAR, David; CALLE-COLLADO, Ángel; PIMENTEL, Vania. Agroecological education for food severeignty: insights from formal and non-formal spheres in Brazil and Spain. Journal of Rural Studies. v. 88, p. 138-148, 2021.

SANTOS, Livia S.; SOUZA, Leonardo F.; COSTA, Gilson S. Agroecologia como alternativa de produção no campo: um estudo de caso no assentamento João Batista II, em Castanhal – PA. Revista ELO. v. 10, p. 1-15, 2021.

SMITH, Adams. A riqueza das nações – investigação sobre sua natureza e suas causas. São Paulo: Abril Cultural, 1983. 471 p.

TRIBALDOS, Theresa; KORTETMÄKI, Teea. Just transition principles and criteria for food systems and beyond. Environmental Innovation and Societal Transitions, v. 43, p. 244-256, 2022.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS – ONU. Transformig our world: the 2030 Agenda for sustainable development. New York: General Assembly - A/RES/70/1. 2015. 49 p.

Published

2023-02-15

Similar Articles

<< < 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.