Text practice and critical reading as strategies in the COVID-19 pandemic: a discursive methodology based on Pragmatic Networks

uma metodologia discursiva a partir das Redes Pragmáticas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35956/v.24.n1.2024.p.182-200

Keywords:

Critical Discourse Studies, COVID-19, Critical Discourse Studies-Driven Text Practice, Pragmatic Networks, Digital technology and education

Abstract

Regarding their diffuse nature, texts are an essential means for look sharply to the world in which we live. Articulating and putting them into practice ways of channeling their power towards citizen leadership – especially in times of crisis – it is possible to take texts as synonymous of fertile contribution to social transformation. The intention of this article is to highlight the process of social interaction with texts, starting the discussion from critical reading as a means of bringing Critical Discourse Studies (CDS) and material actions in articulation to defend citizenship. Furthermore, we illustrate that by sharing the experience of applying discourse analysis in the context of text practice as a tool for critical-reflexive action. Thus, within the perspective of Pragmatic Networks, we present the CDS-Driven Text Practice: a citizen-transformational guidance methodology, applied to a classroom reconfigured for the COVID-19 pandemic context in Brazil.

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Author Biographies

Gersiney Santos, NELiS/UnB

Doutor em Linguística do Programa de Pós-Graduação da Universidade de Brasíília (PPGL - UnB). Mestre em Linguística do Programa de Pós-Graduação da Universidade de Brasília (PPGL - UnB) (2013). Professor da Faculdade São Luís de França e Professor Colaborador da Universidade Federal de Sergipe (UFS). Possui graduação em Letras Português-Inglês pela Universidade Federal de Sergipe (2010). É membro da Rede Latino-Americana de Análise de Discurso Crítica sobre a Pobreza Extrema (REDLAD). É membro do Núcleo de Estudos de Linguagem e Sociedade (NELiS) do Centro de Estudos Avançados Multidisciplinares (CEAM) da Universidade de Brasília (UnB). Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Análise de Discurso Crítica (ADC) e Método Sincrônico-Diacrônico de Análise Linguística de Textos (MSDALT), atuando principalmente nos seguintes temas: linguística, discurso, produção de texto, letramento, ensino de língua portuguesa e pobreza extrema.

Júlia Beatriz Tavares Rabelo, Universidade de Brasília

Graduanda do curso de Letras Inglês (Tradução) na Universidade de Brasília, com experiência em monitoria nas disciplinas de tradução e de prática de textos, na mesma instituição. É oriunda do ensino público do Distrito Federal (Centro Interescolar de Línguas de Santa Maria), local que lhe despertou o interesse no estudo linguístico.  

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Published

2024-07-16

How to Cite

Santos, G., & Tavares Rabelo, J. B. (2024). Text practice and critical reading as strategies in the COVID-19 pandemic: a discursive methodology based on Pragmatic Networks: uma metodologia discursiva a partir das Redes Pragmáticas. Revista Latinoamericana De Estudios Del Discurso, 24(1), 182–200. https://doi.org/10.35956/v.24.n1.2024.p.182-200

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